• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Silnik zatrzymuje się po przejechaniu dwóch kółek

Riff

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Mam starą kolejkę firmy Lima, która po przejechaniu ok 2 kółek zatrzymuje się. Po wyłączeniu transformatora i odczekaniu kilku minut rusza ale znów tylko na ok 2 kółka. Proszę o pomoc w ustaleniu przyczyny takiego zachowania.
 

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
49 0 0
#2
Jesteś pewien że to nie wina zasilacza? Może pobór prądu jest dla niego zbyt duży i po tych 2 kółkach bimetal rozłącza prąd. Sprawdź jaki jest maksymalna wydajność prądowa zasilacza (na obudowie powinno być napisane).
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#4
A ja jestem pewien, że:
- informacje na tabliczkach to za mało,
- Forum to nie zgrupowanie jasnowidzów
- osoba chcąca znaleźć rozwiązanie problemu z urządzeniem elektrycznym powinna mieć choćby miernik (V i I) aby ewentualnie być w stanie według wskazówek wykonać dwa pomiary...
- jedyne co Kolega może organoleptycznie sprawdzić to temperatura silnika i zasilacza (lub zapach z obu...) - to już wskazówka i dopiero może ktoś napisze gdzie szukać.
 
OP
OP
R

Riff

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Cały zestaw mam nowy z Piko, oprócz tej nowej-starej lokomotywy. Oryginał śmiga bez problemu, wiec wydawało mi się, że to wina silnika Limy, ale rozebrałem zasilacz i trochę poeksperymentowałem z nim. Wygląda na to, że to jednak on odcina prąd. Rozwiązaniem będzie odstawić Limę na półkę, zakup innego zasilacza, czy może są inne metody?
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#7
Mandylion napisał(a):
No to na 100% wiadomo, że to wina zasilacza Piko. Wydajność prądową ma bardzo kiepską. Radzę wymienić zasilacz.
Doskonała rada !! :shock:
ło matko... :?

Na jakiej podstawie twierdzisz, ze zasilacz jest "kiepski i ma bardzo kiepską wydajność prądową" ??
I należy go wymienić...

Oczywiście - dać 10A zasilacz - wszystko pojedzie.
Będzie się dymiło, paliło - ale będzie jechało...

Zasilacz odłącza zasilanie właśnie z powodu przeciążenia - i robi to co powinien robić - chroni się przed wytopieniem i w konsekwencji - spaleniem !!
Czasem go nie "usprawniaj" - to w końcu elektryczne ustrojstwo.

Co prawda PIKO ma małe te zasilaczyki - jednak szybciej stara LIMA ciągnie za duży prąd i go wyłącza...
A wystarczy zmierzyć prąd... :roll:
Jak "bierze dużo ponad normalne pobory" - wtedy półka.
Jeżeli obciąża 300 - 400mA to to bedzie powód do wymiany zasilacza - tyle powinien dać radę.

PS.
Istnieje też taka możliwość, że zabezpieczenie trafa jest uszkodzone.
Rozwiać wątpliwości można tylko miernikiem.
 
Reakcje
9 1 0
#12
Na jakiej podstawie twierdzisz, ze zasilacz jest "kiepski i ma bardzo kiepską wydajność prądową" ??
I należy go wymienić...
Ano na takiej podstawie, że nawet wyłączał się przy Ludmiłce Roco puszczonej luzem już po 1 minucie jazdy.
A jego parametry opisane na obudowie: DC 0-12V, 450 mA
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#14
450mA to nie jest tak mało ;)
Nowoczesne lokomotywy pobierają 150-250mA nominalnie.
Czyli powinien "dać radę dwóm" jednocześnie
To oznaczą, że Twoja LIMA bierze ponad 450mA.
Rozbierz silnik i sprawdź czystość komutatora (a w szczególności czystość kanalików pomiędzy płytkami komutatora).
Najprawdopodobniej będziesz zmuszony do wymiany silnika.
Wymiana zasilacza nie wyeliminuje problemu - będzie narastał.
W przyszłości - w miarę wzrostu ilości jednocześnie poruszających się składów kupisz większy.

Dla porównania: stary dobry FZ1 ma 1,2A - teoria mówi, że "wystarczy na aż dwie takie LIMy" 8)
 
A

Adam-H0

Gość
#18
Moze ktos napisze jak stara jest ta LIMA :?:
i co to za lokomotywa - ile ma osi i czy ma wozki czy nie -
ta firma slynela z mega rozwiazan technicznych :LOL:
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 0
Tabor 3
Tabor 1
Tabor 27
Tabor 10

Podobne wątki