• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tort na 3 pociągi - stare PIKO

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam się z forum i forumowiczami.

Od dawien dawna chciałem zrobić sobie tort, pozbierałem tory do kupy i poszalałem na allegro na wyprzedażach. Miałem sporo torów starego typu piko u-kształt i chciałem pokazać co mi się wykombinowało z tych torów:



w miejscu gdzie stoi tapczan będą zakręty domykające pętle. Wymiary tortu to 215x125cm
będą po min jeździły 3 pociągi zasilane z 3 różnych zasilaczy. Ciekaw jestem jak to wyjdzie projekt jest w fazie przemyśleń, bo mam jeszcze 2 blokery ale jeszcze nie wiem jak ich zastosować. Może ktoś z forumowiczów wie jak to się stosuje.
pozdrawiam
 

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#2
Witaj na forum!

Powinieneś liczyć się z tym, że wielu doświadczonych modelarzy będzie odwodzić Cię od pomysłu budowy makiety na torach starego tupu - nie modelowych. Mają rację, jest to materiał torowy o wielu wadach. Budować można, ale warto zadbać o zabezpieczenia takie jak wiele punktów zasilania, przeróbka napędów zwrotnic, etc.

Na forum istnieją dwa (!) wątki o budowie makiet z tego typu torów - mój i kolegi "Stare Tory" (pozwalam sobie o nim wspomnieć) - radzimy sobie obaj na odmienne sposoby z mankamentami rurkowych torów.

W sprawie układu torowego - wydaje mi się dość chaotyczny i nie przypomina sposobu funkcjonowania prawdziwej kolei - tzn: stacja - szlak - stacja (przystanek, etc.). Domyślam się, że kusi Cię wiele okręgów, po których równolegle pędzą składy, ale przemyśl układ torowy jeszcze raz. Skoro masz więcej taboru zaprojektuj też tory boczne i odstawcze - na których będziesz mógł "przechowywać" tabor nie będący w ruchu.

Pozdrawiam i trzymam kciuki za następny projekt rurkowy
/ths
 

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
#3
Rurki fajne są! Używam do testowania loków i składów.
Zanim kupiłem A-Gleisy uzywałem rurek do zabawy. Powodzenia.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
1.010 84 11
#4
Jest tak jak pisze kolega "ths",jeżeli chce się używać na makiecie U-profili to trzeba sobie przemyśleć i wykombinować wiele rozwiązań,zwłaszcza elektryki.Mnie osobiście pomogła lektura
takich dwóch ksiażek i wielu wątków z tego forum,tylko należy czytać uważnie i cierpliwie. Lepiej dzień czy dwa poświęcić na czytanie niż tydzień czy miesiąc na poprawianie "naknoceń". Też trzymam kciuki i życzę powodzenia ,bo jak widać "rurkowcy" to wymierający gatunek.
 

Załączniki

OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Bardzo dziękuje za zainteresowanie moją przyszła makietą. Szczególnie za zwrócenie mi uwagi na doprowadzanie zasilania w kilku miejscach na tor !!
Widzę że dużo przemyśleć jeszcze muszę.
serdecznie pozdrawiam z Torunia :D
 
OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Drodzy forumowicze, mam takie 2 (chyba) blokery


proszę napiszcie do czego to mogę użyć i jak to się nazywa bo nie mam żadnej instrukcji,
pomóżcie
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
237 2 0
#7
Ja tego ostatni raz użyłem -naście lat temu do automatyki mini windy z pudełka chusteczek :)

Jest to blok semafora sterujący też zasilaniem odcinka torowego. Tzn., że pociągi napotykając sygnał "STOP" same się przed nim zatrzymają. Ten dodatkowy odcinek to kantakt szynowy, któego możesz użyć by pociąg mijając semafor automatycznie przestawił go na "STÓJ".


przewody niebieski i czarny łączysz z zasilaczem zasilającym wyposażenie dodatkowe (zwrotnice, semafory, itp). Czarny przewód jest dodatkowo przewodem wspólnym - masą, który łączysz z szyną i odpowiednim zaciskiem zasilacza sterującego pociągami. Przewody czerwony i zielony są od podawania sygnałów.
Na rysunku zaznaczyłem też miejsca, gdzie należy wykonać izolacje. Acha, to cudo można przerobić by sterować zasilaniem innej szyny.
 

Załączniki

OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Dziękuję za pomocne informacje o blokerze oraz za podsunięcie publikacji - jeszcze do nich nie dotarłem ale w bibliotece miejskiej powinny być.
Poniżej zaznaczyłem obwody na planie mojej makiety:

2 blokery będą stały na straży aby nie doszło do tragedii gdy lokomotywa po rozłączeniu (bo mam też elektryczny rozpinacz - jeden na zielonym i jeden na fioletowy) się od wagonów na torze zielonym będzie przecinała czerwony i fioletowy tor i jechała do parowozowni ( taki jest plan) . Za to fioletowy tor też będzie rozpinacz i parowóz będzie jechał sam do nawęglania lub z wagonami do spedycji. :)
 
OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Ponieważ dysponuję ograniczoną powierzchnią musiałem odchudzić trochę projekt makiety.
Teraz płyta potrzebna do budowy makiety musi mieć wymiary 110cmx195cm i będzie mocowana do ściany dłuższym bokiem na zawiasie tak że bezie ją można podnieść na ścianę - rozwiązanie wymuszone przez rzeczywistość =brrrrr.
trawę już mam
teraz poszukuję około 2mkw korka 3 lub 4 mm grubości może poradzicie coś, w sklepach sprzedają 10mb

a tak wygląda mój pomysł na tort

ps te tory się zamykają w pętle( prawy górny róg)
pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#10
Witam,

Trochę późno włączam się w tę dyskusję, ale może jeszcze mogę coś podpowiedzieć?

