• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Tomaszowo Kowalewskie

Azrael

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Tak nazwałem ten wątek, coś co planuję zrobić. Każdy jakoś nazywa stacje, więc poszedłem po najmniejszej linii oporu i użyłem swoich danych. Być może to zmienię ;)
Koncepcja wstępna zakiełkowała dość dawno, od kilkunastu dni trochę intensywnie rozważałem różne warianty. Z założenia miał być na początku tort, jednakże postanowiłem zamienić go w 7 modułów, które zakończone są standardowym profilem jednotorowym. Na modułach, czyli w całej tej makiecie będzie usytuowany dworzec kolejowy z przejściem nadziemnym lub podziemnym pomiędzy peronami (do rozważenia) oraz kilka zakładów przemysłowych. Zdaję sobię sprawę z tego, że jest to amatorskie, zawiera sporo błędów i prawdopodobnie wiele nonsensownych rozwiązań, ale moja wiedza odnośnie realnego transportu szynowego jest - co tu ukrywać - bardzo mała czy nawet... znikoma? Nie chciałem by były proste, równoległe linie, dlatego tyle jest łuków. Całość planuję w ten sposób rozwiązać (wyrysowane w WinTrack):



A teraz każdy fragment oddzielnie:

Moduł pierwszy od lewej, zakończony standardowym profilem przejściowym. Na tym module będzie rzeka i 3 mosty (kratownicowe na górnej nitce i jakieś dwa na dolnej), zalew. Teren prosty, niska roślinność, jakiś mały wiejski domek z gospodarstwem w lewym górnym rogu.


Moduł z pierwszą nastawnią oraz początek mijanki (choćby do przestawiania lokomotywy na drugi koniec składu wagonów). Także prosty teren, trochę drzew, jakaś droga.


Dworzec pasażerski, magazyn pocztowy oraz zakończenie wyżej wymienionej mijanki. Roślinność w stopniu umiarkowanym, na dole lekkie pagórki.


Moduł z kopalnią węgla kamiennego, ale taką małą z jednym szybem. Dlatego tylko jedna rampa załadowcza na 3 wagony. W prawym górnym rogu skałki, na dole pagórkowaty teren. Roślinność średnia, drzewa, krzaki. Druga nastawnia w tej makiecie, element zasypanego, nieużywanego toru.


Teren prawie górzysty, w związku z tym tunel, który prowadzi linię do kopalni kruszywa. Dolna nitka prowadząca do betoniarni i lokomotywowni z warsztatem, który będzie na kolejnym module.


Kopalnia kruszywa i betoniarnia, także rozjazdy prowadzące do lokomotywowni. Połączenie w prawym górnym rogu głównej linii z częścią przemysłową. Teren nadal lekko górzysty, duża ilość drzew pośrodku.


Lokomotywownia i warsztat. Zrównanie do płaskiego terenu, Po lewej stronie duża ilość drzew, praktycznie las mieszany. Z prawej strony moduł zakończony standardowo.

Uprzejmie proszę o komentarze. Czy jest to fatalne, co tu zmienić itd. Liczę na fachową i obiektywną ocenę, a także porady.
Realizację planuję rozpocząć pod koniec maja. Nie będzie na pewno się posuwać szybko do przodu (2 etaty i gospodarka), ale będzie się działo na pewno.
Z technicznych spraw to oczywiście DCC, tory Piko A-gleis (gdyż mam ich już sporo), tabor w 90% towarowy. Nie planuję realistycznego odwzorowania epok, będzie lekki "misz-masz", ale nie aż taki by raził po oczach. Pliku z WinTrack nie dało się dołączyć, ani nawet ZIP, więc tylko screeny są :)
Z góry dziękuję.
 

