Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Mam pewną wątpliwość co do sygnału podawanego na tarczy ostrzegawczej. Otóż mamy taką sytuację:
Semafor wyjazdowy na torze głównym pokazuje sygnał S1 (Stój!). Droga hamowania między semaforem wjazdowym jest zachowana, nie ma ograniczeń prędkości a prędkość maksymalna to 120km/h. Jak rozumiem, sygnałem zezwalającym na wjazd na ten tor na semaforze wjazdowym będzie S5. Co pokaże tarcza przed semaforem wjazdowym, Os2 czy Os4?
I analogiczna sytuacja ale tym razem semafor wyjazdowy pokazuje sygnał S10. Wtedy semafor wjazdowy pokaże S4. Czy obraz na tarczy będzie identyczny jak w sytuacji pierwszej czy tez zmieni się.
Myślę, że @Paweł Piotr albo @Andrzej Harassek będą znali odpowiedź na Twoje pytanie. To chyba najlepsi eksperci na forum. Ale może są też inni znawcy tematu.
Tarcza ostrzegawcza semafora wjazdowego oczywiście pokaże sygnał Os 2, ponieważ semafor wjazdowy wyświetlać będzie sygnał zezwalający na wjazd na stację z maksymalną dozwoloną prędkością - w tym przypadku będzie to 120 km/h. Niby dlaczego tarcza miałaby podawać sygnał Os 4? Jeżeli wjazd odbywa się z maksymalną dozwoloną prędkością (jazda w kierunku zasadniczym po rozjeździe pojedynczym zwyczajnym) i zachowana jest droga hamowania (w przypadku, gdy droga hamowania byłaby krótsza od przewidzianej dla obowiązującej na linii dozwolonej prędkości, na semaforze wjazdowym pojawiłby się wskaźnik W20, a na tarczy ostrzegawczej tego semafora wskaźnik W19), to semafor wjazdowy będzie podawać sygnał S 5 w przypadku, gdy semafor wyjazdowy podaje sygnał S 1.
Sygnał podawany na tarczy nie zmieni się również w sytuacji, gdy semafor wyjazdowy będzie wyświetlał sygnał S 10, a semafor wjazdowy S 4, gdyż podobnie jak w poprzedniej sytuacji semafor wjazdowy zezwala na wjazd na stację z maksymalną dozwoloną szybkością, a do niego właśnie odwołuje się tarcza. Jeżeli dozwolona prędkość jazdy za semaforem wjazdowym się nie zmienia, to nie zmieni się także sygnał na tarczy informujący o dozwolonej prędkości z jaką można wjechać na stację. Natomiast zmienia się wskazanie semafora wjazdowego, który niejako pełni rolę tarczy ostrzegawczej semafora wyjazdowego (są nią de facto dwie górne komory semafora wjazdowego).
Całą sytuację - moim zdaniem - ładnie widać na przykładzie z wykorzystaniem semaforów kształtowych. Mamy trzystawną tarczę ostrzegawczą niesprzężonego dwuramiennego semafora wjazdowego, przed którym stoi również trzystawna tzw. tarcza przelotowa (ostrzegawcza) semafora wyjazdowego. Dyżurny podaje sygnał zezwalający na wjazd z maksymalną dozwoloną prędkością, semafor wjazdowy zmienia wskazanie z sygnału Sr 1 „Stój” na Sr 2 „Wolna droga”, a jego tarcza ostrzegawcza zmienia wskazanie z Ot 1 „Semafor wskazuje sygnał Sr 1 „Stój” na Ot 2 „Semafor wskazuje sygnał Sr 2 „Wolna droga”. Tarcza przelotowa w dalszym ciągu wskazuje sygnał Ot 1 „Semafor wskazuje sygnał Sr 1 „Stój”. Dyżurny podaje na semaforze wyjazdowym sygnał zezwalający na jazdę z prędkością ograniczoną do 40 km/h, na semaforze wyjazdowym zmienia się wskazanie z Sr 1 „Stój” na Sr 3 „Wolna droga ze zmniejszoną szybkością”, w tym samym momencie sprzężona z semaforem wyjazdowym trzystawna tarcza przelotowa zmienia wskazanie z Ot 1 „Semafor wskazuje sygnał Sr 1 „Stój” na sygnał Ot 3 „Semafor wskazuje sygnał Sr 3 „Wolna droga ze zmniejszoną szybkością”.
