• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? SM-42 problem z ruszaniem

ChyRy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam wszystkich!
Jestem nowy w świecie miniaturowej koleji i chciałbym rozwiązać problem który mnie napotkał.
Niecały miesiąc temu kupiłem na start zestaw startowy analogowy od PIKO z niebieską stonką pkp cargo z dwoma węglarkami. Kilka dni temu postanowilem kupić dekoder i ucyfrowić zabawę. Kupiłem sterowanie PIKO digi 1 (na początek przygody) klips cyfrowy do podlaczenia torów i dekoder od firmy Esu - model 59620 (lokpilot V5 dcc). Po podłączeniu wszystko działa, lokomotywa jeździ, świecą się światła itd. Jednak gdy na pilocie zadaje lokomotywie prędkość (plusem) na 1 stopien predkosci to ona nie rusza mi powoli, tylko jedzie w sposob taki jakby miala juz zadane 5 pozycji predkosci (5 razy przycisniety plus). Wydaje mi się że ze sterowaniem wszystko w porządku, że to nie wina sterowania. Moje pytanie brzmi:
* Czy to może być problem z ustawieniem fabrycznych podstawowych CV dekodera?
*Czy na sterowaniu Piko digi 1 da się coś z tym zrobić, czy potrzeba specjalnej stacji i programu komputerowego do ustawienia prędkości?

Dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam! :)
 

horrido

Aktywny użytkownik
Reakcje
253 11 1
#2
Witaj na forum!
Ponieważ całkiem zielony już nie jesteś i coś o sterowaniu DCC a nawet CV-kach wiesz nie trzeba tłumaczyć Ci wszystkiego od podstaw. Brawo!
Za "napięcie ruszania" odpowiedzialne jest CV2. W Dekoderze ESU, który zainstalowałeś, fabrycznie ustawiona jest wartość 3. Spróbuj obniżyć ją do 2 albo nawet do 1. Każda centralka ("sterowanie") daje możliwość zmian wartości CV w dekoderach. Tu nie obejdzie się bez przestudiowania instrukcji ;) Celowo pomijam tutaj powszechnie znany problem płynności ruszania (szarpanie) coniektórych pikowskich stonek.
 
OP
OP
ChyRy

ChyRy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
Witaj na forum!
Ponieważ całkiem zielony już nie jesteś i coś o sterowaniu DCC a nawet CV-kach wiesz nie trzeba tłumaczyć Ci wszystkiego od podstaw. Brawo!
Za "napięcie ruszania" odpowiedzialne jest CV2. W Dekoderze ESU, który zainstalowałeś, fabrycznie ustawiona jest wartość 3. Spróbuj obniżyć ją do 2 albo nawet do 1. Każda centralka ("sterowanie") daje możliwość zmian wartości CV w dekoderach. Tu nie obejdzie się bez przestudiowania instrukcji ;) Celowo pomijam tutaj powszechnie znany problem płynności ruszania (szarpanie) coniektórych pikowskich stonek.



Dziękuję za odpowiedź! Pytanko jeszcze czy obniżenie wartości CV2 na 1 albo 2 nie spowoduje przeciążenia silnika zbyt małym napięciem? I jak w sterowaniu Piko Digi 1 ustawić tą cv krok po kroku ? :)
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
644 7 0
#6
Możesz mieć problem z wolną jazdą ponieważ DIGI 1 obsługuje tylko 28 kroków prędkości.
Samo ustawienie CV 2 też raczej nic nie da.
 
OP
OP
ChyRy

ChyRy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Możesz mieć problem z wolną jazdą ponieważ DIGI 1 obsługuje tylko 28 kroków prędkości.
Samo ustawienie CV 2 też raczej nic nie da.
Dziękuje za odpowiedź :) Właśnie tutaj nie mam pojęcia, ponieważ oglądałem na yt youtubera Pana Roberta co sie obraca w świecie modeli i koleji, i u niego przy tym sterowaniu i przy lokomotywach sm-42 nie ma takiego problemu - i tu pytanie czy to moze wynikac z ustawien dekodera, z tego co wiem pan Robert uzywał do stonek dekoder Lenz standard +
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
644 7 0
#10
Dziękuje za odpowiedź :) Właśnie tutaj nie mam pojęcia, ponieważ oglądałem na yt youtubera Pana Roberta co sie obraca w świecie modeli i koleji, i u niego przy tym sterowaniu i przy lokomotywach sm-42 nie ma takiego problemu - i tu pytanie czy to moze wynikac z ustawien dekodera, z tego co wiem pan Robert uzywał do stonek dekoder Lenz standard +
Generalnie dekodery LENZ najlepiej sobie radzą z tymi silnikami w SM42.
Trzeba przestawić kilka CV, ale jazda jest płynna.
Jest jedno ale, nie dasz rady tego zrobić Twoim sprzętem.
 
OP
OP
ChyRy

ChyRy

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11

Generalnie dekodery LENZ najlepiej sobie radzą z tymi silnikami w SM42.
Trzeba przestawić kilka CV, ale jazda jest płynna.
Jest jedno ale, nie dasz rady tego zrobić Twoim sprzętem.

