• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? tory fleischmann i piko

perszing111

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Witam, Jestem całkiem nowy i chciałbym sie zapytac kogos doswiadczonego czy te tory fleischmann na zdjeciu da sie połaczyc bez przejsciowek z torami piko a-gleis bez podsypki?Dzieki za odp i pozdrawiam

1708158897433.png


1708158850221.png
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#2
A nie można po prostu wziąć dwa odcinki toru, Fleischmanna i Piko i spróbować połączyć, żeby zobaczyć, czy się da? Może być potrzeba lekkiego rozchylenia lub wręcz przeciwnie, ściśnięcia końcówek złączek, ale wydaje mi się, że powinno się dać połączyć. A jeżeli jest drobna różnica w wysokości, to pewnie wystarczy podłożyć cienką tekturkę pod jeden z torów.
 

Magic

Znany użytkownik
Reakcje
5.502 37 4
#3
Kolego @Andrzej Harassek, mi się wydaje ze nasz nowy kolega nie ma fizycznie tych torów PIKO i nie wie czy sens kupować, czy się spasują. Bo te na zdjęciu domyślam się, że są już własnością @perszing111. Zależnie gdzie kolega mieszka, to można poszukać kontaktu przez forum z klubem jakimś, pójść na spotkanie i zasięgnąć rady, no chyba, że sklep.
Pozdrowienia :)
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.008 6 2
#4
Panie Andrzeju, ale stare tory FL są niestety szersze od tych PIKO, a jednocześnie jeszcze lekko wyższe. Ja u siebie przerabiałem tory rozspzegające Fleichmanna, wymieniając same szyny na PIKO, żeby chciało to współpracować.

Widzę tu jedno rozwiązanie - zastosować złączki "dwie szerokości" (Piko 55293), a ewentualną różnicę w wysokości zniwelować tak jak napisał mój przedmówca :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#5
stare tory FL są niestety szersze od tych PIKO
Szersze? W jakim sensie, czy rozstaw szyn jest większy niż standardowe 16,5 mm? o_O

A jeżeli szersze są szyny (nie tory), to faktycznie, użycie tych złączek Piko załatwia sprawę. Natomiast jeżeli szersze są tylko stopki szyny (główki są takie same), to te złączki Piko się nie nadają, bo spowodują przesunięcie w poziomie bocznej powierzchni główki jednej szyny w stosunku do drugiej.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#7
Chodziło mi oczywiście o szerokość dolnej krawędzi szyn
Znaczy stopki szyny? To trzeba zwrócić uwagę jeszcze na szerokość główki szyny - jeżeli jest taka sama, to złączki muszą być symetryczne, nie takie, jak te Piko. Jeżeli główki mają różną szerokość, to faktycznie trzeba użyć złączek Piko, żeby zapewnić, że boczne powierzchnie główek szyn będą w jednej płaszczyźnie pionowej. Tak czy tak, wystarczy troche pokombinować i jestem pewien, że da się połączyć szyny różnych producentów bez wymiany samych szyn - oczywiście wymiana szyn da lepszy efekt, a najlepszy dałaby wymiana całych torów jednej firmy na drugiej i ujednolicić tory. :D Ale chyba koledze @perszing111 nie o to chodziło... ;)
 

KronosVV

Użytkownik
Reakcje
69 7 0
#8
Witam, Jestem całkiem nowy i chciałbym sie zapytac kogos doswiadczonego czy te tory fleischmann na zdjeciu da sie połaczyc bez przejsciowek z torami piko a-gleis bez podsypki?Dzieki za odp i pozdrawiam

Zobacz załącznik 1035998

Zobacz załącznik 1035997
Praktycznie, jeśli masz odrobinę umiejętności manualnych, i jeśli jest ta sama skala to się da połączyć. Zwróć uwagę na wysokość szyny i toru, nie znalazłem tego w linkach które ci podałem, ale nie sprawdzałem dokładnie. Musi to gdzieś być.
Spotkałem się z sytuacją że przy łukach tego samego producenta, o tej samej numeracji części, kupionych w odstępie czasowym 3-4 lat, główki szyn lekko się różniły powodując stukanie kół przejeżdżającego modelu i to przy dedykowanych łączeniach tego producenta. W przypadku który opisałem lekkie odgięcie szyny, rzędu około 0,1-0,2mm rozwiązało problem.
Zanim cokolwiek zrobisz dokładnie się zastanów i przetestuj w miarę możliwości i przejrzyj informacje dostępne w Internecie. Proponuję również zapoznać się z informacjami ze strony producenta. Zweryfikuj czy korekty które będziesz musiał zrobić, jesteś w stanie zrobić.
https://www.fleischmann.de/fen/downloads-driver/additional-downloads
https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Modellgleis.pdf
Zwróć uwagę czy elementy które bierzesz pod uwagę są dalej dostępne u producenta. Jeśli są wycofane z produkcji, wg mnie można założyć że ryzyko modyfikacji wzrośnie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
P

perszing111

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
#9
Dzieki wszystkim za info. Nie mam tych torów fleischmann jeszcze. Mam tylko piko i zastanawiam się czy warto je kupic bo jest troche tego i nie drogo.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.261 26 1
#13
Ja bym nie wchodził, bo może i są tanie, ale zobacz jaki profil mają. Nikt już nie chce "profilu tramwajowego".
Ale nie wiem, do czego potrzebować będziesz te rozjazdy.
Na małą, ciasną makietę z epoki II-III gdy zależy na zaoszczędzeniu miejsca, to może i tak.
Ale tabor kolejowy z epoki IV-V-VI przejeżdżając przez nie będzie wyglądał trochę śmiesznie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.957 493 33
#14
Pomijając wszystko inne, to stary system Fleischmanna ma bardzo kiepską geometrię: rozjazdy bardzo krótkie, o dużym skosie i małym promieniu łuku toru zwrotnego.

Widzę, że kolega @melonowy zauważył to samo... ;)
 

Podobne wątki