• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Skład na linii lokalnej, epoka IIIc

aquirlan

Użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
32 0 0
#1
Witam wszystkich.
Mam pytanie z serii "krótka piłka":
Czy w epoce IIIc możliwy był skład na linii lokalnej w wielkopolsce (ale niekoniecznie) w następującej konfiguracji:
Bagażowy Fy, ABi/Bi oraz By, z każdego z wagonów po jednym, opcjonalnie By i By z budką hamulcową? Coś wyrzucić, coś dodać? Każda pomoc na wagę złota.
Pozdrawiam
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
573 6 1
#2
Witam
Jeżeli chodzi o wagony w pociągu lokalnym, to przede wszystkim należy trzymać się proporcji klas 1 do 2, w takim pociągu jak Twój możesz zestawić wagony następująco:
Fy + ABi + Bi/By + Bi/By
co do budek hamulcowych w boczniakach to nie jestem znawcą, ale wydaje mi się że w okolicach 1960 roku (modelarska epoka IIIc) były one już pozdejmowane, ale tutaj niech się wypowiadają lepiej zorientowani w problematyce jakże licznych wagonów do ruchu lokalnego PKP :D
Dobrze było by gdybyś napisał jakimi modelami dysponujesz, to pozwoli rozsądnie zaplanować ten skład;
Polecam przeczytać wątki kol. Tomasza Czapika odnośnie zestawień fabrycznych modeli PKP.
pozdrawiam
 
OP
OP
A

aquirlan

Użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
32 0 0
#3
Nie dysponuję, żadnymi - dopiero planuję je kupić - stąd pytanie :D
W ofercie Tilliga był/jest By z budką w IIIc, dlatego brałem go pod uwagę.
Właściwie mam pełną dowolność jeśli chodzi o skład, więc nie będę jakoś uparcie bronił jednej wersji; wagony By zaproponowałem też dlatego, że łatwo zrobić konwersję na PKP z innych modeli.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
573 6 1
#4
Duży wybór boczniaków różnych typów jest w ofercie Roco, Fleischmanna i Brawy, nie tylko Tilliga. Szczerze pod kątem konwersji najlepiej chyba kupić modele Roco. Natomiast co do zestawienia to najlepiej zrobić tak jak pisałem, dla przykładu typowe pociągi lokalne z połowy lat 60.:
pociąg osobowy Gdynia - Kartuzy: Oi1 + F + By + ABy + By
pociąg osobowy Toruń - Chełmno: Oi2 + F + By + By + Ay + By + By
zawsze też można zestawić np. 2 wagony 2 klasy i dodawać do nich wagony towarowe, składy towarowo-osobowe były bardzo lokalne:)
 
OP
OP
A

aquirlan

Użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
32 0 0
#5
Chciałbym mieć duży wybór, ale jestem ze "skali środka", czyli TT, więc niestety do wyboru mam właściwie tylko to, co wymieniłem. (Fy, ABi, Bi, By, ewentualnie inne typy, ale to już przemalowanki we własnym zakresie (zapewne z BTTB).
http://makieciarz.pl.hostingasp.pl/schirmer-50620-wagon-pasazerski-abi-pkp-ep-iiic-id-26404.html
http://makieciarz.pl.hostingasp.pl/schirmer-50630-wagon-pasazerski-bi-pkp-ep-iiic-id-26405.html
http://makieciarz.pl.hostingasp.pl/tillig-501074-3-osiowy-wagon-osobowy-2-kl-by-id-77766.html
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?products_id=48267
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_7_30_86&products_id=48268&<osCsid>
I to tyle.
Tym, co mnie najbardziej zastanawia, jest to, jakie wagony przemieszać. Skład ma obsługiwać małą stacyjkę (perony ~120m), z której wysyłane są także drobne towary.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
573 6 1
#6
A to trzeba było pisać od razu że chodzi o skalę TT:)
Ja siedzę w skali H0, ale zasady realistycznego zestawienia składów są takie same; generalnie wagon 1/2 klasy i 2-3 wagony 2 klasy plus bagażowy będą akurat. A co do tego jak je przemieszać:
http://forum.modelarstwo.info/threads/zestawianie-składów.257/
można też zestawić pociąg towarowo-osobowy: bagażowy, 2 boczniaki 2 klasy i kilka 2-osiowych wagonów towarowych, wtedy zgadzają się przydziały do stacji macierzystych; akurat na Pomorzu albo Wielkopolsce takich składów kursowało bardzo dużo;
pozdrawiam
 
