• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

TORT H0 - Märklin M-Track

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Wystarczy czytania - czas coś napisać.

Na imię mam Rafał

Na początek może tyle, iż wiem że:
- tory nie są modelowe
- nasypy są do d... (przepraszam - czeski błąd bani pisze się przez "b")
- w realu żadne tory nie mają wypustków między szynami. ;)
- prąd zmienny dla większości jest be

Piszę po to, by nie poświęcać temu kolejnych kilku stron.

Czas spełnić marzenia z dzieciństwa - kilka latek już minęło.

Na początek pytanie o układ torów i sterowanie
Sterowanie analog na kilku transformatorach i podział na strefy zasilania.
Pytanie jak to ocenicie?
 

Załączniki

A

Adam-H0

Gość
#2
Gratuluje !! Märklin to elitarna sprawa ;)
ja bym tylko ten srodkowy slepy tor czerwony polyczyl zwrotnica - dworzec bedzie bardziej realny - a tak poza tym to typowa zabawa na torach pradu zmiennego :D
ja jak zwykle pytanie jaden poziom w planie czy ewentualnie tez rozwojowo.

Powodzenia przy realizacji 8)
 
OP
OP
ANONIMIX

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Miałem ten tor wpięty (ta sama zwrotnica która deje ślepy na samej górze) - ale wydawało się że może na ślepo lepiej :)

W planie też kilka (2-3) torów ślepych wewnątrz okręgów na składy towarowe i pociąg techniczny.

Raczej jeden poziom.

Jeszcze jedno pytanie:
Czy 75mm pomiędzy osiami torów to dla H0 odległość wystarczająca by powstał peron?
 
OP
OP
ANONIMIX

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Adam-H0 napisał(a):
To wymij ta bocznice z dworca - przeloz ja tam na zilone kolko i bedzie peron juz szeroki ;)
Już wczoraj to (prawie - bo nie na zielone) zrobiłem (na planie oczywiście :p ), zastanawiam się tylko czy budynek dworca nie lepiej na zewnątrz umieścić.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.850 573 30
#7
Witam,

Jeżeli jest miejsce, to budynek dworca na zewnątrz wydaje się być lepszym pomysłem. Tak czy tak, tor wewnętrznej pętli jest bardzo blisko torów stacyjnych. Budynek stacji z ew. podjazdem chyba tam się nie zmieści. Wypadałoby jakoś rozdzielić te dwa układy torów. Ja bym się jednak zastanowił nad zróżnicowaniem poziomów. Wewnętrzną pętlę można wpuścić poniżej poziomu stacji (przy samym dworcu może w tunelu?), albo odwrotnie, wyprowadzic nad poziom stacji, na nasyp lub wiadukt. Ze względu na stosunkowo krótkie odcinki na podjazdy, należałoby obie pętle od poziomu umownie "0" na dole makiety poprowadzić i w górę i w dół, tak, by uzyskać właściwą różnicę wysokości.

Pozdrawiam i życzę sukcesu.
 
OP
OP
ANONIMIX

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Witam ponownie

Ostatnio udało się zaopatrzyć w dodatkowe tory więc pokombinowałem trochę z układem i na podstawie kilku zdjęć z netu wyszło mi coś takiego jak poniżej.

proszę o ocenę układu oraz informację, czy uda się podnieść tory na odpowiednią wysokość by utworzyć tunel.
Może jakieś propozycje co do rozjazdów - bo gubię się już w ilości kombinacji :)

Przy okazji pytanie - do czego najlepiej wykorzystać semafory przedstawionych typów (bo lekko zielony jestem)?
 

Załączniki

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
849 0 0
#9
ANONIMIX napisał(a):
czy uda się podnieść tory na odpowiednią wysokość by utworzyć tunel
Jeszcze nie napisałeś jekie wymiary ma mieć ta makieta . Żeby podjazd w H0 wyglądał w miarę sensownie to wg. mnie powinien mieć max. 3% czyli na podniesienie toru o 10 cm potrzebujesz min. 3mb.
Inaczej to będzie bardziej "rollecoaster" niż kolej.
ANONIMIX napisał(a):
proszę o ocenę układu
Istotą kolei jest przewóz osób lub towarów z miejsca A do miejsca B , zaprojektuj układ tak żeby chociaż w małym stopniu zasymulować rzeczywistość . Teraz Twoja stacja to praktycznie cały poziom "0" , a gdzie szlak ? zostaje tylko ta pętla na poz."1" ?
Spróbuj wybrać coś z gotowych projektów makiet , są przemyślane i mają sens ! , taki gotowy układ zawsze możesz jakoś zmodyfikować gdyby Ci zupełnie nie odpowiadał.
 
