• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Garzyn

Damix

Nowy użytkownik
LGMK
Reakcje
1 1 0
#1
Witam
Przymierzam się do budowy makiety stacji Garzyn w normie Fremo. W rzeczywistości stacja znajduje się w Wielkopolsce na linii nr 360, około 20 km na wschód od Leszna. Poszukuję przede wszystkim planów układu torowego oraz dworca. W Garzynie znajdował się także feldahn. Zastanawiam się kiedy go rozebrano i czy dużym błędem będzie przeistoczenie go w kolejkę wąskotorową. Jeśli ktoś ma dostęp do jakichkolwiek danych i chciałby się podzielić będę wdzięczny.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.668 560 30
#3
A tu też jest sporo zdjęć tej stacji. Niestety, na stronie "semaforek", gdzie jest wiele planów różnych stacji, akurat Garzyna nie ma.
 

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.188 135 15
#4
Tylko po co układy torowe z Semaforka... Układ torowy można odczytać ze zdjęć lotniczych dostępnych do zakupu poprzez PZGiK. Pobrać długość i szerokość budynku i na rysunku technicznym oszacować wymiary budynku, żeby trzymał proporcję.

Jestem też ciekaw, ile też kolega ma już materiałów... Od tak raczej nikt makiety nie buduje, a dokumentację zbiera się miesiącami, czy latami...

Pozdrawiam!
M
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.668 560 30
#5
Tylko po co układy torowe z Semaforka... Układ torowy można odczytać ze zdjęć lotniczych dostępnych do zakupu poprzez PZGiK.
Właśnie po to, żeby niczego nie kupować, jeśli nie trzeba. Więc może nie "Tylko po co układy torowe z Semaforka..", a raczej "Jeśli nie ma na Semaforku,".
Skoro na "semaforku" nie ma, to trzeba szukać gdzie indziej, zakup jest jedną z opcji. Mógłby kolega Maciek rozszyfrować skrót PZGiK? Ja osobiście nie jestem zainteresowany tymi zdjęciami, ale może koledze @Damix się przydadzą. A może i ja w przyszłości będę jakichś innych zdjęć lotniczych potrzebował...
 

Maciek Wójcik

Znany użytkownik
Reakcje
1.188 135 15
#6
Właśnie po to, żeby niczego nie kupować, jeśli nie trzeba. Więc może nie "Tylko po co układy torowe z Semaforka..", a raczej "Jeśli nie ma na Semaforku,".
Właśnie, że trzeba, jest to wręcz obowiązek obywatelski... Przepraszam, modelarski. W żaden sposób układy z Semaforka nie oddadzą realnego zdjęcia lotniczego, który tak naprawdę może być sporą pomocą w budowaniu makiety. Skąd kolega Damix ma wziąć dokładne położenie poszczególnych obiektów w obrębie stacji? Przecież może się okazać, że gdzieś będzie stać budynek, którego już fizycznie nie ma, a w odwzorowywanym okresie stał i był w eksploatacji.
Zdjęcia lotnicze są niezwykle pomocne i potrzebne. Sam z m.in. ich pomocą, a także zdjęć fotograficznych, których jest dopuszczalna ilość, tworzę dokumentację segmentów, które planuję wykonać w najbliższych latach. Mimo wszystko nadal brakuje zdjęć obiektów, których już nie było na 20 lat przez zamknięciem stacji.

Pozdrawiam!
M
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.188 450 99
#7
Właśnie, że trzeba, jest to wręcz obowiązek obywatelski... Przepraszam, modelarski. W żaden sposób układy z Semaforka nie oddadzą realnego zdjęcia lotniczego, który tak naprawdę może być sporą pomocą w budowaniu makiety. Skąd kolega Damix ma wziąć dokładne położenie poszczególnych obiektów w obrębie stacji? Przecież może się okazać, że gdzieś będzie stać budynek, którego już fizycznie nie ma, a w odwzorowywanym okresie stał i był w eksploatacji.
Zdjęcia lotnicze są niezwykle pomocne i potrzebne. Sam z m.in. ich pomocą, a także zdjęć fotograficznych, których jest dopuszczalna ilość, tworzę dokumentację segmentów, które planuję wykonać w najbliższych latach. Mimo wszystko nadal brakuje zdjęć obiektów, których już nie było na 20 lat przez zamknięciem stacji.

