• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Tort - precelek

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.940 45 3
#21
Rozdzielenie analog/DCC daje pełną możliwość sterowania makietą (również) za pomocą komputera, automatyzacji ruchu na makiecie itd.
Jedyna różnica w stosunku do sterowania całością za pomocą DCC (mam na myśli oczywiście również informację zwrotną), to sposób realizacji.

Tak, że tego...
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.659 19 9
#22
Wracając do meritum oraz do pytania kolegi @zajcew o rozmieszczenie semaforów...

Przyjrzałem się jeszcze raz schematowi ze SCARM i widzę, że makieta będzie w sumie aż 3-poziomowa, a niektóre tory (np. pętle ukryte w prawej części makiety) będą miały prawdopodobnie trochę za duże nachylenia. Proponuję więc najpierw dobrze przeliczyć wartości tych nachyleń, ewentualnie przyjąć odcinki przejściowe lub pionowe krzywe przejściowe. Bo system sterowania można w przyszłości wymienić, ale źle zaprojektowany profil pionowy toru będzie raczej ciężko poprawić.

A co do sposobu rozmieszczenia semaforów, to jest on widoczny na jednym z załączonych rysunków: https://forum.modelarstwo.info/threads/tort-precelek.64148/#lg=attachment1114613&slide=0
Co prawda, kolega @zajcew dodał jeszcze czwarty tor na stacji, ale ten mógłby zostać jako komunikacyjny, a więc bez semaforów. Ewentualnie można by przedyskutować, czy na pewno wszystkie semafory na lewej głowicy powinny być jednoramienne. ;)
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
623 44 0
#23
A co do sposobu rozmieszczenia semaforów, to jest on widoczny na jednym z załączonych rysunków: https://forum.modelarstwo.info/threads/tort-precelek.64148/#lg=attachment1114613&slide=0
Co prawda, kolega @zajcew dodał jeszcze czwarty tor na stacji, ale ten mógłby zostać jako komunikacyjny, a więc bez semaforów. Ewentualnie można by przedyskutować, czy na pewno wszystkie semafory na lewej głowicy powinny być jednoramienne. ;)
Z lewej strony stacji są sugerowane same semafory jednoramienne, podczas gdy dwa z nich powinny być dwuramienne. Z prawej strony stacji wszystkie powinny mieć dwa ramiona, bo wszystkie wyjazdy są na krzywo.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.467 552 30
#24
Z lewej strony stacji są sugerowane same semafory jednoramienne, podczas gdy dwa z nich powinny być dwuramienne.
A to zależy od promienia łuków na tych rozjazdach. Rozjazdy łukowe mogą mieć nawet na mniejszym łuku promień pozwalający na jazdę w większą prędkością, niż standardowe 40 km/h. Nie wiem, na jakiej prawdziwej stacji wzorowali się autorzy tego planu, ale mogę sobie wyobrazić, że ze wszystkich torów można w lewo wyjechać z prędkością np. 80 km/h, co może być jednocześnie największą dopuszczalną prędkością na tej linii i wtedy wszystkie semafory mogłyby być 1-ramienne.
 

Mormegil

Aktywny użytkownik
Reakcje
623 44 0
#25
A to zależy od promienia łuków na tych rozjazdach.
Nie brnąłem w takie szczegóły, bo jest to projekt tortu, na którym ciężko o łagodne łuki.

Z drugiej strony jest to dla mnie bardzo krzepiąca wiadomość, bo na moim torcie też jest nieco podobna sytuacja, którą uważałem za błąd popełniony w przeszłości (wyjazd na S2 mimo, że po rozjeździe na krzywo). Teraz jednak potrafię znaleźć jakieś uzasadnienie dla tej sytuacji.

