• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? SP47

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.595 35 1
#6
Różnica była w zmodernizowanej SU46. W prototypowej SU46 wygląda na to, że wózki były takie same SP47. Rysunki pochodzą z kultowej książki P. Terczyńskiego i M. Ćwikły pt: "Lokomotywy Spalinowe serii SP45, SU46, SP47". W tej pozycji są także zdjęcia wózków.
Rysunek wózków SU46 001 i 002
001 i 002.jpg

Tu rysunek SP47
SP47.jpg

A tu SU46 od 003 do 052
SU46 003 do 052.jpg


Nie wiem czy pomogłem i czy zrobiłem to legalnie. Najlepiej sprawdzić to osobiście w książce. Z drugiej strony nakład został wyczerpany. Nie wiem jak to jest z prawami autorskimi. Może ktoś podpowie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.424 552 30
#7
Michale, pomogłeś: widać, że różnice między wózkami SU46-001/002 i SP47 a wózkami seryjnych SU46 są minimalne. Ja zgodziłbym się na zastosowaniu w modelu takich samych wózków. Na rysunkach jest jednak drobna nieścisłość: SP47 prosto z fabryki miały koła monoblokowe, a nie szprychowe, na szprychowe zamieniono je później, w ramach napraw. Pytanie, jak wyglądają wózki w modelu SU46 Piko? Teraz nie sprawdzę...

A co do legalności, to też jest OK, jest prawo cytatu, zwłaszcza, że podałeś źródło.
 

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
#16
Formalnie to są zupełnie inne wózki natomiast z modelarskiego punktu widzenia zasadnicza różnica to geometria wsporników prowadników maźnic i wahaczy. Tak jak jest na powyższych rysunkach w seryjnych SU46 połączenie z dolną podłużnicą ramy to są łuki do tego stopnia, że przy wahaczach do niej nie dochodzą natomiast w SP47 maja tylko krótkie łukowe wyprofilowania na dojściu, zbliżone do prototypów SU46. W efekcie największa różnica jest przy układzie ułożyskowania płyty cięgła trakcyjnego.
Podsumowując model nie jest dokładnie odwzorowany.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.424 552 30
#17
A czym się różnią, że "formalnie to są zupełnie inne wózki"? I czy mógłby kolega @A-K zaznaczyć na rysunkach, które elementy się różnią między seryjną wersją SU46, a SP47 i prototypami SU46? Niefachowcowi trudno jest to dostrzec i zidentyfikować elementy, o których kolega pisał, zwłaszcza, że na tych rysunkach zamieszczonych wyżej, wózki wyglądają prawie tak samo.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.669 112 11
#18
A czym się różnią, że "formalnie to są zupełnie inne wózki"? I czy mógłby kolega @A-K zaznaczyć na rysunkach, które elementy się różnią między seryjną wersją SU46, a SP47 i prototypami SU46? Niefachowcowi trudno jest to dostrzec i zidentyfikować elementy, o których kolega pisał, zwłaszcza, że na tych rysunkach zamieszczonych wyżej, wózki wyglądają prawie tak samo.
Inaczej wyprofilowane mocowania wahaczy tak jak Kolega @A-K to Zaznaczył. W seryjnych SUkach jak by dopracowano "płynność" tych elementów i nadają wózkom jak by okrągłości. Według rysunków inaczej też wyglądają mocowania łożysk wahaczy, czyżby jakieś gumowe elementy do zmniejszenia drgań(?) W ogóle fajnie że Kolega @bstok70 Zamieścił te rysunki, ponieważ pokazują mniej znane (i dostrzegane) zmiany dokonywane podczas produkcji. Podobne zmiany były w wielu innych masowo produkowanych lokomotywach i poznawane są jedynie przez koneserów takich pojazdów.
 
Ostatnio edytowane:

A-K

Użytkownik
Reakcje
108 1 0
#19
Formalnie wózek jest inny bo ma własny rysunek konstrukcyjny i sygnaturę (302D) przy czym oczywiście część podzespołów jest adoptowana ze starszych rozwiązań jak to zwykle bywa.
Zmiana dotyczy kształtu elementu zaznaczonego na czerwono na załączonym rysunku.
Co do oceny zmian konstrukcyjnych na podstawie rysunku złożeniowego byłbym ostrożny. Rysunki takie nie zawsze są precyzyjne. Trzeba by obejrzeć rysunki podzespołów.
 

Załączniki

uboottd

Aktywny użytkownik
Reakcje
71 0 0
#20
A jest rysunek z sygnaturą 303D? Bo 302D to właśnie SP47. I czy nie jest tak, że zmodernizowane SU46 mają wózki z sygnatura 302D i wariantem 2 czy wyższym po prostu?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 30

Podobne wątki