• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0e Stacja Gliwice Trynek

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
S

Sebastian

Gość
#1
Po zbudowaniu kilka lat temu makiety stacji Nieborowice, a niedawno fikcyjnego Marcinowa Śląskiego, wracam na moją ulubioną linię czyli Gliwice Trynek - Racibórz.
Wybór padł na stację Gliwice Trynek. Na sześciu skrzynkach o długości od 50 do 80 cm powstanie fragment tej stacji, bez niektórych torów bocznych i tych będących pozostałościami po byłej parowozowni. Postaram się odwzorować część stacji widoczną na archiwalnych zdjęciach z lat osiemdziesiątych, w tym przejazd na ul. Pszczyńskiej.

Poniżej schemat stacji autorstwa Pana K. Soidy, a na czerwono mój projekt (rysunek poglądowy).
Gliwice Trynek schemat — kopia.jpg


Rozmieszczenie na skrzynkach
tr.jpg


Budowa zajmie trochę czasu, nie zakładam żadnych ram czasowych. Co jakiś czas wrzucę zdjęcia z postępów w pracach nad makietą.
Dziś rozpocząłem prace torowe na głowicy od strony Gliwic Wąsk.
Tr1.jpg
 

hjugytf

Aktywny użytkownik
Reakcje
458 47 4
#2
"Rudzką" kolejkę już chyba ktoś wcześniej też chciał robić i była to stacja w Rudach. Gdyby się jednak udało każdemu skończyć... hmmmm będzie co oglądać.
 

projectps

Użytkownik
H0e
Reakcje
72 0 1
#3
Na pewno była w budowie stacja w Nieborowicach, chyba (ale tylko chyba) Sebastian Marszał
Ja miałem w planach Pilchowice ale na planach się skończyło :-(
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#6
Mojego tematu nie zamrażam ;)

Wprowadziłem poprawkę do projektu. Doszły dwa rozjazdy, które w końcowym okresie funkcjonowania stacji istniały a widać je na fotografiach z lat osiemdziesiątych. Na zdjęciach dopatrzyłem się też, że tor prowadzący na grupę torów bocznych (umownie tak to nazwijmy) nie biegnie prosto ale "wywija eskę", więc pasuje mi to, bo tym sposobem na łączeniach skrzynek wszystkie tory będą prostopadłe do krawędzi ;)
Poprawiony, bardzo uproszczony schemat.
Gliwice Trynek schemat — po zmianie.jpg


Układanie torów i rozjazdów idzie wolno, ale cały czas do przodu. Stan na dzień dzisiejszy.
20220413_205909.jpg

Ciąg dalszy prac po świętach :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.379 463 29
#7
Doszły dwa rozjazdy, które w końcowym okresie funkcjonowania stacji istniały a widać je na fotografiach z lat osiemdziesiątych.
Nie znam tej stacji, ale te dwa rozjazdy mi nie pasują, bo nie widzę ich uzasadnienia. Czemu one służyły? Różne dziwne rzeczy się zdarzały, zwłaszcza na wąskich torach, ale jedyna korzyść z tych rozjazdów to nieco krótsze jazdy manewrowe przy przejeżdżaniu z jednego toru na drugi - bez nich trzeba wyjeżdżać za pierwszy od lewej rozjazd, ale czy tam ruch był aż tak wielki, że stanowiło to jakiś problem?
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#8
Na Trynku był prowadzony ruch towarowy w obu kierunkach, pasażerski na kierunku do Raciborza i, uwaga, tramwajowy w kierunku Gliwic, być może chodziło o oszczędność czasu na manewrach?
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#11
Rozjazdy.... co to za produkt?
Weichenhersteller
12 stopni. Starsza wersja, jeszcze na drewnianych podkładach. Zamawiane kilka lat temu za pośrednictwem kolegi @Maslo :)
20220415_132242.jpg

Każdemu kto będzie zamawiał rozjazdy u Laszlo Heizera polecam wypuszczenie szyn na kilka centymetrów, tak jak u mnie. Ułatwia to wpasowanie rozjazdów w układ bez stosowania krótkich wstawek, montaż napędu jeśli rozjazd będzie blisko krawędzi skrzynki, no i jest też gdzie przylutować przewody do zasilania. Zawsze lepiej szyny przyciąć niż dokładać, a brakujące podkłady uzupełnia się tymi z flexów, w moim przypadku ROCO.
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#12
Jajka pomalowane, więc wolną sobotę można było spędzić przy skrzynkach ;)
Brakujące rozjazdy położone. Na tych skrzynkach będzie jeszcze tor przy magazynie (po lewej stronie). Póki co trzeba zamówić flexy, a jak dojadą to pozostanie położyć ten brakujący i przenieść się na kolejną skrzynkę. Przełożyłem też fragment toru bocznego. W tą "eskę" wpisywały się bez problemu wagony, nawet te ze sprzęgami orczykowymi, ale wizualnie coś mi jednak nie pasowało.
20220416_191552.jpg

Powoli trzeba się będzie zabierać za napędy rozjazdów. Stado żołwików już niecierpliwie czeka :)
20220416_191823.jpg

W sumie będzie dziesięć rozjazdów i dwie wykolejnice.
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#13
Święto Pracy, więc pracy przy makiecie ciąg dalszy.
Zakończyłem układanie wszystkich torów, w tym głowicy wjazdowej od strony Bojkowa. Teraz czas na zejście pod makietę.
tr222.jpg
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki