• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Tory na makiety

Bartloko

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
Mam pytanie, jaka jest różnica między rozjazdem z krzyżownicą aktywną (polaryzowaną) i rozjazdem z krzyżownicą pasywną (standard)?
Rozjazdy chcę zastosować do sterowania cyfrowego Z21.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Krzyżownica aktywna - polaryzowana jest zasilana odpowiednim biegunem napięcia (polaryzacja), zależnie od położenia zwrotnicy. Dzięki temu lokomotywa ma cały czas zasilanie, co jest ważne przy krótkich lokomotywach, odbierających prąd tylko dwiema lub trzema osiami. Krzyżownica pasywna jest odizolowana od pozostałych szyn i stanowi wprawdzie krótki, ale jednak odcinek toru, na którym nie ma zasilania. Rozjazdy standardowo nie mają zasilania krzyżownicy (krzyżownice są pasywne). Jeżeli taka krzyżownica jest metalowa, musi być odizolowana od reszty szyn, ale można do niej doprowadzić zasilanie przez odpowiedni przełącznik - tak jest np. w rozjazdach Roco geoLINE - wtedy staje się aktywna. Jeżeli krzyżownica jest plastikowa, jak np. w rozjazdach Piko, nie ma możliwości doprowadzenia do niej zasilania.

Zarówno krzyżownice aktywne, jak i pasywne, mogą być używane i przy zasilaniu analogowym i cyfrowym, ale lokomotywy sterowane cyfrowo są bardziej wrażliwe na krótkie przerwy zasilania.
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
422 8 0
@Andrzej Harassek - dzięki za wyczerpującą wypowiedź. Temat polaryzacji krzyżownicy w "anglikach" był na mojej liście pytań na przyszłość.

Czyli jeśli dobrze rozumiem - dla bardziej niezawodnej makiety, przy krótkich lokomotywach lepiej jest doprowadzić zasilanie do krzyżownicy, przy czym potrzebny jest mechanizm (np. przekaźnik), który polaryzuje (odwraca bieguny) na krzyżownicy w zależności od jej położenia?
Zależność polaryzacji od położenia była już wyjaśniana, ale właśnie nie wiedziałem PO CO się to robi i czy jest to obowiązkowe:
https://forum.modelarstwo.info/threads/polaryzacja-anglików.3186/
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Czyli jeśli dobrze rozumiem - dla bardziej niezawodnej makiety, przy krótkich lokomotywach lepiej jest doprowadzić zasilanie do krzyżownicy, przy czym potrzebny jest mechanizm (np. przekaźnik), który polaryzuje (odwraca bieguny) na krzyżownicy w zależności od jej położenia?
Tak, dobrze kolega @Artur_BJ rozumie. Większość napędów zwrotnicowych ma styki, które można wykorzystać do polaryzacji krzyżownicy, więc nie jest konieczny dodatkowy przekaźnik.
Czyli lepiej kupić rozjazdy aktywne-polaryzowane.
Lepiej kupić rozjazdy z krzyżownicami metalowymi, nadającymi się do polaryzacji. Nie ma na rynku gotowych "rozjazdów aktywnych-polaryzowanych" (może poza rozjazdami fabrycznie wyposażonymi w napędy, ale obecnie to rzadkość), polaryzację trzeba zrobić samemu.
 

Podobne wątki