Część 1/2.
Jak się zaczęło.
Urzekła mnie stonka w malowaniu Polregio. W styczniu 2025 dokonałem zakupu w promocyjnej cenie zestawu startowego Piko 57114 i na fali zaplanowanych zmian czyli dodania DCC oraz oświetlenie postanowiłem w drodze eksperymentu wymienić silnik na 5 biegunowy. Materiał wstawiam dopiero teraz.
Dodatkową motywacją był wątek: https://forum.modelarstwo.info/threads/piko-sm-sp42-zamienne-silniki.21414/
Wybór padł na ten model silnika:
Zakupu dokonałem na znanej chińskiej platformie:
Tutaj dostępne silniki producenta i ich parametry:
https://laisdcc.com/LaisDcc_Motor_Catalog.pdf
Pozostałe materiały.
Wymiana silnika to nie wszystko. Ucyfrowienie wymagało wymiany płytki aby mieć sławetne E1 oraz zakup dekodera z dźwiękiem. Jako, że koncepcja miała być budżetowa to wybór padł na zestaw płytki od Railbox oraz ich dekoder RB2300.
Płytki oświetlenia do wagonów zakupiłem od @Kamilb .
Wymiana elektroniki oraz silnika.
Na początek konieczny był demontaż firmowej płytki. Zaczynamy od odlutowania wszystkich przewodów od płytki głównej następnie odkręcamy dwie śrubki i płytka może być usunięta. Jak chcecie się zabezpieczyć to proponuję zrobić zdjęcia szczegółowe jak to było wcześniej podłączone.
Później i tak konieczne będzie przycinanie przewodów także to jest ten moment na podjęcie ostatecznej decyzji. Nie będę tego opisywał ponieważ poradnik wymiany jest tutaj:
Wymiana silnika.
Po wykręceniu oryginalnej płytki silnik można swobodnie wyjąć jednak najpierw trzeba usunąć wał kardana po obu stronach. W tym celu przechylamy maksymalnie na bok wózek i utworzy nam się miejsce aby delikatnie wysunąć wał. Najlepiej używać pęsety.
Ze starego silnika wysuwamy korpus w którym rezyduje wał oraz zdejmujemy koło zamachowe - tak te elementy wykorzystamy do nowego silnika.
UWAGA: stary silnik ma naklejoną taśmę, która zmniejsza luzy w obudowie. Na nowym silniku proponuję nakleić podobny pasek np. z czarnej izolacji do przewodów.
Nowy silnik ma zbyt długi wał. Należy go przyciąć. Długość wału to max 5mm. Możesz sobie to zmierzyć w oryginalnym silniczku po demontażu koła zamachowego. Ja przycinałem tak, że złapałem silnik za wał w imadle i odciąłem piłką do metalu odpowiednią długość czyli te 4,5mm. Pomocny w tym celu okazał się podkład z korka pod tory, którego kawałek nadziałem na wał tak aby zabezpieczyć korpus silnika. Zapewne są lepsze metody cięcia np przy użyciu narzędzi typu Dremel.
Po przycięciu nakładamy koło zamachowe zostawiając luz przy korpusie silnika i wtykamy ten biały element, w który później wejdzie nasz wał kardana łącząc silnik z wózkiem. Operację wykonujemy po obu stronach wału silnika.
UWAGA: nowy silnik ma kropkę czerwoną przy stykach, która wskazuje + podłączenia. W moim przypadku podłączenie w to miejsce + z nowej płytki powodowało odwrotną reakcję na kierunek jazdy. Można to zmienić w samym dekoderze ale ja przylutowałem odwrotnie.
Ustawienia dekodera.
Na bazie różnych doświadczeń dobrałem takie oto ustawienia dekodera:
CV2 minimalna prędkość 2
CV3 czas przyspieszania 60
CV4 czas hamowania 70
cv5 max prędkość 160
CV6 średnia prędkość 75
CV50 szybka jazda 15
CV51 wolna jazda 65
CV52 szybka jazda 2
CV53 wolna jazda 2
CV54 szybka jazda 5
CV55 wolna jazda 10
CV56 acceleration 50
CV57 deceleration 50
CV58 BackEMF okres PID 40
CV59 BackEMF opóźnienie 7
CV63 opóźnienie startu 10
Za chwilę kolejna część. Proszę na razie nie komentować.
Jak się zaczęło.
Urzekła mnie stonka w malowaniu Polregio. W styczniu 2025 dokonałem zakupu w promocyjnej cenie zestawu startowego Piko 57114 i na fali zaplanowanych zmian czyli dodania DCC oraz oświetlenie postanowiłem w drodze eksperymentu wymienić silnik na 5 biegunowy. Materiał wstawiam dopiero teraz.
Dodatkową motywacją był wątek: https://forum.modelarstwo.info/threads/piko-sm-sp42-zamienne-silniki.21414/
Wybór padł na ten model silnika:

