• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Stare tory Marklin

Miniekzgr

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam.Jako,że jestem początkujący mam pytanie.Mam tory Marklin trzyszynowe na nasypie metalowym.Mam też lokomotywy Piko.Jak się domyślacie nie działa lokomotywa żadna.Co zrobić, przestroić żeby jeździła? Czy zostaje tylko wymiana taboru na marklinowy czy zmiana torów? Dodam,że torów mam ok 30 metrów.Prosze o zrozumienie i w miarę proste tłumaczenie
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.103 24 8
#2
Maerklin jest systemem 3-szynowym AC, a regularne Piko działa w systemie 2-szynowym DC. Wszystkie wagony DC bez problemu będą jeżdziły po torach Maerklina, natomiast w drugą stronę, czyli w przypadku wagonów Maerklina na tory DC trzeba byłoby im zmienić koła.
Co do lokomotyw PIKO potrzebna jest drobna przeróbka i dodanie płozy, która będzie zbierała prąd z trzeciej szyny systemu AC. Jako płozę polecam produkt firmy Brawa, bo są dość ciche. Nie jest to technicznie bardzo trudne dla osób, którym znana jest elektronika ;), ale w razie czego polecam przeróbkę u kolegów @karol_mar lub @Elvis. U mnie wszystkie Piko i inne "śmigają" równie sprawnie jak Maerklin.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.803 570 30
#3
Zaraz, zaraz, samo dodanie płozy nie wystarczy. Jak napisał sam kolega Pd5, w systemie Märklina lokomotywy są zasilane prądem zmiennym, a w innych, w tym Piko, prądem stałym. Lokomotywy Piko mają silniki prądu stałego i nie pojadą na prąd zmienny, nawet, jeżeli założy się płozę do poboru prądu z trzeciej szyny. Trzeba jeszcze wymienić silnik i obwody jego zasilania, albo zamontować dekoder. Wymiana silnika to oczywiście rozwiązanie dość hardcorowe (tak się robiło dawniej), obecnie najprościej jest zainstalować dekoder (nawet, przy sterowaniu analogowym). Praktycznie wszystkie wersje 3-szynowe AC producentów takich, jak Piko, Roco i inni, są wykonane w ten sposób. Zainstalowanie płozy i dekodera faktycznie nie jest bardzo skomplikowaną operacją, ale trzeba się na to decydować świadomie.

Stare, blaszane tory Märklina to już raczej zabytek, nawet, jeżeli ktoś ma modele w systemie tej firmy, to używa raczej nowszych torów. Ale generalnie, ponieważ ten system jest w Polsce mało popularny, jak bym w to nie szedł i wymieniłbym tory np. na Piko, pozostając przy klasycznym systemie 2-szynowym DC. Są u nas pasjonaci systemu Märklina, ale to raczej zabawa dla tych, którzy świadomie się na to decydują i znają konsekwencje swego wyboru. Jest na forum wątek poświęcony takim modelom, polecam poczytanie.
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.103 24 8
#4
Zaraz, zaraz, samo dodanie płozy nie wystarczy. Jak napisał sam kolega Pd5, w systemie Märklina lokomotywy są zasilane prądem zmiennym, a w innych, w tym Piko, prądem stałym. Lokomotywy Piko mają silniki prądu stałego i nie pojadą na prąd zmienny, nawet, jeżeli założy się płozę do poboru prądu z trzeciej szyny.
tak jak napisałem
Co do lokomotyw PIKO potrzebna jest drobna przeróbka i dodanie płozy, która będzie zbierała prąd z trzeciej szyny systemu AC. .
Oczywiście, że potrzebna jest nie tylko płoza, ale i drobna przeróbka, która z tego co pamiętam polega na przelutowaniu kabelka lub kabelków, więc proszę nie tworzyc teorii o wymianie silnika itp.
Od kilku lat kupuje modele lokomotyw Piko, które bez problemu poruszają się po torach Maerklina.

Zgadzam się co do wymiany torów na c-gleise lub torów Piko i na przejścia na DC, jeżeli ktoś ma taką ochotę ;)
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.103 24 8
#5
Poniżej dowód, że Piko z oryginalnym silnikiem i drobnej przeróbce fachowca świetnie sobie radzi na torach Maerklina :);)
1580999228839.jpg
IMG_0811.jpeg
Szutrówki albert Modell10.jpg
IMG_0872.jpg
IMG_1628.jpg


Pozdrawiam (y)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.803 570 30
#6
A czy te modele kolegi Pd5 mają dekoder, czy jeżdżą na prąd zmienny bez dekodera i z oryginalnym silnikiem? Ja nie słyszałem o takiej możliwości, ale sam nie mam Märklina i nie mam doświadczeń w tym zakresie. Chyba, że współczesne modele Piko mają jakieś uniwersalne silniki, o czym nie słyszałem, ale co teoretycznie jest możliwe.Pytanie jeszcze, jakie modele Piko ma kolega Miniekzgr, który zadał pytanie.