Załączniki

  • 86,9 KB Wyświetleń: 855
  • 42,9 KB Wyświetleń: 855
  • 78,1 KB Wyświetleń: 854
  • 100,4 KB Wyświetleń: 854
  • 93,7 KB Wyświetleń: 855
  • 72,5 KB Wyświetleń: 853
  • 99,2 KB Wyświetleń: 853
  • 61,5 KB Wyświetleń: 854

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#3
Projekt bardzo interesujący, do użytku domowego genialny :D
Jeżeli jednak masz zamiar prezentować to na spotkaniach, to niestety muszę Cię zmartwić. Rozjazdy nie mogą być Piko bo mają za ostry kąt, a tory stacyjne są zdecydowanie za krótkie (min. 2,5m minimum!!! ) nie wspominając już o mijance. ;)
Proponowałbym zrezygnować z jednej z kopalń w celu uzyskania miejsca do przedłużenia torów stacyjnych, i proponuję zlikwidowanie trochę tych slalomów, ale rozumiem, że jest to w celu uatrakcyjnienia tego projektu ;)

Trzymam kciuki za rozwój tego projektu !!! :LOL:
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.319 32 10
#4
1. Z powodu promieni łuków i długości torów stacyjnych projekt się nie nada do łączenia w makiecie modułowej na normalnych warunkach.
2. biorąc pod uwagę powyższe i założenie makiety domowej, łatwiej to zrobić jako "jedna decha" bez podziału (w każdym razie podziału modułowego)
3. odpadnie wtedy takze problem podziału modułów pod rozjazdami
4. Pomiędzy rozjazdem toru do tunelu na module 4 i rozjazdem łączącym bocznice do toru szlakowego na module 6 nie ma za dużo odległości, czyli będzie stromo, a do tego tory betoniarni będą na spadku/załomie.
5. Mało miejsca na wyciąganie składów z torów towarowych na szlak.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#6
Kompletny chaos i absolutnie za krotkie tory :!: Mój Świerków ma trzy tory przebiegowe i jeden z długą rampą i ma od semafora wjazdowego do wjazdowego ok 7,5m czyli odpowiada mniej więcej Twojej części z peronami :!: Porównaj długości. Aha i jeszcze jedno, Świerków jest na rozjazdach 10 stopniowych. Zapraszam w ostatni weekend maja do Krakowa do NCK na wystawę to zabaczysz jak stacje wygladają.
 
OP
OP
Azrael

Azrael

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Dziękuję za wszystkie sugestie, rady i komentarze. Czyli będzie baaardzo dużo zmian i rozciągania całości. Do jakiego rozmiaru to się okaże, ale postaram się tak po kolei...

gbbsoft, z tym tunelem to będę myślał. Miało być uatrakcyjnione po prostu. Co do kątu zjazdu do niego to rzeczywiście - dałem plamę, ale czy rozjazd na 4 module może być pod kątem? Czy zwrotnice musza być tylko w poziomie?

Paparazzi 97, w takim wypadku, skoro Piko 15st jest za ostry to jednak zostanie top wszystko raczej do użytku domowego. Część zwrotek mam i zakup takiej ilości nowych... Lepiej inaczej spożytkować gotówkę. Ale to temat do rozważenia.

OLF,
1 - w takim wypadku nie ma wyjścia. Rzeczywiście jest za krótka ta stacja, ale to pierwotna wersja projektu. W związku z tym pytanie - skoro chcę składać to z modułów 1 metra, to jak wygląda sprawa podziału peronów pomiędzy modułami? Nie jest to problematyczne?
2 - będę to rozszerzał, zapewne dwukrotnie (mam taką możliwość w domu, że zmieszczę od biedy 18 metrów w linii)
4 - jak wyżej, będą łagodniejsze spadki
5 - także jak wyżej.

Tomek K
, lekki chaos musi być, w tym cały urok :) Do Krakowa nie wpadnę. Mieszkałem nawet kilometr obok NCK, ale nie dam rady. Za dużo pracy + wykańczanie domu...