Pozdrawiam,
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.659 19 9
#26
Z prawej strony stacji wszystkie powinny mieć dwa ramiona, bo wszystkie wyjazdy są na krzywo.
Prawej strony bym się za bardzo nie czepiał, bo w rzeczywistości tor główny zasadniczy zapewne miałby wyjazd na wprost.
Natomiast co do lewej strony, to o tyle nie jestem przekonany, że wyjazd na S2 ze wszystkich torów wymuszałby w rzeczywistości (zgodnie z tym, co napisał wcześniej @Andrzej Harassek ) w tych rozjazdach promienie łuku rzędu 600 - 760m, co wydaje się mało prawdopodobne na takiej małej, lokalnej stacyjce o górskim charakterze. Szczególnie, że mówimy tu o epoce III i trakcji parowej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.467 552 30
#27
Natomiast co do lewej strony, to o tyle nie jestem przekonany, że wyjazd na S2 ze wszystkich torów wymuszałby w rzeczywistości (zgodnie z tym, co napisał wcześniej @Andrzej Harassek ) w tych rozjazdach promienie łuku rzędu 600 - 760m, co wydaje się mało prawdopodobne na takiej małej, lokalnej stacyjce o górskim charakterze.
Trudno dyskutować, w realu mogło być różnie. Teoretycznie można sobie jeszcze wyobrazić sytuację, że prędkość na linii jest niewielka, rzędu 60-70 km/h i niezależnie od promienia łuków rozjazdów wszystkie semafory wyjazdowe są 1-ramienne, nawet, jeżeli wyjazd powinien następować z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, a odpowiednie postanowienia są w regulaminie technicznym stacji. Akurat tutaj po prawej stronie mamy semafory 1- i 2-ramienne, co wskazuje na to, że na tej stacji semafory wskazują rzeczywistą dopuszczalną prędkość. Ale pamiętajmy też, że na stacjach na liniach znaczenia miejscowego może przecież w ogóle nie być semaforów wyjazdowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.467 552 30
#29
Zaproponowałem rozstawienie semaforów przy założeniu, że rozjazdy łukowe po lewej stronie stacji pozwalają na jazdę z pełną prędkością. W razie przyjęcia innego założenia, wszystkie semafory po lewej stronie powinny być dwuramienne z ramionami sprzężonymi (zawsze podawany jest sygnał Sr 3 dwoma ramionami), dotyczy to też semafora wjazdowego. Przy okazji mam pytanie, dokąd ma prowadzić tor odgałęziający się rozjazdem zaznaczonym czerwoną strzałką?

makieta - tory widoczne.jpg
 
OP
OP
Z

zajcew

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#30
Zaproponowałem rozstawienie semaforów przy założeniu, że rozjazdy łukowe po lewej stronie stacji pozwalają na jazdę z pełną prędkością. W razie przyjęcia innego założenia, wszystkie semafory po lewej stronie powinny być dwuramienne z ramionami sprzężonymi (zawsze podawany jest sygnał Sr 3 dwoma ramionami), dotyczy to też semafora wjazdowego. Przy okazji mam pytanie, dokąd ma prowadzić tor odgałęziający się rozjazdem zaznaczonym czerwoną strzałką?

Zobacz załącznik 1115029
Dziękuję za informacje z semaforami. Trochę to skomplikowane ale z Waszą pomocą na pewno dam radę.

Co do rozjazdu zaznaczonego czerwona strzałką, to zamysł był taki aby na dolnej stacji znalazł się boczny tor na którym mógłby zatrzymać się wagon motorowy. Opcja druga jakieś odejście do niewielkiego przemysłu na dole. Nie jestem tylko do końca pewien czy to się tam zmieści, a nie chciałbym na siłę na żgać wszystkiego bez składu i ładu. Jeśli będzie tam zbyt mało miejsca to zostanie tylko boczny ślepy to.
 
OP
OP
Z

zajcew

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#31
Mam kolejne pytanie do Kolegi @Andrzej Harassek.
Gdzie powinny być umieszczone nastawnie i jak od nich poprowadzić odpowiednie pędnie do rozjazdów i semaforów.

Jeśli się mylę i semafory kształtowe nie mają pędni to proszę o poprawienie.
Co do budynków nastawni, to bardzo podobają mi się takie nastawnie bramowe. Jeśli to będzie możliwe, chciałbym aby choć jedna taka znalazła się na mojej makiecie.

