• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Tender sztywnoramowy 30D42-Gutzold

Lech

Nowy użytkownik
Reakcje
9 9 6
#8
Panie moderatorze A.H. , przepraszam balast, obciążenie. A..., dziękuje Panu za zdyscyplinowanie mnie i objaśnienie jak to rozebrać.
Dziękuję Panu Zbigniewowi i czekam.
Zastanawiam się jaka będzie reakcja tych z Was, którym poprawne posługiwanie się językiem ojczystym jest tak obojętne na nazwanie "tego czegoś co jest na parowozie rurą wydechową" ??? :cool:
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.118 33 1
#9
Kolego @jpanas zgodnie z obietnicą spróbuję wytłumaczyć sposób na rozebranie tego tendra.
Posłużę się tutaj Twoimi zdjęciami.
1. Na samym początku należy odlutować połączenie odbioru napięcia od zbieraków na kołach.
Są dwie możliwości można to odlutować od blaszek (tutaj należy zrobić to ostrożnie nie nagrzewając zbytnio punktu ponieważ wysoka temperatura
może spowodować wytopienie nita z plastikowej obudowy ) , lub bezpiecznie bezpośrednio z płytki napędu. Na zdjęciu (widać tylko 1 a są 2 )
zaznaczyłem ten punkt.
punkt lutowniczy.jpg

2. Teraz zatrzaski - w modelu są cztery pomiędzy osiami tendra ( na zdjęciu zaznaczone strzałkami te czarne paski )
zaczepy.jpg

Materiał (plastik) jest dość elastyczny i łatwo go odchylić na boki od osi . Zrób to dwoma rękoma rozchylając na boki maskownice a kciukami popychaj balast z osiami w dół. Jak zatrzaski puszczą to kolejność zdejmowania pokazuje kolejne zdjęcie.
kolejność.jpg

Najpierw opuść w dół część maskownicy od strony parowozu ( 1) a następnie przesuń w tył (2) w stronę zderzaków.
Maskownica powinna zejść. NIE CIĄGNIJ W DÓŁ OD STRONY ZDERZAKÓW ! w tym miejscu ( na wysokości kinematyki ) jest takie wcięcie w balaście ,które trzyma maskownice. Najpierw 1 potem 2.
Myślę, że sobie poradzisz a jak jeszcze będzie coś szło nie tak to pisz. Jeżeli chcesz dalej rozbierać napęd to wytłumaczę co i jak.
Choć myślę ,że chcesz na biało pomalować obręcze kół ;)
Pozdrawiam serdecznie
 
OP
OP
jpanas
Reakcje
41 1 0
#10
Dziękuję, poszło zgodnie z Pana wskazówkami. Faktycznie, będzie malowanie kół (wraz z bandażami) i wykonana zostanie instalacja elektryczna w celu zainstalowania dekodera.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.118 33 1
#11
Cieszę się, że mogłem pomóc. Przy montażu naskownicy kół kolejność odwrotna ;)
Najpierw wsuń od strony zderzaków przesuwając do przodu a następnie w górę i powinno zaskoczyć.
Jeszcze jedna uwaga i to dość istotna. Uważaj na blaszki odbioru prądu z kół w tym modelu są bardzo wiotkie z cienkiej blaszki i łatwo je powyginać !
Staraj się montować tą maskownicę ostrożnie.
Pozdrawiam
 
OP
OP
jpanas

jpanas

Użytkownik
Reakcje
41 1 0
#12
Witam
Mam kolejne pytanie do Pana Zbigniewa w kwestii tendra. Jak rozłożyć dzielony ciężar z mosiądzu aby dostać się do silnika i zębatek?
jpanas
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.118 33 1
#13
Witam serdecznie.
Zostałem poproszony przez kol @jpanas o wyjaśnienie jak rozłożyć balast celem dostania się do przekładni.
Poniżej moja relacja fotograficzno -słowna jak przebrnąć przez ten "problem" Tak się składa, że mam jeden tender w którym jedną zębatkę mam uszkodzoną a jednej brakuję więc mogłem szybciutko go rozłożyć aby wyjaśnić co i jak po kolei :)
1.Na samym początku robimy dokładnie to samo co opisywałem wcześniej - czyli demontaż maskownic osi (chyba, że już mamy je zdjęte )
2.Teraz po odlutowaniu płytki elektronicznej odkręcamy dwie śrubki którymi jest płytka przykręcona do balastu
mocowanie silnika.jpg

Możemy swobodnie wyjąć płytkę z silnikiem pociągając do przodu. Jak to uczynimy zobaczymy sam balast
bez silnika.jpg

3. Balast jak widać na zdjęciach składa się z dwóch połówek skręconych na dwie śrubki . O ile jedną zauważymy od razu bo jest w górnej
części tegoż druga natomiast kryje się za drugą osią tendra
śrubki balastu.jpg

Tutaj niestety musimy "rozkuć" zestawy kołowe . Nie jest to operacja trudna, koła po podważeniu np. płaskim wkrętakiem powinny się zdjąć. Wówczas uzyskamy dostęp do drugiej -krótszej śrubki którą jest skręcony balast.
śrubki balastu 2.jpg

4. Rozkręcamy pokazane śrubki i mamy praktycznie balast gotowy do rozłożenia.
gotowy do rozmontowania.jpg

5. Teraz łapiemy nasz tender w dwie ręce i odciągamy od siebie dwie połowy balastu . Nie trzeba robić tego siłowo praktycznie rozejdzie
się sam bo nie jest już skręcony. Mamy swobodny dostęp do zębatek i przekładni napędowej.
przekładnia tendra.jpg

Zapomniałem napisać koła najlepiej zdjąć ze strony gdzie są śrubki :) ale to widać na załączonych zdjęciach.


Myślę ,że w dość jasny sposób opisałem tą całą operację. Wiadomym jest , że do zmontowania całości kolejność prac jest odwrotna ;)
Pozdrawiam serdecznie
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 19
Tabor 33
Tabor 8
Tabor 8
Tabor 14

Podobne wątki