No dobra, ogarnąłem wątki. Dzisiaj już nie, może jutro będę atakował zmianę projektu. Tylko nie wiem jak z tymi peronami/stacją. Może złożyć moduł na ten cel długości 200cm? Mogą być perony po 2 metry? I czy nie ma możliwości "przeskoczenia" rozjazdów 15 stopni?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.861 525 30
#8
Ludzie, nie dajmy się zwariować! To ma być, jak rozumiem, makieta do zabawy w domu, a nie na bardzo sformalizowane spotkania FREMO. Oczywiście, rozjazdy 10-stopniowe są lepsze, ale bez przesady. Można zresztą zastosować w torach głównych rozjazdy o mniejszym skosie, a te 15-ki wsadzić w tory boczne, ładunkowe, czy na bocznicach przemysłowych. W rzeczywistości też w torach głównych stosuje się łagodniejsze rozjazdy, a w bocznych ostrzejsze. Już wcześniej pisałem też o konieczności zachowania proporcji (skosy rozjazdów w stosunku do długości torów) i nie będę się teraz powtarzał.

Jeśli chodzi o "moduły", to w tym wypadku mówiłbym raczej o "segmentach". Moduły kojarzą mi się z możliwością dowolnego ich łączenia, podczas gdy w tym wypadku każdy kawałek ma ściśle określone miejsce. I w związku z tym nie widzę konieczności, by wszystkie segmenty miały dokładnie po 100 cm długości. Proponuję dopasować długości poszczególnych kawałków do układu torowego, tak, by granica nie wychodziła w środku rozjazdu, czy 10 cm przed końcem peronu. Oczywiście utrudni to trochę wykonanie skrzynek, ale coś za coś. "Modułem" będzie tu cały układ, zakończony (na wszelki wypadek) standardowymi profilami.

Perony 2-metrowe to już całkiem nieźle, 6 wagonów 4-osiowych się zmieści.

Zgadzam się z Tomkiem K, że trochę to za bardzo chaotyczne. Rozumiem chęć urozmaicenia, ale tu chyba kolega Azrael nieco przesadził. Nie bardzo widzę w tym jakąś koncepcję. Wyłania mi się jednak taki obraz: "górny" układ to stacja osobowa", "dolny" - stacja towarowa. Stacja osobowa jest ok, choć wydłużyłbym tory (jest miejsce). Nie pasuje mi tam ta kopalnia (segment 4). Zamiast tego toru do kopalni, zrobiłbym jakieś tory odstawcze dla składów pasażerskich. Na dole zrobiłbym stację towarową, z kilkoma (nie tylko dwoma) dłuższymi torami przebiegowymi i ew. torami bocznymi, ładunkowymi. Od tej stacji odprowadziłbym jakieś bocznice do zakładów przemysłowych (ale nie za dużo!), np. jak te z prawej strony. No i dałbym jednak mniej łuków, zwłaszcza odwrotnych. Po lewej stronie tory rozchodzą się na układ osobowy (góra) i towarowy (dół). W tej sytuacji zbędne wydaje się dodatkowe połączenie z dołu na górę po lewej stronie segmentu 2. Na segmencie ten żeberkowy "stary zasypany tor" musi mieć jakieś uzasadnienie. Dokąd on w przeszłości mógł prowadzić? W obecnym układzie nie pasuje do niczego.

Mam nadzieję, że moje uwagi okażą się pomocne.
 
