• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja kolejowa z małą lokomotywownią wachlarzową

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#1
Moduł przyłączenia 2-torowy profil Normowy. Torowisko Peco, obrotnica Arnold, hala Hejlan, reszta do przemyślenia - potrzeba inspiracji ;)
Drozdy wlk.jpg
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#2
Witam

Plan bardzo ciekawy, ale mam pytanie do czego ma być ten tor, który idzie od żółtego rozjazdu w kierunku dworca, jest to bocznica zielona. Jeśli by usunąć ten rozjazd żółty i ten kawałek toru zielonego, to można spokojnie przesunąć rozjazdy przy dworcu bliżej pierwszej skrzynki. Jest więcej miejsca na tabor stojący na dworcu. Ten tor szary to jakiego przeznaczenia jest, który biegnie od parowozowni wzdłuż szlaku?
 
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#4
Drozdy wlk Nr.jpg

nr różowe - tory, czarne - rozjazdy, rzymskie - moduły.
Założenie to niewielka stacyjka jednotorowa niezelektryfikowana z mini parowozownią i obsługą bocznic, magazynem, rampą, placem ładunkowym.
Tor 2 i 7 powinien odchodzić od toru 1 przed modułem nr I (z lewej), zaś za modułem nr III z prawej) tor 7 łączy się z 1.
Tor 7 obsługa parowozowni (awaryjny objazd stacji).
Tor 6 plac ładunkowy, rampa.
Tor 4 rampa, magazyn.
Tor 1 peron jednokrawędziowy przy dworcu.
Tor 3 peron drugi jednokrawędziowy.
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#5
Jeśli mogę coś zasugerować, jest za dużo tego wszystkiego. Przy takim układzie blokujesz stację, nie ma możliwości zrobienia ruchu na module. Za nim zaczniesz poprawiać rysunek, musisz odpowiedzieć sobie na bardzo ważne pytania, jaki ruch przewidujesz na stacji. Czy z obu stron przewidujesz linię dwutorową czy jedno torową. Rampa zlokalizowana przy torze nr 6, trochę nie funkcjonalna. Jak tam dojedzie samochód ciężarowy z towarem, tylko przykład. Jeśli masz perony jedno krawędziowe, nie ma przejścia podziemnego nie ma mowy o wykonywaniu manewrów na stacji bo są pasażerowie w pobliżu torów.

Czy Twoja stacja ma zamiar przyjmować 3 pociągi na raz, dwa pasażerskie i jeden towarowy?
Czy przewidujesz niezależnie prowadzenie manewrów na stacji, gdy jest inny pociąg?
Jakiego typu sygnały chcesz wprowadzić?
Czy na stacji przewidujesz manewry?
Ile bocznic ładunkowych przewidujesz i co chcesz na nich robić?
Jaka jest linia do Twojej stacji, jedno torowa czy dwu torowa?

Jakiej firmy tory będziesz używał na Swoich modułach?
 
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#8
Czy po odkręceniu modułu IV od modułu I, budynek i karuzela zostanie ma module IV czy na module I ? czy może wprzódy będą zdemontowane (budynek i karuzela) w celu rozłączenia modłów IV i I ?
Moduł IV ma być dokręcany - jego górna płyta (kolor żółty) ma mieć wymiar modułu 400X800 i będzie nachodzić na moduł nr I tak jak na rysunku poniżej.
st DW.jpg
 

kolejTT

Aktywny użytkownik
Reakcje
95 10 1
#9
`
Moduł przyłączenia 2-torowy profil Normowy. Torowisko Peco, obrotnica Arnold, hala Hejlan, reszta do przemyślenia - potrzeba inspiracji ;)
Rozumiem, że jest to projekt stacji na linii dwutorowej.
Powiedz, jak dojechać pociągiem osobowym torem nr 7 do peronów?
Drugie pytanie: jeśli na stacji będą stały przy peronach pociągi osobowe, to w jaki sposób na bocznicę zakładową wepchniesz wagony towarowe?
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
436 8 0
#10
Rozumiem, że jest to projekt stacji na linii dwutorowej.
Założenie to niewielka stacyjka jednotorowa
Powiedz, jak dojechać pociągiem osobowym torem nr 7 do peronów?
Tor 7 obsługa parowozowni (awaryjny objazd stacji).
Drugie pytanie: jeśli na stacji będą stały przy peronach pociągi osobowe, to w jaki sposób na bocznicę zakładową wepchniesz wagony towarowe?
To jest dobre pytanie. :)
Wygląda na to, że pociąg osobowy będzie wjeżdżał na tor 3.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#11
Układ torowy nie dość że wygląda dziwnie i nierealistycznie, to z praktycznego punktu widzenia jest również niejezdliwy. Manewry z bocznic skutecznie blokują ruch na stacji, no i po co ten tor awaryjny?

Projektowanie układów torowych wcale nie jest takie łatwe. Najbezpieczniej (ba, najprościej!) zdać się na wiedzę fachowców i skopiować układy torowe ze skali 1:1. Na popularnej stronie semaforek.kolej.org.pl znajdziesz kilkaset stacji ze schematem torowym, więc jest w czym wybierać.

