• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Włoszakowice

Scenika

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
Reakcje
507 5 0
#1
Witam wszystkich serdecznie;
Marzę o modułowej makiecie stacji Włoszakowice - mojej rodzinnej miejscowości. Dawno temu (za czasów technikum) miałem kontakt z H0, budowałem proste budynki, byłem posiadaczem małej kolekcji modeli. Przez wiele zbiegów okoliczności, pracę zawodową porzuciłem pasję - teraz mogę do niej wrócić. Moja sytuacja życiowa i materialna mi na to pozwala... I jak się okazuje modelarstwo mnie... uspokaja :)
Mam dużo pytań - być może jest tu ktoś kto odpowie choć na część z nich:

Stacja Włoszakowice: https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Włoszakowice
1. Fremo/PMM - jestem w 95 % przekonany do Fremo, chciałbym kiedyś pojechać na większą imprezę gdzie mógłbym się pobawić i pojeździć ale pytanie brzmi czy PMM oferuje coś czego nie ma we Fremo ? Pamiętam już lata temu PMM było organizacją dość hmm... Hermetyczną. Czy nadal tak jest ?
2. Jak wygląda obecnie Poznański Klub Hazero ? Pamiętam że fajne rzeczy robili, niestety ich strona jest strasznie nieaktualna.
3. Czy Roco Line 2,1 mm to dobry wybór ? Jak jakościowo wyglądają na ten moment te produkty?
4. Czy po kupnie zestawu Piko 97934 (SM42 i dwa piętrusy) będzie możliwość założenia DCC i jazdy ?
5. Mam problem z zabraniem się za rysunki stacji, jej zwymiarowanie - jakie rozjazdy stosuje się na takich stacjach jak moja ?
6. Poznań/Wrocław - jakie są miejsca które warto odwiedzić ? Pytam o sklepy - fajnie wyposażone i z dużą dostępnością ?

Pytań mam więcej ale jeśli ktoś ma siły i czas - proszę o odpowiedź - Będę wdzięczny i szczęśliwy :)
Pozdawiam!
 

Kingjuljan

Aktywny użytkownik
Reakcje
440 1 0
#2
Witamy na forum, pozwolę sobie odpowiedzieć na część z pytań:
1. Profile mogą być dostosowane do Fremo jak i PMM H0, więc problemu nie ma, natomiast jak bardzo hermetyczna jest grupa PMM H0 to nie mam pojęcia,
2. Nie znam towarzystwa, od niedawna jestem w Poznańskim KMK i trudno mi coś konkretnego powiedzieć, ale działam,
3. Wielu używa Roco i sobie chwali, osobiście będę szedł w Tillig Elite, Weinert trochę drogi, może na jakieś dioramy prezentacyjne czy coś jak już się nauczę:p
4. Polecam, sam zacząłem od tego zestawu i w tym sezonie letnim będę ucyfrawiał, łącznie z resztą taboru,
5. Co do rozjazdów nie pomogę, ale jeśli chodzi o wymiary to polecam Google Maps i Geoportal. Można wygodnie w domu wymiary ogarnąć, nadaje się nawet do większych budynków,
6. Tutaj nie pomogę, korzystam głównie ze sklepów internetowych, a w Poznaniu bywam czasem w DCC Shop.