OP
OP
A

aquirlan

Użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
32 0 0
#7
A czy Twoim własnym zdaniem warto w ogóle iść w wagony typu ABi/Bi, czy lepiej już trzymać się boczniaków (+bagażowy Fy)? Dodam, że oba typy wagonów mi się po prostu podobają, ale też nie chcę sklecić czegoś bez sensu.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
573 6 1
#8
To zależy czego oczekuje się od takiego składu. Czy walorów estetycznych czy jak najdokładniejszego odwzorowania rzeczywistości. Na zdjęciach z epoki w zasadzie nie spotyka się pociągów zestawianych z wagonów przechodnich i z boczniaków, co nie oznacza że takich zestawień nigdy nie było. Osobiście do bagażowego i 2 boczniaków 2 klasy dostawiłbym 1/2 ABi i machnął ręką na przydziały do DOKP/stacji macierzystych. Sam mam skład 5 wagonów Roco z DOKP Gdańsk z epoki IIIc i chcąc je zestawić wychodzi mi:
F + By + Ay + By - prezentuje się świetnie, ale proporcja klas 1:2 wynosząca 1:2 w pociągu typowo lokalnym średnio pasuje
F + By + ABiy (wagon pruskiej budowy, taki protoplasta ujednoliconych donnerów z lat 20/30) + By - proporcje klas idealne, tylko 2 różne typy wagonów z kolei:ROFL:
albo zestawienie wszystkiego razem, co oczywiście łączy i wady i zalety tych dwóch rozwiązań.

decyzja należy do Ciebie, od tego czy jesteś estetą czy może purytańskim realistą:)
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#10
Chciałbym mieć duży wybór, ale jestem ze "skali środka", czyli TT, więc niestety do wyboru mam właściwie tylko to, co wymieniłem. (Fy, ABi, Bi, By, ewentualnie inne typy, ale to już przemalowanki we własnym zakresie (zapewne z BTTB).
http://makieciarz.pl.hostingasp.pl/schirmer-50620-wagon-pasazerski-abi-pkp-ep-iiic-id-26404.html
http://makieciarz.pl.hostingasp.pl/schirmer-50630-wagon-pasazerski-bi-pkp-ep-iiic-id-26405.html
http://makieciarz.pl.hostingasp.pl/tillig-501074-3-osiowy-wagon-osobowy-2-kl-by-id-77766.html
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?products_id=48267
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_7_30_86&products_id=48268&<osCsid>
I to tyle.
Tym, co mnie najbardziej zastanawia, jest to, jakie wagony przemieszać. Skład ma obsługiwać małą stacyjkę (perony ~120m), z której wysyłane są także drobne towary.
Co to znaczy przemieszać? Zasady są na pewno dwie. 1 -bagażowy za lokomotywą. 2 - Wagon wyższej klasy pośrodku.
Pisałem też trochę o zestawianiu na forum TT.
Intruz przytoczył świetne przykłady z dokumentów.
Minimum to lokomotywa i dwa wagony niższej klasy. Naprawdę wyjątkowo lok i jeden wagon.
Norma to lok i 3-5 wagonów niższej klasy.
W składach 3wagonowych spotyka się wagon z wyższą i niższą klasą. Od pięciu wagonów w składzie jeden bywał wyższej klasy.
Wagon bagażowy spotykało się od składów z 3 osobowymi wzwyż.
Pisałem, że zalecano składy albo z wagonów przechodnich albo boczniaków. Ale były to zalecenia. Do połowy 50tych trwało porządkowanie taboru.
Znowu w latach 60 zaczęło dochodzić do sytuacji, gdy w wagonach zdemontowano oświetlenie gazowe i zainstalowano elektryczne, natomiast z powodu braku prądnic musiano łączyć je z wagonami które je miały. Czyli boczniaka zestawiano z donnerem.
Jeszcze częstszą sytuacją, było to, że brakowało odpowiadających sobie wagonów niższej i wyższej klasy. Więc wagony niższej klasy mogły być boczniakami a wagon wyższej przechodni.

Wobec tego spokojnie możesz kupić te trzyosiowe wagony Tilliga [Fy, By i By] i uzupełnić ABi Schirmera.
Skład powinien być dosyć urozmaicony. Kolejna opcja to dodanie wagonu towarowego. Najlepiej Kds.
 
OP
OP
A

aquirlan

Użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
32 0 0
#11
Musiałem przeoczyć na FTT... W każdym razie dziękuję wszystkim za pomoc, wagony w dużej części są już pozamawiane, więc niedługo coś pokombinuję.
 

Podobne wątki