Na podstawie przytoczonego przykładu, dobrze widać zależność sygnału na tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego od sygnału na semaforze wyjazdowym, a także jego tarczy ostrzegawczej (tzw. przelotowej), w zasadzie to braku zależności, gdyż jak widać, sygnał tarczy ostrzegawczej semafora wjazdowego jest uzależniony tylko i wyłącznie od tego z jaką prędkością semafor wjazdowy zezwala wjechać na stację. W przypadku semafora świetlnego, tą tarczą przelotową semafora wyjazdowego będą dwie górne komory semafora wjazdowego, informujące maszynistę o wskazaniu następnego semafora - w omawianym przypadku - semafora wyjazdowego, niezależnie jaki on by nie był.
Użyte przeze mnie określenie "tarcza przelotowa" odnosi się do kształtowej tarczy ostrzegawczej semafora wyjazdowego, umieszczanej tuż przed semaforem wjazdowym. Ponieważ semafor kształtowy nie ma możliwości informowania o wskazaniu następnego semafora, aby móc realizować przebiegi bez zatrzymania (przejazd przez stację) konieczne było ustawienie dodatkowej tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym, która informowałaby maszynistę o wskazaniu semafora wyjazdowego.
Poniżej przykład:
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: tarcza ostrzegawcza ToR semafora wjazdowego R1/2 stacji Toruń Wschodni
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: semafor wjazdowy R1/2 i tarcza ostrzegawcza ToD2 semafora wyjazdowego D2 stacji Toruń Wschodni
- źródło: zbiory własne autora
- autor: @Remaj12
- opis: semafor wyjazdowy D2 stacji Toruń Wschodni
Obecnie oprócz tarcz ostrzegawczych, manewrowych, zaporowych, funkcjonują także tarcze ostrzegawcze przejazdowe, tzw. przelotowe. Służą one do informowania maszynistów o działaniu lub awarii urządzeń samoczynnej sygnalizacji na przejeździe kolejowym.
Dzięki za odpowiedź, oczywiście też stawiałem na Os2 ale zaobserwowany obraz podczas ostatniej wizyty w Zwierzyńcu zachwiał tą pewność i stąd moje pytanie.
A dlaczego tarcza miałaby wskazywać Os 4? Tarcza ostrzegawcza informuje wyłącznie o prędkości, z jaką należy minąć semafor, do którego się odnosi. To, co jest na kolejnym semaforze, nie ma znaczenia. Co takiego jest w Zwierzyńcu?
Domyślam się, że Michałowi chodziło o sytuację, gdy pociąg wjeżdża z kierunku na Szczebrzeszyn.
Sytuacja nr 1 - semafor wyjazdowy P1/2 wskazuje sygnał S 1. Semafor wjazdowy B1/2 wskazuje sygnał S 5, a poprzedzająca go tarcza ostrzegawcza ToB wyświetla sygnał Os 2. Wjazd odbywa się w kierunku zasadniczym po rozjazdach nr 101, 103 i 111 torem głównym zasadniczym, a więc z maksymalną dozwoloną prędkością. Pociąg zatrzymuje się przed semaforem wyjazdowym, zabraniającym wyjazdu ze stacji.
Sytuacja nr 2 - semafor wyjazdowy P1/2 wskazuje sygnał S 10. Semafor wjazdowy B1/2 wskazuje sygnał S 4, a poprzedzająca go tarcza ostrzegawcza ToB wyświetla sygnał Os 2. Wjazd odbywa się w kierunku zasadniczym po rozjazdach nr 101, 103 i 111 torem głównym zasadniczym, a więc z maksymalną dozwoloną prędkością. Pociąg zwalnia minąwszy semafor wjazdowy będąc poinformowanym o ograniczeniu prędkości przy jeździe w kierunku zwrotnym na rozjeźdach nr 113 i 114 w kierunku na Susiec. Po minięciu okręgu zwrotnicowego osłoniętego semaforem wyjazdowym P1/2 pociąg rozpędza się do maksymalnej dozwolonej prędkości na linii D29: 069.