OP
OP
ANONIMIX

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Jeszcze nie napisałeś jekie wymiary ma mieć ta makieta
Przepraszam za gafę :oops: - 340 / 140 cm


Spróbuj wybrać coś z gotowych projektów makiet
To jest nie tylko gotowy projekt ale i gotowa makieta:
http://www.association-eurorail.fr/reseau_marklin.htm
(marnie wykończona ale zawsze real)

Problem z tymi punktami A i B będzie.
Skład: Diesel + 4x osobowy da jakieś 125 cm
Parowóz + tender + 4x osobowy to już koło 132 cm
więc by mogło przejechać coś jeszcze (mniejsze coś) to bocznice na te 2 składy muszą się składać z 7-8 odcinków torów (po 18 cm sztuka)

A jak wiadomo mur z cegły to nie guma - miejsca nie przybędzie
kilka centów da radę dodać ale nie x2
 

tkarkady

Znany użytkownik
Reakcje
849 0 0
#11
Pisząc o gotowym projekcie makiety miałem na myśli projekty układów torowych które są proponowane przez niemal wszystkich większych producentów a nie o czymś co znajdziesz przypadkiem w internecie.
Zajrzyj na strony firmowe Piko , Roco , Tilliga, Marklina itd.
Możesz też tutaj
http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.php?page=Linkownia
na samym końcu są linki do planów.
340 x 140 to całkiem sporo żeby zrobić makietę z dobrym układem , ale..... pojęcie " dobry układ " jest względne i zależy od osobistych upodobań .
 

jedrzej

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#12
Witam
Przyglądam się temu projektowi i nasuwa mi się pewna myśl co do sekcji zasilania.
Jeśli mogę mieć propozycje to nie rób ich zaraz przy zwrotnicy tylko ciut dalej od zwrotnicy.
Lokomotywa jak jedzie przez odcinek izolowany przez pewien moment ma szleifera ,to tak po polsku to jest zbierak z trzeciej szyny ,na obu odcinkach i czasami nie przejeżdża przez taki odcinek płynnie tylko następuje małe szarpnięcie. Jest na to rada fazować transformatory , ja tak robiłem i efekt jest poprawny , ale wymaga eksperymentowania. Jeszcze jest pytanie co lokomotywy maja w środku czy elektronikę czy tradycyjny system przekładania kierunku jazdy.


Jędrzej
 
OP
OP
ANONIMIX

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Witam po dłuższej przerwie spowodowanej między innymi urlopem - ale nie tylko. (bo cóż to za urlop by był :D )

Ale po kolei.
Jeżeli chodzi o fazowanie to chyba tak to ma być - patrz rysunek poniżej.
Loki to analogi z przerzutnikiem mechanicznym (elektromagnes). (jedna z dekoderem DELTA)

Czas wolny to również czas przemyśleń więc jest nowy plan torów.
Wyszedłem z założenia, że makieta składa się z dwóch kawałków (modułów) - część górna (zieleń) to część stała umożliwiająca częściową "zabawę" (dwa okręgi), część niebieska to dodatkowy okrąg dający możliwość wypuszczenia składu na szlak (dłuższa jazda poza stacją) oraz zmianę kierunku jazdy (możliwość wjazdu na stację w kierunku przeciwnym - bez zmiany pozycji lokomotywy w składzie. (chcę, by była możliwość rozdzielenia obu modułów (miejsce operacji raczej jednoznaczne) i schowania dodatkowego pod zasadniczy.

Jakieś opinie / uwagi na temat układu?

