• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik [SM42] Wymiana silnika, płytka z E1 oraz nowy dekoder DCC. Zestaw Piko 57114 Polregio.

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
224 1 0
#1
Część 1/2.


Jak się zaczęło.
Urzekła mnie stonka w malowaniu Polregio. W styczniu 2025 dokonałem zakupu w promocyjnej cenie zestawu startowego Piko 57114 i na fali zaplanowanych zmian czyli dodania DCC oraz oświetlenie postanowiłem w drodze eksperymentu wymienić silnik na 5 biegunowy. Materiał wstawiam dopiero teraz.

Dodatkową motywacją był wątek: https://forum.modelarstwo.info/threads/piko-sm-sp42-zamienne-silniki.21414/


Wybór padł na ten model silnika:
silnikNN.jpg


Zakupu dokonałem na znanej chińskiej platformie:
ali_silnik2NN.jpg

Tutaj dostępne silniki producenta i ich parametry:
https://laisdcc.com/LaisDcc_Motor_Catalog.pdf



Pozostałe materiały.
Wymiana silnika to nie wszystko. Ucyfrowienie wymagało wymiany płytki aby mieć sławetne E1 oraz zakup dekodera z dźwiękiem. Jako, że koncepcja miała być budżetowa to wybór padł na zestaw płytki od Railbox oraz ich dekoder RB2300.
Płytki oświetlenia do wagonów zakupiłem od @Kamilb .

IMG_2364NN.jpg


Wymiana elektroniki oraz silnika.

Na początek konieczny był demontaż firmowej płytki. Zaczynamy od odlutowania wszystkich przewodów od płytki głównej następnie odkręcamy dwie śrubki i płytka może być usunięta. Jak chcecie się zabezpieczyć to proponuję zrobić zdjęcia szczegółowe jak to było wcześniej podłączone.
Później i tak konieczne będzie przycinanie przewodów także to jest ten moment na podjęcie ostatecznej decyzji. Nie będę tego opisywał ponieważ poradnik wymiany jest tutaj:
IMG_2367NN.jpg IMG_2374NN.jpg



Wymiana silnika.
Po wykręceniu oryginalnej płytki silnik można swobodnie wyjąć jednak najpierw trzeba usunąć wał kardana po obu stronach. W tym celu przechylamy maksymalnie na bok wózek i utworzy nam się miejsce aby delikatnie wysunąć wał. Najlepiej używać pęsety.
IMG_2380NN.jpg IMG_2384NN.jpg IMG_2386NN.jpg


Ze starego silnika wysuwamy korpus w którym rezyduje wał oraz zdejmujemy koło zamachowe - tak te elementy wykorzystamy do nowego silnika.
IMG_2387NN.jpg IMG_2388NN.jpg
UWAGA: stary silnik ma naklejoną taśmę, która zmniejsza luzy w obudowie. Na nowym silniku proponuję nakleić podobny pasek np. z czarnej izolacji do przewodów.



Nowy silnik ma zbyt długi wał. Należy go przyciąć. Długość wału to max 5mm. Możesz sobie to zmierzyć w oryginalnym silniczku po demontażu koła zamachowego. Ja przycinałem tak, że złapałem silnik za wał w imadle i odciąłem piłką do metalu odpowiednią długość czyli te 4,5mm. Pomocny w tym celu okazał się podkład z korka pod tory, którego kawałek nadziałem na wał tak aby zabezpieczyć korpus silnika. Zapewne są lepsze metody cięcia np przy użyciu narzędzi typu Dremel.



Po przycięciu nakładamy koło zamachowe zostawiając luz przy korpusie silnika i wtykamy ten biały element, w który później wejdzie nasz wał kardana łącząc silnik z wózkiem. Operację wykonujemy po obu stronach wału silnika.

IMG_2389NN.jpg

UWAGA: nowy silnik ma kropkę czerwoną przy stykach, która wskazuje + podłączenia. W moim przypadku podłączenie w to miejsce + z nowej płytki powodowało odwrotną reakcję na kierunek jazdy. Można to zmienić w samym dekoderze ale ja przylutowałem odwrotnie.



Ustawienia dekodera.