Parowozownia to nie tylko hala wachlarzowa, ale miejsce gdzie obrządza się parowozy. Musi posiadać pewne zaplecze techniczne takie jak zasieki węglowe, kanały rewizyjne i oczystkowe, żurawie wodne. Niestety tego brakuje.
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#13
Zmieniłem troszkę Twój układ stacji. Z każdej strony, możesz dokonać manewrów na swoje stacji. Z lewej jak i z prawej strony. Ponieważ chcesz mieć dojazd do bocznicy, musiałem zmienić Tobie tor 2, aby lokomotywa mogła wpychać wagony na bocznicę. Co w tym miejscu chcesz zrobić bo nie wiem, pokazałeś na rysunku, moduł I? Tor 1, 2 i 3 są przeznaczone głównie do obsługi pasażerów. Tor 4 masz do dyspozycji dla pociągu towarowego. Natomiast tor 5 jest torem objazdowym, na którym nie ma możliwości przyjmowania pociągów, ani pozostawiania luzem taboru. Tor 2 wiadomo, że jeżeli chcesz prowadzić manewry powinien pozostać wolny, bo potrzebujesz miejsce do wprowadzenia taboru na bocznicę. Co do parowozowni, to muszę na spokojnie usiąść i ją ułożyć. Najpierw trzeba ułożyć do końca stację. Czy w takiej rozbudowie powinna mieć semafory wyjazdowe, co chcesz mieć, kształtowe czy świetlne. Wstawienie semaforów z powoduje, że trzeba będzie poszerzyć odstęp między torami, bo nie da rady inaczej ich wstawić. Jakiej firmy semafory? A więc i stacja zmieni troszkę wygląd. W tej chwili masz szkic samej stacji, i przewidziane są perony jedno krawędziowe, czy chcesz dać normalne z przejściem, podziemnym. Umożliwi to, bez problemowe korzystanie z toru nr 2 w celu prowadzenia wszelkich manewrów z jednoczesnym przyjęciem 2 pociągów osobowych. Tory na projekcie to PECO 55.
Co to jest za budynek przy parowozowni?
 
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#15
kład torowy nie dość że wygląda dziwnie i nierealistycznie, to z praktycznego punktu widzenia jest również niejezdliwy. Manewry z bocznic skutecznie blokują ruch na stacji, no i po co ten tor awaryjny?
Projektowanie układów torowych wcale nie jest takie łatwe. Najbezpieczniej (ba, najprościej!) zdać się na wiedzę fachowców i skopiować układy torowe ze skali 1:1. Na popularnej stronie semaforek.kolej.org.pl znajdziesz kilkaset stacji ze schematem torowym, więc jest w czym wybierać.
Układ powstał na podstawie planów stacji z 1907 r. w odbiciu lustrzanym (bez toru 2 i 6, tor 7 jako awaryjny)
K-a_1907 lustr.png

Parowozownia to nie tylko hala wachlarzowa, ale miejsce gdzie obrządza się parowozy. Musi posiadać pewne zaplecze techniczne takie jak zasieki węglowe, kanały rewizyjne i oczystkowe, żurawie wodne. Niestety tego brakuje
D-k Nr op.jpg
 
OP
OP
Alex D

Alex D

Znany użytkownik
Reakcje
310 2 0
#16
ja się pogubiłem. :( Na rysunku dwa tory, profile czołowe dwutorowe, a ma być "niewielka stacyjka jednotorowa niezelektryfikowana", a na dodatek "z mini parowozownią":rolleyes:
To tylko wycinek linii jednotorowej - dworca pkp. Przed modułem I jest moduł X gzie jeden tor rozchodzi się na 2 (3) tory, a za modułem III łączy się tor 1 i 7. Nie robię całości tylko fragment.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
327 2 0
#17
Układ raczej został zainspirowany tym z 1907 roku, bo jednak różni się znacznie. Co to za stacja?

Pamiętaj że plan jest tylko schematyczny i nie trzyma wymiarów. Wydaje się że taki skromny bunkier węglowy i kanał rewizyjno-oczystkowy w ukresie rozjazdu to za mało jak na 6-stanowiskową parowozownię z dodatkowymi torami odstawczymi.
 

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#19
Jeśli dałeś szerokość 400 mm na moduł, to raczej ciężko będzie Tobie wstawić budynki, nie wspominając o semaforach wyjazdowych. W modelarstwie wymagany jest kompromis. Odwzorowanie tak olbrzymiej stacji na takiej powierzchni jaką proponujesz będzie bardzo trudne, a nawet nie możliwe. Ja bym wybrał trochę mniejszy wariant, z parowozownią, bo ją się da zrobić, tylko stację bym zaprojektował, korzystając z innych schematów i próbując w miarę funkcjonalnie zrobić. Tak jak wspomniałem, dopasować tabor do możliwości stacji, przemyśleć miejsca ładunkowe i zaprojektować. Można częściowo skorzystać z tego planu co masz. Ale ta stacja obsłuży tylko dwa składy pociągów jednocześnie. Rysunek stacji, który tobie zaproponowałem to masz możliwość 4 różnych składów pociągów.

Dla przykładu
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php/Plik:Kcynia.png
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję i buduję makietę 30

Podobne wątki