• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafory zaporowe

Marek Bydgoszcz

Aktywny użytkownik
Reakcje
25 1 0
#1
Mam problem z usytuowaniem semaforów zaporowych i proszę o pomoc. Z tego co znalazłem w sieci i na forumie:

1. Semafory zaporowe stosuje się na stacji przy torach, na które odbywają się w zasadzie tylko wjazdy pociągów. Semafory zaporowe mogą być wyposażone w komorę światła białego dla sygnalizowania jazd manewrowych. W uzasadnionych przypadkach, mogą odbywać się z tych torów również wyjazdy pociągów na semafor wyjazdowy grupowy.
Ponadto semafory zaporowe można stosować jako stałe sygnały zamknięcia torów.

2. Semafory zaporowe należy ustawiać według zasad obowiązujących dla semaforów wyjazdowych z wyjątkiem semaforów zaporowych ustawionych przy torach zakończonych kozłem oporowym. Semafor zaporowy przed kozłem oporowym należy ustawiać według zasad określonych w "Przepisach sygnalizacji na PKP" -E1 dla sygnału zamknięcia toru.

Czyli semafory te sygnalizują zakaz wjazdu na tor po którym odbywają się manewry? Pozwoliłem sobie na takie ustawienie, nie wiem czy poprawne w tym wypadku?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
365 5 1
#2
Semafor zaporowy stawia się w miejscu gdzie zasadniczo kończą sie jazdy pociągowe lub dla jazd pociągów z poszczególnych torów grupy do semafora grupowego przy czym jazda odbywa się na światło białe migające po utwierdzonej drodze przebiegu przy jednocześnie podanym sygnale "Wolna droga" na semaforze grupowym. Jazdy manewrowe odbywają się na światło białe ciągłe. Semafor zaporowy stosuje się głównie na wyjazd z lokomotywowni lub żeberka w stacji przeznaczonego normalnie na postój lokomotyw, na końcu torów grupy przyjęciowej przed górką rozrządową i wtedy ma on tylko światła czerwone i białe ciągłe. W przypadku zastosowania tak jak napisałem na początku jest jeszcze światło białe migające jako sygnał zezwalający przy utwierdzonej drodze przebiegu czyli z pełną kontrolą zależności lub sygnał zastępczy bez kontroli zależności. Można je zastosować również na wyjazd z grupy postojowej dla składów pasażerskich jeśli była by to jazda pomiędzy dwoma okręgami nastawczymi i zachodziła by potrzeba ustawienia "śilnego" sygnału na granicy - warunek: tylko jazdy manewrowe.
To co narysowłeś to są mechaniczne tarcze zaporowe i przynajmniej te dwie które są zaznaczone "w rozjeździe" są źle. Dobra jest tylko ta na wyjazd z lokomotywowni; zaznaczonej obok wogóle nie powinno być a pozostałe dwie mogą być zastąpione tarczami manewrowymi z tym, że górna po prawej strone musi być przed rozjazdem.
 
OP
OP
Marek Bydgoszcz

Marek Bydgoszcz

Aktywny użytkownik
Reakcje
25 1 0
#3
... drobna zmiana w umiejscowieniu anglika ( 2 dolne tory "4" i "5" ) mają być przeznaczone do jazd manewrowych, zmiana wydaje się być uzasadniona, tym bardziej, że z lewej strony 3 tory "bocznicowe" to wjazdy do parowozowni, z prawej zaś tory expedycyjne-przeładunkowe. Czy na tych torach powinienem ustawić tarcze manewrowe? Czy można je pominąć? Nie ukrywam, że zaczyna się robić gęsto... :)

Na modułach nie będzie semaforów świetlnych, tylko semafory kształtowe.

Pozwoliłem sobie nanieść zmiany:
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
365 5 1
#4
Zdecyduj się :!: :devil: Najpierw piszesz o semaforach zaporowych które są świetlne i występują od połowy lat dziewięćdziesiatych i są przy sygnalizacji świetlnej na całej stacji na co ja piszę elaborat na ten temat na co teraz piszesz, że jednak będą sygnały kształtowe :? Ustal najpierw w jakich latach ma być ta stacja umiejscowiona i jakie urządzenia srk mają być odwzorowane i najważniejsze ponumeruj tory i rozjazdy i określ które tory są do czego. Bez tych informacji daleko nie zajdziemy :!: Wybacz ale nie mam ochoty pisać tu cyklu wykładów o przepisach i zasadach projektowania urządzen srk pt "Zmiany w przepisach E10 - rys historyczny" ;) :D
 
OP
OP
Marek Bydgoszcz

Marek Bydgoszcz

Aktywny użytkownik
Reakcje
25 1 0
#5
... zdecydowałem się już parę miesięcy temu, reszta jak wyżej, sygnalizacja kształtowa, a nie świetlna, a fakt będą to tarcze zaporowe, MECHANICZNE, skąd nazwa semafory?, bo taka funkcjonuje w nazewnictwie handlowym, semafory sa już poustawiane: viewtopic.php?f=74&t=9196 , żadnych światełek, epoka III, dlaczego zmieniłem ustawienie rozjazdów? bo wciskam teraz ten projekt na gotowe stoły modułów, uwzględniając infrastrukturę (zabrakło 50 mm szerokości) to tyle.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
365 5 1
#6
Tak czytam co napisałeś i mam przekonanie graniczące z pewnością, że nie za bardzo wiesz o czym rozmawiamy. Więc małe wyjaśnienie: tarcza zaporowa kształtowa (mechaniczna) to nie to samo co semafor zaporowy. To są dwa różne sygnalizatory. Tarcza zaporowa kształtowa ma skrzynkę z białą tarczą na tle której jest czarna kresa. Taka tarcza ma tylko dwa sygnały - kresa pozioma oznacza Stój dla pociagów i manewrów; kresa ukośnie: jazda dozwolona dla pociagów i manewrów. Semafor zaporowy jest sygnalizatorem wyłącznie świetlnym, ma dwa światła: czerwone oznacza Stój dla manewrów i pociągów oraz światło białe które jeśli jest ciągłe oznacza jazdę dozwoloną ale wyłącznie dla manewrów oraz jeśli miga to oznacza jazdę dozwoloną dla pociagów. Można również podać sygnał zastępczy (też białe migające) który obowiązuje tylko pociagi. Semafory zaporowe ustawia się na zasadach ustawiania dawnych tarcz zaporowych. Chronologicznie najpierw były tarcze zaporowe kształtowe, później przy powstaniu sygnalizacji świetlnej stworzono tarcze zaporowe świetlne (światła czerwone i białe, czasem jeszcze z Sz), potem przemianowano je na semafory manewrowe (bez Sz) a na końcu przy porządkowaniu sygnalizacji powstały z nich semafory zaporowe. W zwiazku z tym z przepisów usunięto zasady projektowania tarcz zaporowych i nowych już się nie projektuje. W to miejsce stosuje się semafory zaporowe. Tarcze zaporowe świetlne przemianowano na semafory najpierw manewrowe a potem zaporowe a tarcze zaporowe kształtowe pozostawiono do czasu wymiany sygnalizacji na świetlną na danym posterunku. Na Twoim planie dobrze są tylko te z lokomotywowni, pozostałe dwie można od biedy zastąpić tarczami manewrowymi lub nie dawać nic.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 27
Planuję 19
Planuję 18
Planuję 11

Podobne wątki