Dziękuje za wyjaśnienie, pozostaje mi narazie cieszyc się tym co mam, w przyszlości się pomyśli nad zmianą sterowania i ustawienia pod siebie taboru :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.369 544 30
#12
A jak kolega ma to zrobić ?
Przecież wyraźnie napisał, że ma DIGI1 :)
No coś podobnego! :p I co z tego, że "przecież wyraźnie napisał"? Nie mam obowiązku znać wszystkich systemów sterowania, nie mam pojęcia, co może, a czego nie może robić DIGI1 czy inne urządzenie. Podpowiedziałem, że warto spróbować ciekawej i często skutecznej funkcji autokalibracji, jaką ma dekoder ESU, bo taki dekoder kolega @ChyRy zainstalował w swoim modelu i swoją radę podtrzymuję. A jak to zrobić, to już druga sprawa. Jeżeli nie da się tego zrobić systemem sterowania, posiadanym przez kolegę @ChyRy, to może warto poszukać w pobliżu kogoś, kto ma jakieś inne sterowanie, choćby starą multiMAUS Roco - w Krakowie nie powinno być z tym problemu. A przy okazji dziękuję koledze @Grzes za cenną informację, z której wynika, że na DIGI1 szkoda pieniędzy. I jeszcze jedno: jeżeli założyć, że kolega @ChyRy nie ma możliwości zmiany CV, to nie tylko moje propozycja, ale i inne rady żeby zmienić wartość CV2 są nic nie warte, więc nie rozumiem tego kpiącego tonu akurat w stosunku do mojej wypowiedzi.
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
644 7 0
#15
Andrzeju @Andrzej Harassek - dałem ocenę "Nie zgadzam się" ze względu na to, że kolega nie ma sprzętu, żeby wykonać taką czynność.

Udało się wpisać w lokprogramatorze i problem rozwiązany!
Czy w/g Ciebie Lokprogramer to jest to samo co DIGI 1 ?
Powiedz mi, w którym miejscu napisałem, że kalibracja nic nie da ?
Proponuję zakończyć temat, bo niepotrzebnie brniemy w niepotrzebny zaułek :)
 

Konrczar

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Odkopuję temat

Dzień dobry wszystkim,
Mam podobny problem ze swoją stonką która posiada dekoder esu lokpilot v5 o numerze katalogowym 59610. Czytałem że warto użyć autokalibrację. Posiadam sterowanie Piko SmartControl light więc moje pytanie brzmi - pod którą CV można znaleźć funkcję autokalibracji i jaką wartość trzeba przypisać aby ten proces się odbył. Z góry dziękuję za odpowiedzi :)
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
480 8 0
#17
pod którą CV można znaleźć funkcję autokalibracji i jaką wartość trzeba przypisać aby ten proces się odbył.
Fragment z instrukcji:

11.1.4. Automatic calibration of the motor

LokSound 5 decoders offer a feature for automatic calibration of the motor. In most cases this procedure leads to excellent load compensation characteristics. However, due to the infinite number of possible combinations of motors and gear boxes a good result cannot be guaranteed in all cases. But it is certainly worth a try. Proceed as follows:

• Set the vehicle onto a piece of straight and preferably level track. This track must be at least as long as to allow the locomotive to run at full speed for about two seconds. This movement takes place automatically during calibration. Provide buffer stops or something similar to prevent the locomotive from running off the track!

• Call up the locomotive on your throttle and make sure that F1 is switched off and the throttle is set to speed step 0. Set the direction of travel as desired.

• Write the value 0 into CV 54 (either on the programming track or with POM).

• Now press the “F1” button. The locomotive will start running at full speed automatically. During about 1.5 seconds you will not be able to control this locomotive!

• The locomotive will automatically stop and the identified load compensation parameters will be saved in the CVs 51, 52, 53, 54 and 55. If you wish you can now further optimise the load control parameters starting from the calibrated settings.
 

Konrczar

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
Fragment z instrukcji:

11.1.4. Automatic calibration of the motor

LokSound 5 decoders offer a feature for automatic calibration of the motor. In most cases this procedure leads to excellent load compensation characteristics. However, due to the infinite number of possible combinations of motors and gear boxes a good result cannot be guaranteed in all cases. But it is certainly worth a try. Proceed as follows:

• Set the vehicle onto a piece of straight and preferably level track. This track must be at least as long as to allow the locomotive to run at full speed for about two seconds. This movement takes place automatically during calibration. Provide buffer stops or something similar to prevent the locomotive from running off the track!

• Call up the locomotive on your throttle and make sure that F1 is switched off and the throttle is set to speed step 0. Set the direction of travel as desired.

• Write the value 0 into CV 54 (either on the programming track or with POM).

• Now press the “F1” button. The locomotive will start running at full speed automatically. During about 1.5 seconds you will not be able to control this locomotive!

• The locomotive will automatically stop and the identified load compensation parameters will be saved in the CVs 51, 52, 53, 54 and 55. If you wish you can now further optimise the load control parameters starting from the calibrated settings.
Bardzo tobie dziękuję, pomogło
 
Reakcje
6 0 3
#21
Niestety kalibracja nie przyniosła żadnej poprawy. Dodam, że wcześniej jeździła analogowo bez żadnych problemów. Problem widoczny zwłaszcza na wolnych obrotach, na szybkich znacznie mniej, ale problem jednak jest przy jeździe do tyłu.Na DCC 3 dni jeździła dobrze i coś się popsuło, czy macie jeszcze jakieś pomysły? Moje pierwsze DCC i już coś nie tak, ech...