To chyba o tych sytuacjach napisał Michał. Zasugerował natomiast, jakoby tarcza ostrzegawcza wskazała sygnał Os 4 zamiast Os 2. Byłoby to o tyle dziwne, że dla obu przypadków, przy jeździe w kierunku zasadniczym na rozjazdzie nr 101 i dalej torem głównym zasadniczym, dozwolona jest jazda z maksymalną dozwoloną prędkością. Sygnał Os 4, podawany byłby na tarczy ostrzegawczej ToB w sytuacji, gdy wjazd odbywałby się na tor nr 102 lub 104 w kierunku zwrotnym na rozjeździe nr 103. W tej sytuacji na semaforze wjazdowym B1/2 wyświetlony byłby sygnał S 11 (na semaforze wyjazdowym L4 sygnał S 6) lub S 13 (na semaforze wyjazdowym Km sygnał S 1).
Remik, to właśnie są sytuacje co do których nie miałem żadnych wątpliwości. Ruch z kierunku Rejowca/Zamościa na Bełżec zazwyczaj realizowany był dokładnie tak jak opisałeś zresztą w kierunku przeciwnym też zwykle realizowany jest przez tor 101. Co więcej, będąc w Zwierzyńcu w roku ubiegłym, stan torów 102 i 104 nie wskazywał na ich używanie (mimo sezonowego ruchu osobowego). I stąd właśnie wzięła się moja wątpliwość kiedy siedząc sobie przed tarczami ToA i ToB widzę podany Os 4 na normalnym dla pociągu 22607 do Bełżca. Niestety nie widziałem obrazu semafora B1/2 ale to nie ma większego znaczenia. Nie chciało mi się dymać z buta by to potwierdzić na gruncie ale stan taki musi więc wskazywać, że ponownie korzystają z obu stron stacji normalnotorowej. Co więcej nie był to przypadek incydentalny bo dwa dni później było krzyżowanie na LHS-ie i skład w kierunku Hrubieszowa został zatrzymany ale w stacji a nie pod U1/2 (Tor 1S był zajęty przez skład rudowy czekający na zwolnienie szlaku do Biłgoraja) właśnie z powodu przepuszczania szynobusa z Jarosławia (ale to wiemy z rozmów z dyżurny-mechanik i odgłosów). Wcześniej to była norma, co najlepiej widać na tym:
siedząc sobie przed tarczami ToA i ToB widzę podany Os 4 na normalnym dla pociągu 22607 do Bełżca. Niestety nie widziałem obrazu semafora B1/2 ale to nie ma większego znaczenia.
Nie wiem, co znaczy "podany Os 4 na normalnym", ale obraz semafora B1/2 ma zasadnicze znaczenie. Jeżeli na ToB był podany sygnał Os 4, to semafor B1/2 musiał wskazywać jazdę z prędkością 40 km/h, a więc sygnał S 10, S 12 lub S 13, zależnie od stanu semafora wyjazdowego. Gdyby na semaforze B był sygnał wskazujący na wjazd z pełną prędkością, na ToB powinien być sygnał Os 2.
Ta stacja o której mówisz to Zwierzyniec Towarowy, stacja Zwierzyniec jest dalej. W Zwierzyńcu Towarowym nie są używane normalnotorowe tory odstawcze . I w zeszłym roku poza sezonem też jeździł tam jeden skład mianowicie TLK ,, Hetman" ( teraz w zamian niego jeździ autobus ).
Acid Rain 1973 pisze: Semafor wyjazdowy na torze głównym pokazuje sygnał S1 (Stój!). Droga hamowania między semaforem wjazdowym jest zachowana, nie ma ograniczeń prędkości a prędkość maksymalna to 120km/h. Jak rozumiem, sygnałem zezwalającym na wjazd na ten tor na semaforze wjazdowym będzie S5. No właśnie niekoniecznie. O tym, jaki sygnał zostanie wyświetlony na semaforze wjazdowym, decydują cztery rzeczy:
1. Ustawiona droga przebiegu (położenie zwrotnic w drodze jazdy).
2. Odległość semafora wjazdowego od semafora wyjazdowego dla ustawionego przebiegu.
3. Wskazanie semafora wyjazdowego z toru, na który jest wjazd.
4. Długość drogi ochronnej ( i jej charakterystyka) za semaforem wyjazdowym, pod który jest przygotowany wjazd.
I właśnie ta czwarta okoliczność jest często zapominana przez modelarzy. Jeśli za semaforem wyjazdowym nie ma wymaganej drogi ochronnej, która przy realizowanym przebiegu wjazdowym bez ograniczenia prędkości wynosi min. 100 m i musi być wolna w czasie przebiegu, to mimo, że zwrotnice użyte w drodze jazdy są ustawione "na prosto" oraz odległość semafora wjazdowego i wyjazdowego spełnia kryteria wymaganej drogi hamowania, semafor wjazdowy będzie sygnalizował wjazd z ograniczeniem prędkości do 40 km/h (S13 - gdy semafor wyjazdowy wskazuje S1). Odnośna tarcza ostrzegawcza pokazę wówczas sygnał Os4.
