• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Tips & Tricks] Czyli nasze małe pomysły na ulepszenie modeli

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#1
Zmieniło się coś w modelu od tej zapowiedzi?
Dla porównania wersja z lat 70-tych: gumowe zderzaki, grube barierki, oczywiście sprzęgi sprężynkowe, plastikowe zestawy kołowe; ale kapitalnie skonstruowane wózki z niezależnie pochylającą się każdą osią - trudno postawić na tory, ale jeszcze trudniej wykoleić. Przez lata był to mój najpiękniejszy model, przywieziony przez Ojca z delegacji z NRD :)


Foto moje. Gniazda sprzęgów dorobiłem, zestawy kołowe zamieniłem na metalowe Bramos.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#4
A można prosić o jakąś wskazówkę, jak to kolega @PP1970 zrobił? Też mam parę starych modeli, których szkoda wyrzucić, a bez przeróbki sprzęgu wymienić się nie da.
Wmontowuję kinematykę Roco 40344-1. Jeżeli cały mechanizm nie mieści się w podwoziu (typowe dla wagonów 4-osiowych), wyciągam z niej samo gniazdo sprzęgu i przyklejam je, do czego się da :)

Istnieją też różne adaptery, pozwalające zamienić różne nietypowe systemy mocowania sprzęgu, na gniazdo NEM.

Użytkownik mobadapter64 czasem wystawiał wydruki 3D adapterów z gniazdem NEM.


PS. Sam nie wiem, w jakim wątku powinniśmy prowadzić tę dyskusję. Trochę to już odbiegło od modelu cysterny PKP z budką ;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#6
Wmontowuję kinematykę Roco 40344-1. Jeżeli cały mechanizm nie mieści się w podwoziu (typowe dla wagonów 4-osiowych), wyciągam z niej samo gniazdo sprzęgu i przyklejam je, do czego się da :)

Istnieją też różne adaptery, pozwalające zamienić różne nietypowe systemy mocowania sprzęgu, na gniazdo NEM.

Użytkownik mobadapter64 czasem wystawiał wydruki 3D adapterów z gniazdem NEM.


PS. Sam nie wiem, w jakim wątku powinniśmy prowadzić tę dyskusję. Trochę to już odbiegło od modelu cysterny PKP z budką ;)
Dziękuję za ogólną informację, ale chodziło mi głównie jak to Kolega zrobił w tym konkretnym modelu. Ale faktycznie, trochę odbiegamy od tematu wątku. Może koledzy moderatorzy tego działu wydzieliliby tę dyskusję do innego wątku?
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#7
Kiedyś już proponowałem taki temat utworzyć z różnego rodzaju patentami ,przeróbkami . Nawet kopiując z jakiegoś innego tematu ,po to żeby było to w jednym miejscu. Andrzej do dzieła.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#8
jak to Kolega zrobił w tym konkretnym modelu
pokaż, jak to wygląda
Postaram się wieczorem porobić fotki tego wagonu od spodu. Najlepiej, jak będziemy już mieli nowy wątek dot. takich przeróbek.

Chociaż właściwie Kolega @KoVaL podał dobre rozwiązanie dla wagonów z takimi wózkami, bo bezinwazyjne dla modelu. Moje jest inwazyjne - pamiętam, że wycinałem coś w modelu i doklejałem gniazdo. Przez to model stracił wartość kolekcjonerską jako relikt PIKO, ale wtedy o tym nie myślałem.
 
Ostatnio edytowane:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
#9
Ja bym proponował utworzenie wątku lub nawet działu coś w stylu "Stare ale jare" poświęconemu starym modelom oraz ich nowym wydaniom i pomysłom jak odświeżyć stary model by nadal cieszył.
Ale póki co może dokończymy tą ciekawą dyskusję tutaj.
Konstrukcja podwozia i wózków wahliwych była na początku lat 70 tych czymś bardzo nowoczesnym i doskonale funkcjonującym. To rozwiązanie zastosowano w cysternach, chłodniach z budką, talbotach, platformach i wagonach osobowych zmodernizowanych. Niestety w latach 80 tych znacznie pogorszyła się jakość produkcji. Chyba narzędzia do produkcji blaszek wahaczy (wykrojniki i tłoczniki) już były bardzo zużyte i eksploatację nowego wagonu trzeba było zacząć od naprawy. Czyli nadać tym blaszkom odpowiedni kształt. Bez tego wagon się toczył z oporami a metalowe koła się ocierały i nieraz dochodziło do zwarcia.
Tutaj zdjęcie tego rozwiązania na cysternie którą mam nadzieję dokończyć.
20211011_125620_(1).jpg

I zdjęcie podwozia cysterny po modernizacji w latach 90 tych.
20211011_125943_(1).jpg
 

am-70

Znany użytkownik
Reakcje
5.774 102 1
#10
Sam nie wiem, w jakim wątku powinniśmy prowadzić tę dyskusję.
Ja bym proponował utworzenie wątku lub nawet działu coś w stylu "Stare ale jare"
Również postuluję utworzenie odrębnego wątku dedykowanemu aktualnie wydawanym modelom a mającymi już swoją wydawniczą historię z przed wielu lat. Aktualna dyskusja nie ma wiele wspólnego z tematem "Nowości 2021". Natomiast nowy wątek, np. pt. "PIKO - modele z segmentu "Classic nostalgie" mógłby takie historyczne rzeczy obejmować.
A tak na marginesie, zauważyłem, że niektórym kolegom nie chce się sprawdzić czy dany wątek już istnieje, np. o modelu ST44 Roco, wagonach standardu "Y", EP07, SM42 itp., i... wszystko wrzucane jest do działu "nowości". Moim zdaniem powstaje przez to tylko chaos i później będzie bardzo trudno odnaleźć interesującą wiadomość dedykowaną do jakiegoś zagadnienia.
Ps. Może moderator by uprzątnął wątek z nowościami i przeniósł dyskusję do właściwych działów:niepewny:
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#11
Konstrukcja podwozia i wózków wahliwych
No właśnie to samo jest w mojej cysternie (kopiuję fragment Twojego zdjęcia):
1633958817438.png


