Dzień dobry 
Pragnę zaprezentować dwie małe, poręczne stacje techniczne, w wielkości H0 oraz N/H0e. Ich budowa chodziła mi po głowie od dłuższego czasu, aż w końcu w ubiegłe wakacje zabrałem się za budowę i po nieco ponad pół roku (z małymi przerwami w budowie) udało się je ukończyć. Dlaczego wyglądają one tak, a nie inaczej?
Otóż założenia dla każdej ze stacji były następujące:
- zajmować jak najmniej miejsca, czy to w transporcie, czy w trakcie przechowywania,
- zapewnić wystarczającą ilość miejsca do ustawiania taboru i zestawiania składów, a także miejsca "serwisowego" do czyszczenia kół lokomotyw, czy też do programowania dekoderów,
- ważyć jak najmniej i dać się przenieść bez problemu przez jedną osobę,
- zabierać jak najmniej czau na rozłożenie/złożenie,
- zapewniać prostotę i intuicyjność obsługi,
- zapewniać trwałość i solidność konstrukcji skrzynek przy jak najmniejszych kosztach ich budowy,
- zapewniać możliwość włączenia w układ makiety modułowej i prezentacyjnej (w tym torta),
- umożliwiać połączenie z modułami w normach PMM i FREMO,
- umożliwiać rozłożenie nie tylko na wystawie, ale i w mieszkaniu.
Każda ze stacji posiada 3 tory główne, tor odstawczy oraz tor do programowania. Ponadto jest jeszcze miejsce na centralę/booster, stanowisko serwisowe lokomotyw, oraz wolne miejsce na inne niewielkie graty, np. na szmatkę do szyn, czy też urządzenie do wygodnego rozczepiania sprzęgów. Ścianka boczna segmentu wystaje ponad blat 2cm, aby zabezpieczyć tabor przed upadkiem spowodowanym przypadkowym szturchnięciem. Sterowanie rozjazdami zapewniają napędy podmakietowe, krzyżownice są spolaryzowane.
Mniejsza ze stacji (N/H0e) składa się z trzech segmentów (z możliwością skrócenia do dwóch) o rozmiarach 25x70cm każdy, a większa (H0) z czterech (z możliwością skrócenia do trzech, a nawet do dwóch) o rozmiarach 25x90cm każdy. W stanie złożonym zajmują odpowiednio 72x27x45cm oraz 92x27x60cm.
Do stacji dojdą niebawem uchwyty na centralę i boostery, zakładane na jej nogi, co umożliwi wygodne wpinanie się manipulatorami. Same stacje czeka niedługo pierwsza wystawa podczas Nocy Muzeów w Koszalinie.
Żadna z nich nie będzie nigdy główną, techniczną stacją jakiejś większej imprezy lub wystawy. Są one po prostu miejscem na ustawienie taboru, zestawienie pociągu i wykonanie oblotu składu przez lokomotywę.
Czekam też na uwagi i sugestie, co mógłbym do nich dodać lub w nich poprawić.
Pozdrawiam
Pragnę zaprezentować dwie małe, poręczne stacje techniczne, w wielkości H0 oraz N/H0e. Ich budowa chodziła mi po głowie od dłuższego czasu, aż w końcu w ubiegłe wakacje zabrałem się za budowę i po nieco ponad pół roku (z małymi przerwami w budowie) udało się je ukończyć. Dlaczego wyglądają one tak, a nie inaczej?
Otóż założenia dla każdej ze stacji były następujące:
- zajmować jak najmniej miejsca, czy to w transporcie, czy w trakcie przechowywania,
- zapewnić wystarczającą ilość miejsca do ustawiania taboru i zestawiania składów, a także miejsca "serwisowego" do czyszczenia kół lokomotyw, czy też do programowania dekoderów,
- ważyć jak najmniej i dać się przenieść bez problemu przez jedną osobę,
- zabierać jak najmniej czau na rozłożenie/złożenie,
- zapewniać prostotę i intuicyjność obsługi,
- zapewniać trwałość i solidność konstrukcji skrzynek przy jak najmniejszych kosztach ich budowy,
- zapewniać możliwość włączenia w układ makiety modułowej i prezentacyjnej (w tym torta),
- umożliwiać połączenie z modułami w normach PMM i FREMO,
- umożliwiać rozłożenie nie tylko na wystawie, ale i w mieszkaniu.
Każda ze stacji posiada 3 tory główne, tor odstawczy oraz tor do programowania. Ponadto jest jeszcze miejsce na centralę/booster, stanowisko serwisowe lokomotyw, oraz wolne miejsce na inne niewielkie graty, np. na szmatkę do szyn, czy też urządzenie do wygodnego rozczepiania sprzęgów. Ścianka boczna segmentu wystaje ponad blat 2cm, aby zabezpieczyć tabor przed upadkiem spowodowanym przypadkowym szturchnięciem. Sterowanie rozjazdami zapewniają napędy podmakietowe, krzyżownice są spolaryzowane.
Mniejsza ze stacji (N/H0e) składa się z trzech segmentów (z możliwością skrócenia do dwóch) o rozmiarach 25x70cm każdy, a większa (H0) z czterech (z możliwością skrócenia do trzech, a nawet do dwóch) o rozmiarach 25x90cm każdy. W stanie złożonym zajmują odpowiednio 72x27x45cm oraz 92x27x60cm.
Do stacji dojdą niebawem uchwyty na centralę i boostery, zakładane na jej nogi, co umożliwi wygodne wpinanie się manipulatorami. Same stacje czeka niedługo pierwsza wystawa podczas Nocy Muzeów w Koszalinie.
Żadna z nich nie będzie nigdy główną, techniczną stacją jakiejś większej imprezy lub wystawy. Są one po prostu miejscem na ustawienie taboru, zestawienie pociągu i wykonanie oblotu składu przez lokomotywę.
Czekam też na uwagi i sugestie, co mógłbym do nich dodać lub w nich poprawić.
Pozdrawiam
-
2
-
9
- Pokaż wszystkie