To, co napisałem, wiem z doświadczeń odwrotnych, przeróbki modeli fabrycznie dostosowanych do systemu Märklina. Mam kilka takich modeli kupionych w wersji 3-szynowej AC i w każdym był silnik prądu stałego i dekoder - czyli praktycznie był to model DC, do którego dołożono dekoder (żeby silnik DC mógł pracować przy zasilaniu w torze AC). Oczywiście musiałem usunąć płozę i przelutować parę kabelków.

Może któryś z forumowych fachowców mógłby nam rozjaśnić temat?
 

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.103 24 8
#7
Kiedyś to sprawdzałem i w drugą stronę, czyli z AC na DC przeróbka jest ciężka i kosztowna.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.803 570 30
#8
z AC na DC przeróbka jest ciężka i kosztowna
To zależy od konstrukcji modelu. W starych modelach rzeczywiście, w ostatnio produkowanych zwykle jest to łatwe, jak opisałem to wyżej. Ja tak właśnie przerobiłem z AC na DC swoje 2 lokomotywy, ale nie były to modele Märklina, tylko L.S. Models, fabrycznie wykonane w wersji 3-szynowej AC. Miały silnik DC i dekoder, wystarczyło usunąć płozę i zmienić parę połączeń. Nawet koła były dwustronnie izolowane. Ale dalej nie wiem, czy lokomotywy Piko mogą jeździć na prąd zmienny bez dekodera... :(
 

Waldens

Nowy użytkownik
PGMK
Reakcje
28 0 0
#9
To zależy od konstrukcji modelu. W starych modelach rzeczywiście, w ostatnio produkowanych zwykle jest to łatwe, jak opisałem to wyżej. Ja tak właśnie przerobiłem z AC na DC swoje 2 lokomotywy, ale nie były to modele Märklina, tylko L.S. Models, fabrycznie wykonane w wersji 3-szynowej AC. Miały silnik DC i dekoder, wystarczyło usunąć płozę i zmienić parę połączeń. Nawet koła były dwustronnie izolowane. Ale dalej nie wiem, czy lokomotywy Piko mogą jeździć na prąd zmienny bez dekodera... :(
Mam kilka pytań:
1) Czy da się przerobić Marklina ICE 2 z płozą na wersję bez płozy? Do jazdy na PIKO (H0).
2) Jak sprawdzić czy działa dekoder? (Piko Smart Control lub Digikejs 5000). Oświetlenie w wagonie ostatnim działa, a lokomotywa jakby martwa.
3) Czy DCC marklina działa na PIKO DCC? Pytam bo dekodery Marklina to mfx. Ale czy są kompatybilne?
4) Czy warto taki skład przerabiać? Czy lepiej kupić droższy ale dostosowany do DCC powdzechnie dziś stosowanego?
5) Ciekawe który model z tych tańszych wersji byłby już bez tej płozy? O ile taki jest?
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
503 9 0
#10
A nie prościej torowisko przerobić na dwie izolowane szyny ? Wystarczy chyba tylko poprzecinać na łaczeniach torów blaszki od strony wewnetrznej. Środkowej szyny z pypkami po prostu nie zasilamy.
Na plastikowym nasypie się podobno da, to i może na metalowym też.
 

Waldens

Nowy użytkownik
PGMK
Reakcje
28 0 0
#11
A nie prościej torowisko przerobić na dwie izolowane szyny ? Wystarczy chyba tylko poprzecinać na łaczeniach torów blaszki od strony wewnetrznej. Środkowej szyny z pypkami po prostu nie zasilamy.
Na plastikowym nasypie się podobno da, to i może na metalowym też.
Wg mnie nie jest to dobry pomysł szczególnie że koła nie są izolowane (robią zwarcie), więc trzeba by wymienić wszystkie koła ale chyba sobie odpuszczę temat bo nie znam DC Marklina a coś z PIKO nie chce działać, może jest uszkodzony? więc byłby do wymiany + wymiana kół i przeróbka samodzielnie i chyba się nie opłaca tego robić. W tory nie będę ingerował bo chciałbym aby pociąg jeździł po makiecie modułowej.
Przypuszczam że lepiej kupić gotowy i dać sobie spokój.
Może gdyby działał z centralką DCC Piko to może i by warto. Ale coś nie bardzo chce.

Dzięki za odpowiedź.
 

Podobne wątki