Po pierwsze, to z tego, co widzę, Kolega będzie miał trzy niezależne okręgi, pomiędzy którymi nie ma żadnego połączenia, więc pociągi nie mogą przejechać z jednego okręgu na drugi. Rozumiem, że Kolega ma tego świadomość? Rozwiązaniem byłoby zastosowane rozjazdów krzyżowych (tzw. angielskich) w miejsce skrzyżowań, ale takiego elementu nie ma w asortymencie szyn typu "U".

Po drugie, te "blokery" to semafory samoczynnej (automatycznej) blokady liniowej - tak się to nazywa na prawdziwej kolei. Proponuję nie zaśmiecać forum tego rodzaju neologizmami. O ile pamiętam, to przy samym semaforze też powinien być kontakt szynowy do zmiany światła z zielonego na czerwony, ale tego pewien nie jestem. Kontakt szynowy na dodatkowym krótkim odcinku toru służy do tego, by po jego minięciu system zwolnił poprzedni odcinek, chroniony poprzednim semaforem, na którym wtedy ponownie pojawi się zielone światło. W tym celu ten kontakt należy umieścić za semaforem w odległości co najmniej równej długości pociągu. Przekaźniki (te w skrzynkach koło semaforów) poszczególnych odcinków muszą być połączone ze sobą odzielnymi przewodami. Nie pamiętam schematu połączeń, ale był on podany w dołączonej do zestawu ulotce (o ile się zachowała) i jest też chyba w książce z planami układów torowych PIKO, pokazanej w jednym z wcześniejszych postów. Wszystko to ma jednak większy sens, jeżeli takich semaforów jest minimum 3 lub 4. Oczywiście odległość między kolejnymi semaforami powinna być sporo większa, niż maksymalna długość pociągu.

Pozdrawiam
 

brian-82

Moderator Grupy KSK Wrocław
Donator forum
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
237 2 0
#11
Andrzej Harassek napisał(a):
O ile pamiętam, to przy samym semaforze też powinien być kontakt szynowy do zmiany światła z zielonego na czerwony, ale tego pewien nie jestem
Tego typu semafory odstępu blokowego, jak prezentuje vader9 nie miały wbudowanego w tor kontaktu. Był dostarczany tylko jeden w postaci osobnej krótkiej szyny i z założenia służył właśnie do automatycznej zmiany sygnału z "droga wolna" na "stój". Trzeba go wtedy było umieszczać tuż za odcinkiem z semaforem. Schemat do takiego połączenia już pokazałem. Oczywiście można skombinować drugi kontakt szynowy i użyć go do zwalniania odcinka blokowego. Przypominam przy tym kolegom, że te "semafory blokowe" PIKO mogły być używane także jako zwykłe sygnały wjazdowe/wyjazdowe. Nic szczególnego nie predestynowało ich do roli "blokowych". Sygnały wyświetlane to inna sprawa :). I tak z założenia miały to być tanie, zabawkowe sygnalizatory.
 

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
Istotne sprostowanie ;)

W asortymencie odcinków blaszanych "torUw" jest rozjazd krzyżowy. Jest on sterowany elektrycznie, ma metalowe odlewane iglice. Kształtem wpisuje się w obrys typowego skrzyżowania PIKO. Jego mankamentem jest dwukrotne "załamanie" linii toru przy ustawieniu na skos. Odpadają pojazdy o większej ilości osi. Rozjazd istnieje, ale rzadko pojawia się na aukcjach aledrogo.

Pozdrawiam
 
OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Bardzo dziękuje za wszystkie rady i informacje, mam całe wakacje na przemyślenie mojego tortu na nowo :LOL: , tylko mam duże ograniczenie przestrzenne i to może przesądzić o wielu rzeczach, ale grunt to chcieć i się dobrze bawić .
pozdrawiam
 
OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
No to chciałem pokazać odchudzoną wizję mojego tortu


Wziąłem sobie do serca Wasze uwagi na temat jazdy w kółko i jeszcze kombinuję z ułożeniem torów. Mam jednak taki mały problem materiałowy, ( mam nadzieję że nie łamie regulaminu)
poszukuję korka, potrzebowałbym 1,5 - 2mkw gruby na 3 lub 4 mm gdzie można kupić - wszędzie (czyli allegro i O...I )gdzie sprawdzałem to sprzedają 10mkw - czy możecie coś podpowiedzieć :)
 

ths

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#17
W Łodzi jest sklep KOREK (na ul. Legionów - d. Obrońców Stalingradu) i tam są arkusze korka (ok. 1m2) w różnych grubościach i rodzajach za mniej niż 10zł, jest też korek w roli na metry bieżące.
Sklep ma też mebelki drewniane.

Piszę o tym aby skierować Twoją uwagę na tego rodzaju sklepy - z wyposażeniem wnętrz, jakimiś stołeczkami, półeczkami - może spróbuj poszukać tego typu sklepów - z artykułami drewnianymi i drewnopodobnymi.
 
OP
OP
V

vader9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Chłopaki bardzo dziękuję za podpowiedzi :D Właśnie kupiłem 3 mkw z rolki o grubości 2mm w sklepie z dywanami i panelami, będę sklejał 2 warstwy, ma to swoje zalety bo część instalacji kablowej puszcze w 1 warstwie i zamaskuje drugą ( tylko żebym sobie nie przebił tej instalacji jak będę montował tory :LOL: )
pozdrawiam

ps jeszcze tylko płytę sobie kupie i jesienią zacznę dłubać :D
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 9
Planuję 155
Planuję 10
Planuję 41
Planuję 105

Podobne wątki