• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Sterowanie automatyczne rozjazdem w analogu

Reakcje
5 0 3
#1
Witam, mam wszystko w analogu, mimo to chciałbym aby rozjazd zmienił położenie, gdy sklad najedzie na czujnik. Mam już przekazniki bistabilne,muszę napewno wybrać jakiś czujnik. Wiem że są kontaktrony, czujniki halla, czujniki indukcyjne, jak i optyczne. Chciałbym zapytać który najlepiej wybrać i jak to podłączyć, żeby działało. pozdrawiam.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#6
A więc opierając się na moim rysunku technicznym wyjaśniam o co mi chodzi. Puszczam pociąg ze stacji, chcę żeby z automatu pociąg pojechał sobie najpierw torem drugim a potem pierwszym bez mojej ingerencji. Czy jest to do ogarnięcia w nieskomplikowany i nie drogi sposób?
 

Załączniki

OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#7
Na twoim schemacie z czujnika zajętości toru wychodzą 4 przewody, dwa na tory i dwa na rozjazd, na moim zdjeciu czujnik ma tylko dwa przewody, acha i co ważne, moje rozjazdy nie mają wyłączników krańcowych, są obsługiwane przyciskiem chwilowym, właściwie dwoma.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#8
Można spróbować podłączyć ten czujnik torowy (kontaktron) bezpośrednio do zasilania napędu. Impuls z czujnika powinien wystarczyć do przełączenia elektromagnesu w napędzie rozjazdu. Wtedy faktycznie wystarczą dwa przewody.
Przed drugim rozjazdem również dwa czujniki i podłączone odpowiednio parami oraz dwa przyciski chwilowe do ręcznego wyboru kierunku wjazdu na stację.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#9
Chodzi mi tylko o zautomatyzowanie tego rozjazdu przed stacją. Z tego co piszesz myślę że podłączenie jednego kontaktronu da możliwość wyboru tylko jednego kierunku na który rozjazd się przełączy, dobrze myślę? A ja potrzebuje przełożyć raz w jedną raz w drugą.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#11
A ja potrzebuje przełożyć raz w jedną raz w drugą.
Można podłączyć napędy na krzyż.
Pociąg wyjeżdżający z pierwszego toru przełączy dolny rozjazd na wprost, a rozjazd z lewej strony w bok, umożliwiając wjazd pociągu na drugi tor.
I odpowiednio, wyjeżdżając z drugiego toru, przełączy dolny rozjazd w bok i lewy rozjazd na wprost.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#12
O i teraz to ma sens, kupiłem z chin jakieś kontaktrony szklane z dwoma wyjściami jak i z trzema, nie wiem jeszcze jak to działa, ale czy da się to wykorzystać w tej sytuacji? No i chciałem właśnie żeby to zwrotka przed stacją się zmieniała samoczynnie, teraz tylko pytanie czy to co kupiłem mogę zastąpić przycisk chwilowy?
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
540 115 2
#13
Chodzi mi tylko o zautomatyzowanie tego rozjazdu przed stacją.
Przyjmując, że skład będzie poruszał się tylko w zaznaczoną strzałką stronę, to proponuję pierwszy rozjazd zostawić bez napędu
(koła lokomotywy przełożą iglice), po bokach dodać blaszki w miejscu mechanizmu rozjazdu. Styk tych blaszek, w zależności od położenia
iglic, będzie zmieniał położenie iglic drugiego rozjazdu. Tak bez zbędnej mechanizacji.
 
OP
OP
C
Reakcje
5 0 3
#14
No wszystko ładnie, też o tym myślałem, rzecz w tym, że po styknięciu się blaszek prąd będzie płynął cały czas a to nie zadziała w przypadku rozjazdu przełączanego prądem chwilowym.
 

Podobne wątki