1. Uszkodzona zwrotnica - co robić?
Odpowiedź: tymczasowo zabezpieczyć do czasu naprawy. Jak? A tak:
http://img517.imageshack.us/img517/3830/zamkrozjazduzj1.jpg
Urządzenie widoczne na zdjęciu to spona iglicowa, czyli zamek iglicowy. Zamek ten służy do zabezpieczenia iglicy dosuniętej lub odsuniętej w razie uszkodzenia ściągu iglicowego lub zamknięcia nastawczego, w razie wyłączenia rygla zwrotnicowego, podczas robót w zamknięciach nastawczych albo w napędach zwrotnicowych, a szczególnie wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba przytrzymania iglicy dosuniętej do opornicy.
W razie uszkodzenia zamknięcia nastawczego lub ściągu iglicowego zachodzi potrzeba zabezpieczenia także iglicy odsuniętej (wówczas założona spona uniemożliwia dosunięcie iglicy do opornicy).
Zdjęcie zostało zrobione na jednej z warszawskich bocznic; tak zabezpieczony rozjazd funkcjonował przez długi czas.
2. Sposób obsługi (łopatologicznie)
1. Zwrotnicę nastawić w odpowiednie położenie
2. Odłączyć ściąg iglicowy
3. Obracając widoczne na zdjęciu kółko z otworami wykręcić sworzeń śrubowy aż do ustawienia płytki przyporowej w odpowiednim położeniu
4. Założyć sponę iglicową i przykręcić ją
5. Wyciągnąć suwak zamykający (ten w formie płaskownika), przeciągając go przez otwór w kółku
6. Zamknąć zamek i wyjąć klucz.
3. A co z kluczem?
Dla odróżnienia od innych, uchwyty kluczy zamków iglicowych mają kształt owalny i po dwa otwory do zawieszania na kołkach tablicy kluczowej.
W każdej nastawni powinny znajdować się po dwa zamki iglicowe (pomalowane na kolor czerwony) przewidziane do chwilowego zamykania uszkodzonych zwrotnic scentralizowanych, gdy nie ma innego zamka zwrotnicowego.
Źródła
1. Nieoceniona pomoc Pawła Piotra (opis urządzenia)
2. Link.
Odpowiedź: tymczasowo zabezpieczyć do czasu naprawy. Jak? A tak:
http://img517.imageshack.us/img517/3830/zamkrozjazduzj1.jpg
Urządzenie widoczne na zdjęciu to spona iglicowa, czyli zamek iglicowy. Zamek ten służy do zabezpieczenia iglicy dosuniętej lub odsuniętej w razie uszkodzenia ściągu iglicowego lub zamknięcia nastawczego, w razie wyłączenia rygla zwrotnicowego, podczas robót w zamknięciach nastawczych albo w napędach zwrotnicowych, a szczególnie wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba przytrzymania iglicy dosuniętej do opornicy.
W razie uszkodzenia zamknięcia nastawczego lub ściągu iglicowego zachodzi potrzeba zabezpieczenia także iglicy odsuniętej (wówczas założona spona uniemożliwia dosunięcie iglicy do opornicy).
Zdjęcie zostało zrobione na jednej z warszawskich bocznic; tak zabezpieczony rozjazd funkcjonował przez długi czas.
2. Sposób obsługi (łopatologicznie)
1. Zwrotnicę nastawić w odpowiednie położenie
2. Odłączyć ściąg iglicowy
3. Obracając widoczne na zdjęciu kółko z otworami wykręcić sworzeń śrubowy aż do ustawienia płytki przyporowej w odpowiednim położeniu
4. Założyć sponę iglicową i przykręcić ją
5. Wyciągnąć suwak zamykający (ten w formie płaskownika), przeciągając go przez otwór w kółku
6. Zamknąć zamek i wyjąć klucz.
3. A co z kluczem?
Dla odróżnienia od innych, uchwyty kluczy zamków iglicowych mają kształt owalny i po dwa otwory do zawieszania na kołkach tablicy kluczowej.
W każdej nastawni powinny znajdować się po dwa zamki iglicowe (pomalowane na kolor czerwony) przewidziane do chwilowego zamykania uszkodzonych zwrotnic scentralizowanych, gdy nie ma innego zamka zwrotnicowego.
Źródła
1. Nieoceniona pomoc Pawła Piotra (opis urządzenia)
2. Link.