• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacje dwupoziomowe

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#1
Jakie i gdzie są w Polsce i Europie stacje dwupoziomowe, oprócz Kostrzynia ???

Będę wdzięczny również za odp dotyczącą pytania:

Jakie jest ograniczenie prędkości dla pociągów na terenie stacji, oraz przy przelocie przez stację?

THX 'from the mountain' ;)
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#4
Pawle Piotrze, dziękuję, jak zwykle na posterunku z niewyobrażalną wiedzą na temat wszelkich przepisów.
Krzysztof, tylko Kępno ?(swoją drogą podobne do Kostrzynia)

Nie wie nikt o jakichś ciekawych dwupoziomowych konstrukcjach stacyjnych w Europie (oczywiście oprócz Koeln Deutz) ????
Szukam inspiracji, stąd pytanie.
Jeszcze raz dzięki za odpowiedź
 
D

Dariusz

Gość
#6
Grand Central Terminal w Nowym Jorku ma 44 perony na 2 poziomach. Wszystko pod ziemia. Dworzec wybudowala kolej New York Central i byla jego wlascicielem.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#7
Fakt, zapomniałem o nim. Co prawda, mnie chodzi o stację przelotową, ale gdzie i jak szukać planu tej stacji ????? Jest gdzieś plan torowy tego giganta?
 

qrchuck

Nowy użytkownik
Reakcje
13 0 0
#9
Gdy słyszę stacje dwupoziomowe, to rzeczywiście pierwszym skojarzeniem jest Kostrzyn. Jest jeszcze jeden dworzec wielopoziomowy przelotowy, który znam. Jest jednym z najmłodszych i najnowocześniejszych na świecie. Został oddany do użytku w 2006 roku. Chodzi oczywiście o Berlin Hauptbahnhof. Jest tam 5 poziomów. Na najwyższym są 3 perony, a na najniższym 4. Poziomy pośrednie są przeznaczone na usługi.

Jeśli szukasz inspiracji, to polecam książkę "Railway stations" Alessia Ferrarini. Jest tam kilka dworców dwupoziomowych między innymi berliński czy wspomniany już wcześniej nowojorski. Książka wprawdzie jest po angielsku, ale znajduje się tam wiele zdjęć, rysunków, rzutów, przekrojów, elewacji, schematów i wizualizacji. Myślę, że mogą być Tobie pomocne. Książkę można obejrzeć np. w bibliotece Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. Nie wiem dokładnie gdzie mieszkasz, ale myślę, że możesz też spróbować szukać w Wydziale Architektury w Gliwicach. :D
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#11
qrchuck: Mieszkam w Rudzie Śl, ale pochodzę z Gliwic, więc siłą rzeczy tam mam bliżej, niż do Wrocka :)

Szkoda, że na googlach książkowych jej nie ma z podglądem. :(

Dzięki za odpowiedź chłopaki. Jak wam się coś przypomni, to wpisujcie.
Jak zbuduję, to wrzucę screeny.
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
Reakcje
182 1 0
#12
Parę dni temu wróciłem z Berlina, siedziałem tam gdyż jakiś wulkan pluł pyłem i nic nie latało, ale mniejsza o to. Na własne oczy widziałem Hauptbahnhof i powiem krótko piękny - ładna, dość surrealistyczna bryła, beton, szkło i stal :shock:
To jednak nie jedyny dworzec w Berlinie dwupoziomowy, osobiście byłem na Ostkreuz bahnhof to taki dworzec krzyżówka jakich w Berlinie jest kilka. Ta stacja znajduje się we wschodniej części miasta. Pociągi krzyżują się na nim w kierunkach północ-południe (tj. górny poziom, jeździ wyłącznie S-bahn) i wschód-zachód, (tj. dół, przejeżdżają nim kolejki S-banhu jak i Regionalne pociągi DB). Dworzec ten obecnie jest poddawany ogromnej przebudowie, prawdopodobnie do niedawna miał jeszcze charakter sprzed wojny. Podaj swojego maila prześlę Ci filmik z Ostkreuz.

Pozdrawiam MAnTonI
 

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
#13
W ostatnim ŚK 4/2010 jest ciekawy artykuł o Antwerpen Centraal. Czteropoziomowy dworzec z trzema poziomami do odprawiania pociągów i jednym poziomie z częścią usługową.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.191 504 30
#14
Takich stacji jest w Europie (a pewnie i poza nią) więcej, np. główne dworce w Zurychu, czy w Monachium. W obu tych miastach oprócz torów kończących się ślepo (stacje czołowe), są też podziemne perony z torami przelotowymi. W Monachium są to tylko tory S-Bahn, w Zurychu używane są (przynajmniej kilka lat temu były) także w ruchu dalekobieżnym. Podobnie jest (było?) na dworcu Wien Sudbahnhof - ale chyba został już zamknięty do przebudowy, chociaż podziemna linia S-Bahn może dalej funkcjonuje?

Bardzo podobna sytuacja występuje na dworcu Gare du Nord w Paryżu, gdzie oprócz czołowych torów na poziomie ulicy, funkcjonuje podziemna stacja RER, nazywanego "szybkim metrem", ale ja bym to raczej określił jako szybka kolej miejska typu berlińskiej S-Bahn.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.601 50 5
#16
Widzę, że wątek się powoli rozwija.

Myślę, że stacje wielopoziomowe, to ciekawy temat. Może warto pomyśleć o takowym obiekcie na modułach ???? Byłoby to realne?
Patrząc po zdjęciach z wystaw Fremo naszych zachodnich i północnych współeuropejczyków (skandynawię mam na myśli m.in.), to wystarczy trochę kasy i chęci. Jest tu na forum wiele osób, które podołałyby takiemu wyzwaniu.

Ja osobiście narazie kończę pracę magisterską i kontynuuję projektowanie swojej wirtualnej makiety. To hobby tak głęboko we mnie siedzi, że na gadce na pewno nie pozostanę. Poprostu nie odrazu Rzym (czy tam Kraków) zbudowano ;p

Co do stacji wielopoziomowych, wybrałem Antwerpen Centraal (BORUCH dzięki za podpowiedź), aczkolwiek zrobię ją na swój sposób: poziom -8 będzie na bazie Warszawy centralnej, poziom zero dla podróżnych, poziom +8 z halą peronową prawdopodobnie na bazie Antwerpii.
Narazie trochę zmian na makiecie powstało. W stosownym momencie wystawię następne screeny.

Pozdrawiam majówkowo :)
 

Podobne wątki