Przy okazji mam pytanie do nielicznych Marklinofilów na forum:
1. gdzie można zaopatrzyć się w gumki na koła napędowe i szczotki silnika.
2. czy ktoś bawił się w wymianę wnętrzności na cyfrowe - chciałem zweryfikować ewentualny koszt takiej operacji.
3. czy na giełdach (Katowice) spotyka się coś zasilane prądem zmiennym w układzie 3 szyn?

Pozdrawiam wszystkich

Ps. coraz większą radość czerpię z przeglądania działu "realizacje" - mam nadzieję, że i kiedyś mój wątek się tam znajdzie.
 

Załączniki

Reakcje
1 1 0
#14
Witam,

Jesli chodzi o gumki na kola to mozesz kupic nawet od Roco (tak zrobilem na niektórych lokach).


Wymienialem sprzet w kilka lokach i najlepiej uzyc:
60760 - fx dekoder i i 5 pol silnik, cena +/- od 100 - 200 zl
lub
60923 - mfx dekoder i 5 pol silnik, cena +/- od 400 - 500 zl

fx dekoder jest oczywiscie slabszy ale kiedy sterujesz digitalnie (cyfrowo),
przez Intellibox to mozesz go wymienic na innego niezaleznie czy to do Märklina czy nie.

Jesli chodzi o szyny to jezeli masz mozliwosc to dalsze rozbudowanie planuj w C-szynie
(M-szyna juz nie jest produkowana). Z C-szyna nie masz problemu jesli chodzi o zasilanie,
a jak jest to male (moje doswiadczenie na moich modulach).

Aha, a zakup torów i tabory proponuje z niemiec, wiekszy wybór i taniej.

pozdrawiam
 
Reakcje
10 0 0
#15
Witam
Jestem właśnie w trakcie zamiany analogu na digital, jest trochę pracy , ale efekt jest całkiem zadowalający. Problem jest z silnikami SFCM i LFCM. Niestety dekodery najczęściej pracują z silnikami prądu stałego. Delta , dekoder 6080 obsługują silniki prądu zmiennego, ale jest wyjście zastąpić zwojnice wzbudzającą magnesem stałym tak jak Marklin robił modele Hamo. W części zaopatruję się w Berlinie , ale drobnice zamawiam w AMC z Wrocławia.
Jak masz pytania co do Marklina służę swoim 42 letnim doświadczeniem współpracy z tą firmą.

Jędrzej
Marklin
 
OP
OP
ANONIMIX

ANONIMIX

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Dziękuję bardzo za informacje.

Nie omieszkam skorzystać z pomocy - bo po co uczyć się na swoich błędach skoro ktoś już tę wiedzę zdobył :D

Co do problemów z zasilaniem na "M-Gleis" - chciałem to rozwiązać przeprowadzając od każdego elementu toru kabel z "3-ciej szyny" pod makietę i tam łącząc je na magistrali - powinno rozwiązać wszelkie problemy z brakiem kontaktu a tym samym zasilania.

Jakieś uwagi na temat układu?

Postaram się też wykonać kilka zdjęć taboru by pokazać co ma po tych torach śmigać.

Czym najlepiej skleić element metalowej budy lokomotywy (niestety ktoś z obsługi parowozu przybrał na wadze i jeden stopień nie wytrzymał - ale nie został zagubiony i czeka w zakładzie remontowym)
 
Reakcje
0 0 0
#18
Skład: Diesel + 4x osobowy da jakieś 125 cm
Nie wydaje mi się,chyba,że to jakies krótkie osobowe.U mnie standardowe wagony osobowe to (w skali H0) mają 303 milimetry czyli 30 centymetrów.4x30 to juz masz 120,a nie widziłałem lokomotywy 5 centymetrowej długości w H0.Chyba jakis lilipuci parowozik.Lok w H0 ma (chyba) co najmniej 20 centymetrów jesli nie 22 centymetry(moje tak mają,a Ludmiła,którą też mam ma chyba nawet 24 centymetry jeśli wierzyć katalogom).Czyli razem raczej trzeba liczyć półtora metra bez jakichś 5,7 centymetrów.Żeby ci potem nie brakło centymetrów i pociąg za stacją będzie np. na zwrotnicy stał.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 9
Planuję 155
Planuję 10
Planuję 41
Planuję 105

Podobne wątki