Na bazie różnych doświadczeń dobrałem takie oto ustawienia dekodera:
CV2 minimalna prędkość 2
CV3 czas przyspieszania 60
CV4 czas hamowania 70
cv5 max prędkość 160
CV6 średnia prędkość 75


CV50 szybka jazda 15
CV51 wolna jazda 65
CV52 szybka jazda 2
CV53 wolna jazda 2
CV54 szybka jazda 5
CV55 wolna jazda 10
CV56 acceleration 50
CV57 deceleration 50
CV58 BackEMF okres PID 40
CV59 BackEMF opóźnienie 7

CV63 opóźnienie startu 10




Za chwilę kolejna część. Proszę na razie nie komentować.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
224 1 0
#2
Część 2/2.

Oświetlenie wagonów.
Płytki zamówiłem z blaszkami. Jest też instrukcja wymiany i dlatego skupię się na najważniejszych operacjach. Blaszki niestety nie są oryginalne ale da się to odpowiednio zamontować.
IMG_2405NN.jpg IMG_2411NN.jpg IMG_2416NN.jpg IMG_2418NN.jpg

Świateł końca składu nie przyklejałem bo zmieściły się i nie odstawały.

W wagonie piętrowym nie trzeba wyjmować całego środka - wystarczy odchylić początek i można przecisnąć przewód.

IMG_2431NN.jpg IMG_2435NN.jpg IMG_2437NN.jpg IMG_2442NN.jpg IMG_2445NN.jpg
Warto przykleić listewkę do obudowy klejem do plastiku.



Finał.
Cały zestaw otrzymał uniwersalne opakowania.

IMG_2449NN.jpg IMG_2451NN.jpg



Na koniec niespodzianka.
Tak wygląda nowy silnik w środku.

IMG_2612NN.jpg IMG_2613NN.jpg IMG_2616NN.jpg IMG_2618NN.jpg



Podsumowanie.
Jeśli nie masz doświadczenia w lutowaniu i pracach z miniaturowymi elementami to zostaw to profesjonalistom. Naprawdę można coś zepsuć na wielu etapach. Wymiana płytki nie jest trywialna z uwagi na późniejsze upakowanie przewodów oraz zeszlifowanie i montaż oświetlenia w kabinie.
Dodatkowo wał silnika jest wykonany z bardzo twardego materiału i jego przycięcie wymaga użycia odpowiedniego narzędzia. Ja trochę się namęczyłem zwykłą piłą do metalu.


Generalnie eksperyment uważam za udany. Stonka jeździ płynnie przy minimalnych prędkościach, wydaje dźwięki, wagony mają oświetlenie. Nic więcej do tego projektu nie potrzeba.


Jak są jakieś pytania to proszę pisać. Głos ekspertów też mile widziany. Ja to taki garażowy amator jestem :)
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.238 48 1
#3
Dobra robota. (y) Na pewno niejednemu się przyda.
Światła końca składu w obu wagonach są załączane na kontaktron magnesem?
Bo jak jadą razem w składzie, to tylko w jednym wagonie powinny się świecić na jego końcu.
W rozebranych już wagonach, od razu można było podróżnych wysłać na wakacje...:)
 

KacperWKK

Aktywny użytkownik
Reakcje
355 37 8
#4
Ja zrobiłem ten manewr dwukrotnie ale dekoder ESU a płytki od Krzysia Grzesia z forum. Osobiście czekam aż ktoś w końcu wydrukuje normalnie demontowalne osłony wózków w stonce by można było normalnie czyścić koła. Pozdrawiam.
 
OP
OP
A

Amatorek

Aktywny użytkownik
Donator forum
Reakcje
224 1 0
#5
Dobra robota. (y) Na pewno niejednemu się przyda.
Światła końca składu w obu wagonach są załączane na kontaktron magnesem?
Bo jak jadą razem w składzie, to tylko w jednym wagonie powinny się świecić na jego końcu.
W rozebranych już wagonach, od razu można było podróżnych wysłać na wakacje...:)

W obu wagonach są dekodery także jest pełna kontrola oświetlenia ;)


To jeszcze kilka zdjęć przedstawiających oświetlenie końca składu. Nie ma nieprzyjemnego przebicia światła białego lub czerwonego.

IMG_2446NN.jpg IMG_2447NN.jpg IMG_2429NN.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 10
Tabor 5
Tabor 7
Tabor 60
Tabor 18

Podobne wątki