OP
OP
Azrael

Azrael

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Pewnie, że tak. I taka koncepcja by mi odpowiadała. Głównym założeniem ma być to, że większy nacisk chcę położyć na infrastrukturę przemysłową, łuki, spadki, kręty, lekko górzysty teren ze skałkami i drzewami. No ale chyba lekko przesadziłem. Tak teraz rozmyślam i chyba tak jednak zrobię - połączenie układu osobowego i przemysłowego, ale koniecznie muszę jakieś zakłady przemysłowe (wydobywcze) mieć. Cóż, mętlik w głowie, trzeba coś kombinować, od teraz już nad "segmentami" ;)
I tak planuję zakończyć całość po obu stronach w ten sposób, że gdyby się udało/nabrało mnie/dałbym radę itd - to połączyłbym to na jakimś spotkaniu z innymi. Ale do tego długa droga. Może nie długa - lepiej brzmi - czasowa droga...
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#10
W pełni rozumiem twoje przywiązanie do pikówek też mam całą masę i nie zamierzam się ich pozbyć ;) i rozumiem że nie chcesz wymieniać tych 18 rozjazdów i całych torów :p
Proponuję przedłużyć perony tak ja na rysunku, tor ładunkowy zlikwidować, i przyjąć że nim będzie tor do kopalni. Proponowałbym także zamienić miejscami zwrotnice w miejscu zaznaczonym na rysunku, nie rozumiem także po co ta mijanka (1m to ciut za mało na pociągi towarowe, nawet na module do domowego użytku)
Ale przyznam że nawet mi się podoba :LOL:
 

Załączniki

  • 55,6 KB Wyświetleń: 607
OP
OP
Azrael

Azrael

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
A więc tak - zebrałem w całość wszystkie rady tutaj opisane, zwłaszcza długość peronów, spadek do tunelu itd. I teraz wygląda to tak, urosło do.. 11 mb :)

Wygląd całości:


A teraz segmenty po kolei po zmianach. W sumie - narysowanych od nowa:
Ta mijanka pomiędzy segmentami 1 i 2 pozostanie z przyczyn tylko dla mnie oczywistych. Wiem, że jest absurdalna, ale ma być i już :) Oczywiście trzy mosty nadal - jeden na górnej nitce i dwa na dolnej, pomiędzy nimi wysepka.


Nastawnia i rozjazdy do części pasażerskiej na górnej nitce, dolna nitka z założenia ma być do części przemysłowej, także tor odstawczy (tak to się nazywa) dla wagonów pasażerskich.


Dworzec. Celowo po skosie względem całego segmentu (moje chore urozmaicenie) i stąd koniec peronu zakręcony z prawej strony. Powyżej dworca tor do jakiegoś magazynu. W prawym dolnym rogu rozjazdy i nastawnia (zapomniałem nanieść na projekt) do części industrialnej).


Pośrodku rampy stacji przeładunkowej, magazyny, jednym słowem centrum części przemysłowej. Będzie się znajdować na wzniesieniu by pod tą częścią przebiegał tunel (też musi być i już). Lewy górny róg - nastawnia części pasażerskiej, na dole dalsze tory do zakładów.


U góry główna linia biegnąca przez całość "makiety", pośrodku dalsze tory. Po prawej jakiś zakład przemysłowy (jeszcze się zastanowię jaki).


Po prawej kolejny zakład przemysłowy, połączenie z główną linią u góry, na dole dalsze tory do lokomotywowni i warsztatu.


Zakończenie "makiety", lokomotywownia.

Układ generalnie jest podobny do poprzedniej wersji. Budynki są postawione tylko by się zorientować co gdzie ma być, tak samo nie nanosiłem dróg, rzek, skał czy roślinności. Na to przyjdzie czas, pierwszym krokiem chcę ustalić układ torowy by złożyć zamówienie i zakupić to czego mi brakuje, a ze względu na to, że chcę z Ekspertami, czyli z Wami skonsultować co jak, gdzie, kiedy, czemu i ponieważ - projekt jest "na szybko tworzony". Przez weekend chcę go "zamknąć" do postaci finalnej.

Uprzejmie proszę o informacje, co tym razem "schrzaniłem" :LOL:

Acha, ze względów takich a nie innych nie ma odwołania: Pozostaję przy Piko A-Gleis...
 

