• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Szerokie tory w Skandynawii

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 68 5
#1
Mam następujące pytanie:

Czy ktoś z Państwa wie, w których krajach Skandynawii są szerokie tory, a w których standardowe?
Wiem, że na pewno w Finlandii jest część szerokich, z racji sąsiedztwa z Rosją. Nie wiem, jak z resztą.

Moje zapytanie jest spowodowane pobudkami czysto edukacyjnymi. Nie wiem, a chciałbym się dowiedzieć. Będę wdzięczny za rzeczowe odpowiedzi.

Pozdrawiam :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.171 594 30
#2
W Finlandii cała sieć kolejowa ma tory o szerokości 1524 mm. W pozostałych krajach (Szwecja, Dania i Norwegia) jest tor normalny 1435 mm. Na granicy Szwecji i Finlandii są po obu stronach krótkie odcinki torów sąsiadów, podobnie, jak na granicy Polski z Litwą, Białorusią i Ukrainą.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.498 68 5
#3
Dziękuję Panie Andrzeju.

Tak sobie ostatnio myślałem, fajnie byłoby się przejechać takim bezpośrednim pociągiem ze Sztokholmu do Zurychu. Tylko nie byłem pewien, czy w Szwecji są tory standardowe.
Nie wiem, jak wy, ale lubię czasami sobie popodróżować palcem po mapie. Póki młody nie dorośnie, to na razie tylko to mi pozostaje :)

Jeszcze raz dzięki.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.171 594 30
#4
Kris napisał(a):
Tak sobie ostatnio myślałem, fajnie byłoby się przejechać takim bezpośrednim pociągiem ze Sztokholmu do Zurychu.
Tylko, że chyba nie ma takiego pociągu. Chociaż teoretycznie jest to możliwe, a od kilku ładnych lat nawet bez korzystania z promów, po wybudowaniu stałego połączenia z Malmö do Kopenhagi przez cieśninę Sund (Öresund), a wcześniej między duńskimi wyspami Zelandia (ze stolicą Kopenhagą) i Fionią (Fyn) przez cieśninę Wielki Bełt. Fionia od bardzo dawna ma połączenie mostem przez wąską cieśninę Mały Bełt z Pólwyspem Jutlandzkim. Dawno temu miałem okazję przejechać pociągiem trasę z Kopenhagi do Hamburga, zarówno przez Jutlandię (jeszcze promem przez Wielki Bełt) z przesiadką w niemieckim Flensburgu, jak i bezpośrednim pociągiem przez wyspę Lolland i promem przez Fehmarn Bełt do Puttgarden (slynna Vogelfluglinie). Jeśli ktoś miałby na to szansę, polecam, bo naprawdę warto.
 

Amtrak

Nowy użytkownik
Reakcje
47 0 0
#5
Oto trochę informacji o odcinku Harapada - Tornio, jedynym kolejowym szlakiem łączącym Szwecję z Finlandią:
http://www.bueker.net/trainspotting/lines_sweden-finland.php
"Przewozy pasażerskie na odcinku Harapada - Tornio były zawieszone w 1992 r. (...) Pojedynczy szwedzki tor szerokości 1435mm prowadzi z Harapady do Tornio, a zaś fiński tor szerokości 1524mm łączy Tornio z Harapadą. Na granicznym moście, te dwie linie różnej szerokości przeplatają się. Normalnotorowe pociągi do Tornio głównie przewożą kontenery, które na miejscu są przeładowywane na fińskie wagony."
 

Podobne wątki