P.S. Przymierzam się do budowy stacji Lasocice, więc to chyba kolegi okolice ;)
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#4
1 PMM nadal jest hermetyczne, żeby się tam dostać musisz być hiperrealistycznym modelarzem, inaczej jesteś be. Z tym, że zdarzają się wyjątki
i część członków PMM bawi się całkiem dobrze na imprezach organizowanych przez inne kluby.
3 Spora grupa modelarzy używa torów Roco i wszystko gra, jest trochę makiet zrobionych na Peco code 75 i też nieźle wyglądają. Tillig oczywiscie
jest używany, ich rozjazdy jednak powodują, że stacje są realistyczne ale za to zwiększa się ilość skrzynek do zrobienia i przewiezienia.
5 Rozjazdy jak wyżej, jedynie anglik Peco jest trochę do bani (mały promień łuku). Wymiarami stacji nie przejmuj się za bardzo i tak będziesz musiał
ją skrócić, w stosunku do wymiarów wynikających z przeliczenia skali, bo inaczej trudno będzie zmieścić Twoją makietę w większości dostępnych sal.
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.140 442 105
#5
5. Seryjni producenci mają w swoich ofertach tylko jeden realistyczny rozjazd, jaki można spotkać w Polsce w torach głównych, mianowicie taki o skosie 1:9 i promieniu 190 metrów. Więc wyboru nie masz.
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.650 133 3
#6
1 PMM nadal jest hermetyczne, żeby się tam dostać musisz być hiperrealistycznym modelarzem, inaczej jesteś be. Z tym, że zdarzają się wyjątki
i część członków PMM bawi się całkiem dobrze na imprezach organizowanych przez inne kluby.
Ja podobnie jak jeszcze kilka osób z po za dobrze bawiliśmy się na imprezie PMM na południu ;)

Co do różnic między PMM i Fremo to są, natomiast obie "formy zabawy" nie odnoszą się tylko do profili czołowych. We Fremo dochodzi element przewożenia ładunków, tworzenia zamówień, dyspozycji wagonów i lokomotyw zgodnie z zamówieniami. Ale za to jest więcej niewykończonych makiet i dopuszcza się tabor niespatynowany. Chociaż jest coś co się nazywa FREMO1:87 gdzie są mega realiści bo nawet sprzęgi śrubowe skręcają pęsetami i liczą podkłady i układają co do dziesiątych części milimetrów.

Oczywiście to jest bardzo krótki opis różnic. Ale jak napisał Krzysiek oni na FREMO też się dobrze bawią. Bo to nie chodzi o to jaki masz profil czołowy, tylko jak się zachowujesz i czy potrafisz się bawić z innymi.

Z łączeniem profili też nie ma problemu mino innego rozstawu otworów na śruby bo ktoś kiedyś wymyślił ścisk stolarski ;) Tak więc to jest Twój najmniejszy problem.
 
OP
OP
Scenika

Scenika

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
Reakcje
507 5 0
#7
Dziękuję Wam wszystkim za odpowiedzi!
Stacja ma około kilometra długości - w H0 wychodzi blisko 11,5 m długości makiety. Pytanie brzmi - jak mocno mogę ją skracać ? Jakie składy powinny się zmieścić ? Na mojej stacji po dziś dzień przywożone są duże ilości węgla (w okolicy jest dużo firm ogrodniczych) także węglarki w dużych ilościach to normalny widok. Bywają też akcje z drewnem:
Zastanawiam się w jakiej ilości modułów i długości powinno się to zamknąć. Po przeliczeniach wstępnych mam ból głowy czy to nie za duży projekt, zwyczajnie zastanawiam się czy dam radę go odpowiednio wykończyć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#8
Seryjni producenci mają w swoich ofertach tylko jeden realistyczny rozjazd, jaki można spotkać w Polsce w torach głównych, mianowicie taki o skosie 1:9 i promieniu 190 metrów. Więc wyboru nie masz.
Proponuję nie mącić w głowie nowemu koledze, a przy okazji wielu innym czytelnikom. Formalnie biorąc kolega @DieselPower ma oczywiście rację co do oferty skalowych rozjazdów, jednak stwierdzenie, że kolega @Scenika nie ma wyboru jest mocno przesadzone, żeby nie powiedzieć, że jest nadużyciem. A jak już się pisze, że jest tylko jeden taki produkt na rynku, to wypadałoby napisać konkretnie o jaki rozjazd jakiego producenta chodzi.