Pozdrawiam!
M
Oczywiście, że tak.
"Układy z Semaforka" to zwykłe schematyczne rysunki układów torowych, które jedyne co mówią to tyle, ile było torów, ile rozjazdów, przy których torach była rampa, peron czy też jaki semafor, po której stronie układu torowego stał taki czy inny budynek, itp... Opierając się tylko na tym i chcąc zbudować obiekt realny, to nie mając schematu stacji w skali... zdjęcia lotnicze z geoportalu czy podobnych portali umożliwiających dokonanie pomiarów z pomocą dostępnych tam narzędzi to niezbędnik.
Chyba, że ktoś po prostu buduje sobie kolejkę do zabawy to wtedy nie ma co się nad tym rozwodzić...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.668 560 30
#8
W żaden sposób układy z Semaforka nie oddadzą realnego zdjęcia lotniczego, który tak naprawdę może być sporą pomocą w budowaniu makiety.
W żaden sposób zdjęcia lotnicze nie oddadzą realnego układu torów i urządzeń srk.
"Układy z Semaforka" to zwykłe schematyczne rysunki układów torowych, które jedyne co mówią to tyle, ile było torów, ile rozjazdów, przy których torach była rampa, peron czy też jaki semafor
I właśnie taki "zwykły schematyczny rysunek układu torowego", który poza tym, co wymienił kolega @garou, pokazuje rodzaj i rozmieszczenie urządzeń srk (łącznie n informacją np. o tym, ile ramion mają semafory kształtowe, lub ile i jakie komory mają semafory świetlne. Parafrazując słowa kolegi Maćka, jest wręcz obowiązkiem modelarskim taki "zwykły rysunek" mieć - jeżeli nie ma go skąd wziąć (strona "semaforek", archiwa itp.), to trzeba go sobie odtworzyć w możliwie najwierniejszy sposób, korzystając ze wszelkich innych dostępnych źródeł informacji o danej stacji. Bez tej wiedzy nie da się w miarę wiernie odtworzyć na makiecie rzeczywistej stacji.

Oczywiście zdjęcia lotnicze czy satelitarne są też bardzo przydatne, żeby poznać topograficzny układ stacji i wzajemne położenie poszczególnych obiektów. Tak naprawdę, jedno drugiego nie zastępuje, a do dobrego odwzorowania rzeczywistej stacji w modelu konieczne jest i jedno, i drugie, i wiele innych materiałów i informacji. Moja reakcja na słowa kolegi Maćka była spowodowana trochę, moim zdaniem, lekceważącym stwierdzeniem "Tylko po co układy torowe z Semaforka"... Układ torowy można odczytać ze zdjęć lotniczych". Otóż ze zdjęć nie da się odczytać wszystkich informacji, o których pisałem wyżej, a które są konieczne do realistycznego wykonania makiety.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.188 450 99
#9
@Andrzej Harassek jasna sprawa. Jedno drugiego nie wyklucza. Najlepiej korzystać z wielu źródeł, by zebrać niezbędny materiał. Do wszystkiego dochodzi (najlepiej) dokumentacja foto z gruntu. Wtedy, jak się wszystko zbierze do kupy, można coś stworzyć.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
5.095 33 1
#10
Z ciekawością będę śledził temat i kibicuję.
Widzę ,że kolega z Gostynia a zarazem członek leszczyńskiego klubu. Cieszy fakt, że tak młody klub ma w planach budowę makiet z wielkopolskich okolic ( powstanie też makieta stacji Jerka ). Gostyń byłby ciekawą makietą ale to już duże wyzwanie.
 