Zakupu dokonałem na znanej chińskiej platformie:

Tutaj dostępne silniki producenta i ich parametry:
https://laisdcc.com/LaisDcc_Motor_Catalog.pdf
Pozostałe materiały.
Wymiana silnika to nie wszystko. Ucyfrowienie wymagało wymiany płytki aby mieć sławetne E1 oraz zakup dekodera z dźwiękiem. Jako, że koncepcja miała być budżetowa to wybór padł na zestaw płytki od Railbox oraz ich dekoder RB2300.
Płytki oświetlenia do wagonów zakupiłem od @Kamilb .

Wymiana elektroniki oraz silnika.
Na początek konieczny był demontaż firmowej płytki. Zaczynamy od odlutowania wszystkich przewodów od płytki głównej następnie odkręcamy dwie śrubki i płytka może być usunięta. Jak chcecie się zabezpieczyć to proponuję zrobić zdjęcia szczegółowe jak to było wcześniej podłączone.
Później i tak konieczne będzie przycinanie przewodów także to jest ten moment na podjęcie ostatecznej decyzji. Nie będę tego opisywał ponieważ poradnik wymiany jest tutaj:


Wymiana silnika.
Po wykręceniu oryginalnej płytki silnik można swobodnie wyjąć jednak najpierw trzeba usunąć wał kardana po obu stronach. W tym celu przechylamy maksymalnie na bok wózek i utworzy nam się miejsce aby delikatnie wysunąć wał. Najlepiej używać pęsety.



Ze starego silnika wysuwamy korpus w którym rezyduje wał oraz zdejmujemy koło zamachowe - tak te elementy wykorzystamy do nowego silnika.


UWAGA: stary silnik ma naklejoną taśmę, która zmniejsza luzy w obudowie. Na nowym silniku proponuję nakleić podobny pasek np. z czarnej izolacji do przewodów.
Nowy silnik ma zbyt długi wał. Należy go przyciąć. Długość wału to max 5mm. Możesz sobie to zmierzyć w oryginalnym silniczku po demontażu koła zamachowego. Ja przycinałem tak, że złapałem silnik za wał w imadle i odciąłem piłką do metalu odpowiednią długość czyli te 4,5mm. Pomocny w tym celu okazał się podkład z korka pod tory, którego kawałek nadziałem na wał tak aby zabezpieczyć korpus silnika. Zapewne są lepsze metody cięcia np przy użyciu narzędzi typu Dremel.
Po przycięciu nakładamy koło zamachowe zostawiając luz przy korpusie silnika i wtykamy ten biały element, w który później wejdzie nasz wał kardana łącząc silnik z wózkiem. Operację wykonujemy po obu stronach wału silnika.

UWAGA: nowy silnik ma kropkę czerwoną przy stykach, która wskazuje + podłączenia. W moim przypadku podłączenie w to miejsce + z nowej płytki powodowało odwrotną reakcję na kierunek jazdy. Można to zmienić w samym dekoderze ale ja przylutowałem odwrotnie.
Ustawienia dekodera.
Na bazie różnych doświadczeń dobrałem takie oto ustawienia dekodera:
CV2 minimalna prędkość 2
CV3 czas przyspieszania 60
CV4 czas hamowania 70
cv5 max prędkość 160
CV6 średnia prędkość 75
CV50 szybka jazda 15
CV51 wolna jazda 65
CV52 szybka jazda 2
CV53 wolna jazda 2
CV54 szybka jazda 5
CV55 wolna jazda 10
CV56 acceleration 50
CV57 deceleration 50
CV58 BackEMF okres PID 40
CV59 BackEMF opóźnienie 7
CV63 opóźnienie startu 10
Za chwilę kolejna część. Proszę na razie nie komentować.
Ostatnio edytowane:
-
5
-
7
- Pokaż wszystkie