daniel loko napisał(a):
A co za problem, by produkować dalej zmodernizowane lokomotywy ,ale ze starym designem.
Teoretycznie żaden.
Ale przeanalizuj, co takiego jest zmieniane z wyglądzie lokomotyw zmodernizowanych. Patrzmy tylko na to, co z zewnątrz.
- Inne malowanie.
Bo obecnie każdy przewoźnik się chce wyróżniać malowaniem, i zarówno zmodernizowane jak i niezmodernizowane maszyny otrzymują nowe barwy. W zasadzie to właśnie zmiana barw wpływa najbardziej na zmianę wyglądu maszyny. Ale na kolei już skończyła się era monotoni opanowanej przez odcienie zieleni.
- Inne reflektory.
Bo technika idzie do przodu i wystarczą mniejsze oprawy z żarówkami halogenowymi. Czasem nawet jest tak (chodzi tu raczej o lokomotywy kursujące po torach różnych krajów), że coś takiego jak reflektory muszi spełniać różne wymagania i normy. Te nowe reflektory to spełniają, ale "wiadra" zapewne nie.
- Inny układ żaluzji, okien i drzwi na ścianach bocznych.
Bo wewnątrz lokomotywy zabudowuje się zupełnie inne urządzenia i w innych miejscach, więc i układ żaluzji i okien ulega zmianie. Usuwanie zaś drzwi bocznych w kabinach, zapewne jest związane z zapewnienem większej szczelności kabiny, więc i zwiększeniem jakości pracy maszynisty.
- Inna zabudowa dachu.
Bo powody te co poprzednio - inne urządzenia i inne ich rozmieszczenie wewnątrz lokomotywy.
- Zabudowa klimatyzatorów na dachu.
Bo dąży się do zwiększenia komfortu pracy maszynistów.
- Usuwanie ze ścian jakiś rynienek i tym podobnych wystających elementów.
Bo takie elementy rdzewieją i utrudniają utrzymanie lokomotywy w czystości.
- Usuwanie innych różnych elementów, bądź dodawanie nowych.
Bo modernizacja tego wymaga. Na przykład zastępowanie starych trzech gniazd sterowania wielokrotnego jednym małym, bo obecnie takie coś wystarcza, gdyż połączenie układów sterowania jest cyfrowe. Albo dodawanie wyświetlaczy czołowych, co zaś ma pomóc pasażerom.
Czy w związku z powyższym, można wykonywać modernizacje, szczególnie te głębokie, zachowując stary wygląd? Myślę że nie. Czemu by to służyło? Zadowoleniu garski sympatyków kolei? Zresztą modernizacja musi być ekonomicznie opłacalna. Znaczy jej wynik musi zrekompensować koszty poniesione na jej wykonanie, oraz dać poprawę w tych kwestiach, jakie dotychczas stanowiły wady konstrukcji.