O tym, jak jest naprawdę, należałoby sięgnąć do RTS oraz do tablicy zależności (przytoczony rysunek ze strony Adriana Karwata jest niemiarodajny). I analogiczna sytuacja ale tym razem semafor wyjazdowy pokazuje sygnał S10. Wtedy semafor wjazdowy pokaże S4. Czy obraz na tarczy będzie identyczny jak w sytuacji pierwszej czy tez zmieni się. Jeżeli semafor wyjazdowy pokazuje sygnał S10, to poprzedzający go semafor musi podawać sygnał S4 lub S12 (w zależności od wymienych wyżej okoliczności). W stacji Zwierzyniec Towarowy taka sytuacja przy semaforze wjazdowym B jest możliwa, gdy wjazd odbywa się na tor główny dodatkowy 103 po rozjeździe nr 103 ustawionym "na krzywo", a więc jazda taka musi być z ograniczeniem prędkości do 40 km/h, oraz tablica zależności dopuszcza taki przebieg bez zatrzymania, czego nie wiemy, niestety, bo nie znamy tej tablicy zależności..
I uwaga ogólna - jeśli semafor wjazdowy podaje sygnał zezwalający na wjazd tylko jednym światłem (S2, S3, S4, S5), to odnośna tarcza ostrzegawcza zawsze będzie podawała sygnał Os2.
To drobny skrót myślowy i rzeczywiście mało precyzyjne określenie. Chodziło mi o sygnał Os 4 wyświetlony na tarczy ToB, która odnosi się do linii normalnotorowej (tor lewy to tor szeroki LHS-u).
Cała sytuacja odnosi się zdecydowanie do Zwierzyńca Towarowego wszak nie masz w Zwierzyńcu semaforów, rozjazdów, itd. Tak czy siak wszyscy poprawnie interpretują skrót "Zwierzyniec" .
W Zwierzyńcu Towarowym nie są używane normalnotorowe tory odstawcze . I w zeszłym roku poza sezonem też jeździł tam jeden skład mianowicie TLK ,, Hetman"
I generalnie też tak sądziłem a pierwotne pytanie było w zasadzie z tym związane. Życie jednak pokazało, że się myliłem. Co do składów to jeszcze należy pamiętać o, nikłym bo nikłym ale zawsze, ruchu towarowym.
Co do torów normalnych w Zw.Towarowym. 102 i 104 oraz bocznicy to są one rzadko używane ale tylko przez krótkie pociągi towarowe.
Spotkałem się tam z odstawionymi platformami i eaosami najczęściej kilka 5szt, które były wykorzystywane na lini do Bełżca.
Na bocznicy przy rampie też można spotkać Eaosy. Mam zdjęcia (2006-2011jak ładowano złom czy drewno.
Z uporem maniaka powtórzę, nie tylko . Cała ta sytuacja to naprawdę drobiazg ale właśnie mnie zaskoczyła. Mam z dobrych źródeł przegląd ruchu na wszystkich trzech liniach i mniej więcej wiem jak tam się to odbywa. Zaskoczeniem dla mnie było jedynie randomowe (z mojego punktu widzenia) prowadzenie ruchu. Byłem tam tydzień temu przez 3 dni i raz szynobus jedzie do Bełżca po 101 a raz po 102 (stacja oczywiście w tym czasie pusta). Nie mam wiedzy jak dokładnie odbywa się ruch w drugą stronę ale przynajmniej raz pojechał 102-ką. Co prawda w tym drugim przypadku mogło chodzić o szybsze zwolnienie LHS-u do Biłgoraja i nie zatrzymywanie ciężkiego składu na spadku pod wjazdem do ZT .
Widać trochę się pozmieniało, przez te pare lat bo wcześniej wjazd pasażera na tory 102-104 był bardzo rzadki.
Warto wspomnieć jeszcze o używaniu torów 102-104 przez zdawkę do jobonu chyba do wiosny 2010.
Widać trochę się pozmieniało, przez te pare lat bo wcześniej wjazd pasażera na tory 102-104 był bardzo rzadki.
Warto wspomnieć jeszcze o używaniu torów 102-104 przez zdawkę do jobonu chyba do wiosny 2010.