Załączniki

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
334 2 0
#12
Projekt już jest dobry, chociaż nie rozumiem sensu powstania tego tunelu (jestem jak najbardziej za tym uatrakcyjnieniem fajny pomysł z tunelem) bo nie ma on żadnej istotnej funkcji. ;) Wcześniej to był przejazd w pełni uzasadniony z torów towarowych do zakładu przemysłowego (kopalni) pod torami pasażerskimi. :D Teraz będzie to ewentualnie przejazd lokomotywy z lokomotywni po wagony przy peronach, chociaż mógłby odbywać się 4 innymi sposobami, dając radość z zabawy manewrowej... kłopotem byłaby tu wysokość musiałoby być nachylone, wagony na bocznicach staczałyby się itp, ponadto tunel jest tuż przy rozjeździe gdzie tory nad tunelem i te z rozjazdu się łączą. Pikówki mogą zostać, uważam że są dobre, ale może być problem na imprezach ;)
 
OP
OP
Azrael

Azrael

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Właśnie głównie chodzi mi o zabawy manewrowe, stąd własnie opcja częstego łączenia linii pasażerskiej i towarowej, także w związku z 1 segmentem z rzeką.

Wybaczcie, że przypominam o moim wątku i odświeżam - tu kieruję swoje słowa do fachowców od trakcji - czy taki układ jest do przyjęcia? Pytam z tego względu, gdyż chcę nanieść w projekt wysokości torów (względy tunelu, mostów) - po to by zrobić projekt stolarki. W poniedziałek rano chcę złożyć zamówienie na sklejkę i co tu ukrywać - lekko czas mnie goni ;) A nie chcę na wariackich papierów podawać wymiarów, gdyż może okazać się, że będą zmiany co mi przysporzy dodatkową pracę.

Dlatego pytanie - co w tym układzie poprawić?

Kolejne pytanie - kto jest w stanie pomóc mi w zaprojektowaniu sygnalizacji? Tak od A do Z? Może choć jedno będzie fachowe... :LOL:
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#14
Najpierw zdecyduj się co naprawdę chcesz, bo z jednej strony chcesz porad fachowców żeby było dobrze (czyli mniej więcej tak jak powinno być naprawdę), a z drugiej strony jak ci fachowcy mówią, że na przykład to obejście które zaczyna się na segmencie pierwszym jest bez sensu to mówisz, że tak musi być :?: :!: Trudno jest powiedzieć, że coś jest dobrze bo Ty tak sobie wymyśliłeś, że ma być skoro jest źle. Mnie to układu torowego normalnej kolei nie przypomina, a osygnalizować to tak jak być powinno to jest za mało danych.
 

MiGo

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Azrael napisał(a):
Dlatego pytanie - co w tym układzie poprawić?

Kolejne pytanie - kto jest w stanie pomóc mi w zaprojektowaniu sygnalizacji? Tak od A do Z? Może choć jedno będzie fachowe... :LOL:
Cześć.
Musisz sobie odpowiedzieć na pytanie: kto będzie korzystał z Twojego dzieła?

Jeśli planujesz wybrać się na 'party kolejowe' ze swoim dobytkiem to... daruj sobie bo w 5 min zniechęcisz się po kontakcie z modelarskim purystą. Łuki, zwrotnice, długości torów, kolor trawy, drzewa .... epoki ... numery wagonów itd (słowem 101 okazji do bycia "sponiewieranym").
Jeśli nie masz czasu jeździć na spotkania by popatrzeć, to pomyśl czy z modułami miałbyś większą motywację... (i czym przewieźć te 7 skrzynek, chyba że masz furgon do dyspozycji)?

Jeśli robisz dla siebie i chcesz się pochwalić na forum... rób tak jak Ci się podoba, a końcowe profile całości zrób wg jakiejś normy by z kimś się połączyć. Sygnalizacja to już najmniejszy z Twoich problemów.

Poza tym fajny masz pomysł by nie robić od linijki i czekam na kolejne 'niusy' - może coś odgapię :)

Pozdrawiam

Michał