Końcówka (A) osi zestawu kołowego osadzona jest w metalowej wahliwej blaszce (B), która dopiero jest osadzona w maskownicy (C) wóżka. Odpowiednie dogięcie tych blaszek i ew. zastąpienie zestawów kolowych metalowymi powoduje, że wagon płynie po torach :D

Nowsze modele, aż do czasów obecnych, mają osie osadzone bezpośrednio w plastikowej maskownicy wózka. Łatwiejsze/tańsze w produkcji.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#13
jak to Kolega zrobił w tym konkretnym modelu
Zrobiłem foto ze sprzęgiem i bez.

Poniżej wózek z przygotowanym miejscem na gniazdo sprzęgu.

IMG_0252.JPG


Przy okazji widać też
- zawieszenie zestawów kołowych na blaszkach (każda może się kiwać przód-tył),
- zawieszenie kompletu maskownice-blaszki-osie na leżącej niżej podstawie wózka (też może się kiwać przód-tył),
- niesamowity zakres ruchu tych zestawów kołowych w odniesieniu do leżącej poziomo podstawy wózka.

Wagon z takimi wózkami pokona każdy tort z blaszanych U-torów :p


A tutaj z wklejomym sprzęgiem (gniazdo + głowica):

IMG_0251.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#14
Dzięki za te fotki. Jak rozumiem, jest to sam sprzęg, przyklejony na stałe do ramy wózka. Nie próbował Kolega montować mechanizmu KKK do tego wagonu?
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.867 86 0
#15
To jest gniazdo sprzęgu zamocowane do dyszla (podstawy) wózka. Nie próbowałem montować mechanizmu KKK - w takich wagonach (z ruchomymi 2-osiowymi wózkami) nie ma na to miejsca, albo wymagałoby gruntownej przebudowy podwozia.

Fabryczne rozwiązanie dla wagonów 4-osiowych to mechanizm KKK ukryty w pudle wagonu, bo tylko tam jest dość miejsca.

W wagonach 2-osiowych przeważnie mechanizm Roco mieści się, czasem trzeba trochę dopasować i wtedy jest elegancka, funkcjonalna przeróbka.

Prawdę mówiąc, ta cysterna to stara przeróbka i obecnie zamiast tego zrobiłbym coś a'la Kolega @KoVaL, wykorzystując "mechanizm" sprężynkowy. Chyba nawet ktoś robi takie gniazda sprzęgu jako wydruki 3D, więc "przeróbka" stała się trywialna.
 
Ostatnio edytowane:

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.045 18 0
#16
Ten post zostanie skasowany.

Wybaczcie za brak wiadomości dla każdego z osobna, ale nieopatrznie wcisnąłem enter przez zakończeniem edycji. Na podstawie istniejących wpisów wydzieliłem nowy wątek dla małych przeróbek, usprawnień, które cieszą właściciela danego modelu i mogą pomóc innym w daniu drugiego życia dla starszych modeli.

Dla części może być to szokiem, że są w technikach modelarskich ;)
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.288 61 2
#18
Jeszcze się odniosę do przedstawionych tutaj kwestii mechanizmów sprzęgowych.
Rozwiązanie Kolegi @PP1970 wygląda całkiem fajnie ale jak rozumiem gniazdo NEM362 jest na sztywno przyklejone do dyszla to niestety ogranicza ruch sprzęgu do luzów w konstrukcji wózka co przy średnich i większych promieniach łuków toru powinno wystarczyć. Przy małych promieniach i łukach przeciwstawnych to może nie wystarczyć szczególnie jeśli ten wagon będzie sprzęgnięty z wagonem poddanym identycznej modyfikacji.
Swoją drogą takie rozwiązanie z gniazdem NEM362 Piko zastosowało w wagonach pasażerskich zmodernizowanych pod koniec lat 80-tych. Niestety nie dawało to możliwości użycia głowic sprzęgu krótkiego do jazdy po łukach o średnich i mniejszych promieniach. Dodatkowo zrezygnowano wtedy z tych wahliwych blaszek i zestawy kołowe były już bezpośrednio łożyskowane w ramie wózka.
A co do kinematyki to akurat w modelu cysterny z lat 90-tych jest ona dość mała i umieszczona pod końcowymi częściami ostoi wagonu. Trochę to widać na zdjęciu cysterny kolei węgierskich we wpisie nr 9.
 
Reakcje
28 3 0
#19
Skoro tips'tricks to podpowiem moim zdaniem idealny materiał do okien zarówno na taborze jak i w budynkach... szkiełka nakrywkowe do mikroskopu. Są idealnie przezroczyste bo szlifowane, jak ktoś nie wie to są elementem optycznym mikroskopu i projektanci obiektywów uwzględniają je obliczając załamanie światła. Grubość jest standardowa 0,17 mm, wymiary max chyba 26x26 mm co i tak w skali H0 daje ponad 2x2 m. Nie boją się zadymienia od klejów CA, w razie czego można wziąć patyczek kosmetyczny i płyn do mycia szyb (w końcu to szyba). Cena na dziś nie powinna być wyższa niż 5 zł za 100 sztuk najpopularniejszego rozmiaru 21x21. Jak nie wiecie gdzie kupić, spytajcie się w najbliższym laboratorium które bada krew i mocz. Unikajcie sklepów dla hobbystów po przepłacicie x5.