Przy projektowaniu i budowie makiety, jak wszystkich modeli, zawsze konieczne są jednak pewne kompromisy. Jeżeli kolega @Scenika rzeczywiście zamierza zbudować makietę stacji Włoszakowice z zachowaniem pełnej długości w skali (czyli w modelu 11,5 m), to faktycznie należałoby zastosować rozjazdy również trzymające skalę i wtedy użycie rozjazdów firmy Tillig (bo chyba właśnie o nie chodzi) wydaje się jedyną opcją. Jednak zwykle makiety buduje się mniej czy bardziej skrócone i wtedy zastosowanie rozjazdów w dokładnej skali 1:87 zaburzy proporcje całości. Dlatego też uważam, że użycie krótszych rozjazdów absolutnie nie jest niczym nagannym. Należy jednak zawsze tak dobrać rozjazdy, by zachować proporcję między długością torów stacyjnych i całej stacji, a długością rozjazdów i dróg zwrotnicowych. Moim zdaniem inne (nieco krótsze) rozjazdy Tilliga oraz rozjazdy RocoLine doskonale nadają się do tego celu. A na pytanie jak bardzo stację skrócić, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Zależy to od założeń co do użytkowania, miejsca, jakim się dysponuje i innych czynników. Przy makietach przeznaczonych do łączenia z innymi na imprezach należy uwzględnić minimalną użyteczną długość torów stacyjnych - tu więcej mogą powiedzieć koledzy uczestniczący w takich imprezach, bo wymagania też bywają różne - wydaje mi się, że długość 2-2,5 m to absolutne minimum.
 
OP
OP
Scenika

Scenika

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
Reakcje
507 5 0
#9
Pierwszy plan wygląda tak:
plan1jpg.jpg

Rozjazdy WR i WL 15, duzo G1 (tu chyba mozna wykorzystać długie flexy).
Blisko 5 m - 6 modułów ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
A co to jest G1? Z prawej strony na dole za dużo odwrotnych łuków przy wjeździe z prawej na skrajny dolny tor - czy tak jest w realu?
 

robertmuszka

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
T M M
Reakcje
4.101 153 19
#11
A co to jest G1? Z prawej strony na dole za dużo odwrotnych łuków przy wjeździe z prawej na skrajny dolny tor - czy tak jest w realu?
O które miejsce chodzi, bo układ torów całkiem dobrze odwzorowuje ten realny.
Na jakich torach planujesz układ, bo też zastanawia mnie to oznaczenie G1 kolego @Scenika. Takie krótkie odcinki spokojnie można zastąpić flexami.
 
OP
OP
Scenika

Scenika

Aktywny użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
Reakcje
507 5 0
#16
Zaraz to poprawie, ale ogólnie nie jest źle? Muszę zdobyć zwymiarowanie stacji, jeśli nie pojadę mierzyć z laserem :)
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#17
Z łączeniem profili też nie ma problemu mino innego rozstawu otworów na śruby bo ktoś kiedyś wymyślił ścisk stolarski
Nikt Ci głowy nie utnie jeżeli w profilu FREMO wywiercisz dwa dodatkowe otwory pasujące do modułów PMM, albo w profilu PMM trzy otwory pasujące do FREMO. Jeżeli interesuje Cię taka opcja mogę podesłać rysunki.
. Ale jak napisał Krzysiek oni na FREMO też się dobrze bawią.
Wszyscy to na pewno nie ale wielu nie ma problemów z uczestnictwem w spotkaniach FREMO.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#19
ogólnie nie jest źle? Muszę zdobyć zwymiarowanie stacji,
Ogólnie nie jest źle. A po co dokładnie mierzyć, jeżeli i tak ma być skrócone? Dokładność pomiaru ze zdjęć satelitarnych w Google Maps czy w Geoportalu będzie więcej niż wystarczająca. A przy okazji obejrzałem sobie te zdjęcia satelitarne i jest tam dość długa wstawka prosta, w przeciwieństwie do planu makiety i schematycznego planu z "Semaforka".
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#20
Rozjazdy WR i WL 15, duzo G1
Jeżeli chcesz się łączyć z innymi na imprezach to rozjazdy WR15 i WL15 są raczej kiepskim pomysłem, nie każda lokomotywa da radę gładko je pokonać, lepiej użyć WR i WL 10, a zamiast odcinków G1 odcinki G4 to sztywny tor o długości takiej jak flex (920 mm).
wstaw rysunek łączący obie wersje otworów.
W tej wypowiedzi brakuje jednego magicznego słowa;), a zresztą wyznaczenie dodatkowych otworów nie powinno być problemem dla tak doświadczonego modelarza jak Ty.
 

Podobne wątki