Kolejne pytanie dotyczy semaforów kształtowych.
Na planie, który Pan podał dwa semafory dwuramienne pozbawione są takiej dodatkowej kreski. Jak mam to rozumieć? To jakiś inny semafor?
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.659 19 9
#32
Kolejne pytanie dotyczy semaforów kształtowych.
Na planie, który Pan podał dwa semafory dwuramienne pozbawione są takiej dodatkowej kreski. Jak mam to rozumieć? To jakiś inny semafor?
Te z tą dodatkową kreską mają ramiona sprzężone i mogą pokazywać tylko dwa sygnały - "Stój" oraz "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością". Natomiast w tych bez kreski oba ramiona mogą poruszać się oddzielnie i mogą pokazywać 3 sygnały: "Stój", "Wolna droga" oraz "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością".
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.467 552 30
#33
Gdzie powinny być umieszczone nastawnie i jak od nich poprowadzić odpowiednie pędnie do rozjazdów i semaforów.

Jeśli się mylę i semafory kształtowe nie mają pędni to proszę o poprawienie.
Co do budynków nastawni, to bardzo podobają mi się takie nastawnie bramowe. Jeśli to będzie możliwe, chciałbym aby choć jedna taka znalazła się na mojej makiecie.
To od początku. W większości wypadków semafory kształtowe oraz zwrotnice i wykolejnice nastawiane są za pośrednictwem pędni. M.in. z tego powodu przy mechanicznych urządzeniach srk zwykle na stacji są dwie nastawnie, na obu końcach. Drugim powodem jest to, że przy takich urządzeniach zajętość torów stacyjnych jest stwierdzana wzrokowo przez personel nastawni, z jednej nastawni nie da się ogarnąć wzrokiem całej stacji. Wyjątkiem są małe stacje przelotowe i mijanki, gdzie może być jedna nastawnia na środku, zwykle w budynku stacji. Przy urządzeniach mechanicznych pędniowych nie budowano nastawni bramowych, ponieważ nie da się z nich wyprowadzić pędni. Drugim typem urządzeń srk, gdzie stosowano sygnalizatory kształtowe są urządzenia elektromechaniczne, tzw. suwakowe. W tych urządzeniach semafory i tarcze oraz zwrotnice nastawia się za pomocą elektrycznych napędów umieszczonych przy zwrotnicach i na masztach sygnalizatorów. W tym wypadku oczywiście pędni nie ma. I właśnie przy urządzeniach suwakowych stosowano nie raz nastawnie bramowe. Ale także przy urządzeniach suwakowych umieszczano na stacji zwykle dwie nastawnie, bo również tu stwierdzanie zajętości torów następuje wzrokowo.

Na rysunku zaproponowałem po dwie nastawnie na obu stacjach. Na głównej stacji, po prawej stronie, na niebiesko zaznaczyłem dwie alternatywne lokalizacje nastawni. Kolorem zielonym narysowałem ew. nastawnię bramową, jeżeli na stacji miałyby być urządzenia srk suwakowe. Nastawnia po lewej stronie musi być w każdym wypadku.

makieta - tory widoczne.jpg


Na tak małym rysunku nie da się nanieść układu pędni (przypominam, że powinny być nie tylko do semaforów, ale także do zwrotnic i wykolejnic). Nie mogę też obiecać, że zaprojektuję układ pędni na większym rysunku, bo to jednak sporo pracy. Koledze @zajcew zalecałbym głębsze postudiowanie tego zagadnienia, a zacząłbym od dwóch wątków na naszym forum: "Sterowanie ruchem kolejowym - teoria i praktyka" oraz "Zwrotnice, napędy, kanały, pędnie".

Sprawę dodatkowych kresek na symbolach semaforów wyjaśnił już kolega @t_domagalski - dziękuję.
 
OP
OP
Z

zajcew

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#34
Dziekuje bardzo Koledzy za obszerne wytłumaczenie problemu.

Wróciłem jeszcze do SCARM-a. Musze delikatnie przeprojektować tą ukryta pętle. W istocie tam było za duże nachylenie. Według wstepnych przymiarek musze zwiekszyć średnicę tej pętli. Przy okazji wyeliminuje przejście z jednego łuku w kolejny ze zmiana kierunku. Tylko chcę to zrobic tak, żeby za bardzo nie skracac torów na dolnym przystanku.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 9
Planuję 155
Planuję 10
Planuję 41
Planuję 105

Podobne wątki