OP
OP
Damix

Damix

Nowy użytkownik
LGMK
Reakcje
1 1 0
#11
Układ torowy można odczytać ze zdjęć lotniczych dostępnych do zakupu poprzez PZGiK.
Powiedz mi czy jak wykupię to mocno poprawia się jakość tych zdjęć, bo jak patrzyłem na miniaturki to jest tragedia.
Jestem też ciekaw, ile też kolega ma już materiałów... Od tak raczej nikt makiety nie buduje, a dokumentację zbiera się miesiącami, czy latami...
Modelarstwem zacząłem interesować się rok temu, piszę w dziale planuję w celu być może pozyskania właśnie informacji lub dokumentacji. Do stacji z domu mam około 20 minut samochodem, więc w prawie każdej chwili mogę tam pojechać. Gdy stopnieje śnieg mam zamiar wybrać się tam i w miarę możliwości porobić pomiary na gruncie, jednakże plany byłyby przydatne w sytuacji gdy rozjazdy na tory boczne są powycinane, a ładownia zarośnięta do tego stopnia że ciężko określić gdzie dokładnie była.
Pozdrawiam
 

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
46 0 0
#12
Jest jeszcze kwestia tego że raport dostępny na stronie za ok 50zł dostarcza zdjęcia dostępne także na Google history maps czy innych podobnych portalach. Za zdjęcia typowo lotnicze z lat 80, 90 czy wcześniej należy zapłacić 150zł/szt. Przy czym im więcej zdjęć tym taniej.
 

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
46 0 0
#13
Jest jeszcze kwestia tego że raport dostępny na stronie za ok 50zł dostarcza zdjęcia dostępne także na Google history maps czy innych podobnych portalach. Za zdjęcia typowo lotnicze z lat 80, 90 czy wcześniej należy zapłacić 150zł/szt. Przy czym im więcej zdjęć tym taniej.
I tutaj muszę dopisać pewne wyjaśnienie bo są dwie drogi pozyskania zdjęć lotniczych:

Pierwszą opisałem wyżej i takie informacje otrzymałem na maila.

Druga to strona https://pzgik.geoportal.gov.pl/imap/ na której należy założyć sobie konto i zamówić zdjęcia lotnicze które w tym przypadku kosztują poniżej 20zł za sztukę.
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.390 2 1
#14
Powiedz mi czy jak wykupię to mocno poprawia się jakość tych zdjęć, bo jak patrzyłem na miniaturki to jest tragedia.
Te miniaturki służą tylko do podglądu, żeby się zorientować jaki obszar obejmują. Po wykupieniu dostaje się zdjęcie dużej rozdzielczości. Niestety te zdjęcia są różnej jakości. Są takie bardzo wyraźne, na których można podkłady policzyć, ale są też takie mniej wyraźne. Pewnie zależało to od wysokości lotu i sprzętu.
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.390 2 1
#15
I tutaj muszę dopisać pewne wyjaśnienie bo są dwie drogi pozyskania zdjęć lotniczych:

Pierwszą opisałem wyżej i takie informacje otrzymałem na maila.

Druga to strona https://pzgik.geoportal.gov.pl/imap/ na której należy założyć sobie konto i zamówić zdjęcia lotnicze które w tym przypadku kosztują poniżej 20zł za sztukę.
Zdjęcie z geoportalu kosztuje 17,50 zł bez zgody na publikację. Te droższe są związane z licencją na publikację.
 

macca

Użytkownik
LGMK
Reakcje
46 0 0
#17
Warto zwrócić też uwagę na warunki oświetleniowe na miniaturce. W moim przypadku zdjęcia z lat 60 są dużo lepsze (jaśniejsze oraz bardziej szczegółowe) niż np z lat 80.
 

Andrzo

Znany użytkownik
Reakcje
1.390 2 1
#18
Warto zwrócić też uwagę na warunki oświetleniowe na miniaturce. W moim przypadku zdjęcia z lat 60 są dużo lepsze (jaśniejsze oraz bardziej szczegółowe) niż np z lat 80.
No właśnie próbuję wyłapać tą serię z lepszymi zdjęciami, bo to trochę "kota w worku" się kupuje.
 

Podobne wątki