• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Semafor 4-komorowy i 3-komorowy.

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#1
Poczytałem ostatnio sobie o sygnalizacji świetlnej stosowanej na naszej kolei. Ale nie mogłem znaleźć informacji o semaforach 3 i 4 komorowych. Taki oto przykład:
1.jpg


Tor główny posiada semafory wyjazdowe 3 komorowe natomiast tory główne boczne 4 komorowe. Czy ktoś byłby tak uprzejmy i coś więcej mi o nich opowiedział?
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#2
Właściwie chodzi mi o to, dlaczego wystarczy w takich przypadkach stosowanie takich semaforów?
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#3
sygnalizacja na PKP jest sygn szybkościową. semafor czterokomorowy jest stosowany gdy na danej stacji i jej układzie torowym nie ma potrzeby podania
w ięciokomorowym
-dwóch świateł pomarańczowych ciągłych-jazda 40km/h na następnym stój
-pomarańczowe migające drugie ciągłe -40 a nastepny wskazuje sygnał zezwalajacy na jazde 60km/h

w czterokomorowym jest tylko jedno pomarańczowe czyli w wypadku gdy się pali informuje maszynistę że następny semafor np wyjazdowy wskazuje stój
natomiast ja trzy komorowego nie widziałem....może to na małych drugorzędnych liniach stosowane rozwiązanie
Na wężle Warszawskim ostatnio kasuje się sześciokomorowe np kilka lat temu przy nastawni Warszawa Czyste a ostatnio Warszawa Włochy -przy peronie w kierunku Skierniewic
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#4
Dzięki. Ale nigdzie nie mogę znaleźć nic na temat stgnalizatora 4 komorowego. natomiast 3 komorowy to tylko ten od SBL?
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#5
z mojej wiedzy wynika że trzy komorowe to tylko SBL .Na lini WKD stosowana jest dwustawna SBL (czerwone i zielone)
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#6
wrzesnica1.JPG
No właśnie , ale ten 4 komorowy to jakaś zagadka. I dlaczego tak jak na załączonym schemacie stosuje się go na torach głównych bocznych / w obrębie stacji /. A tu perzystanek osobowy wrześnica. Przy torze głównym 3 komorowy/malowanie nie wskazuje by był to SBL/ i przy torze głównym bocznym 4 komorowy.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
#7
To ile komór ma semafor zależy od tego jakie sygnały musi pokazywać.
Jeżeli wyjeżdżamy z toru głównego na szlak jednotorowy bez SBL to wystarczą nam 3 komory bo jedyne sygnały jakie będzie podawał ten semafor to S1, S2, SZ i ewentualnie Ms2. Nie potrzebuje komór świateł pomarańczowych bo nie ma w tym przypadku ograniczeń prędkościowych ani uzależnień od następnego semafora.
Jeżeli to wyjazdowy z toru dodatkowego to jest 4-komorowy bo musi mieć dolne światło pomarańczowe aby zasygnalizować ograniczenie prędkości przy jeździe z boku.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
349 2 0
#8
Ale koledzy kombinują :p
Mamy do czynienia z najprostszą stacją stacją kolejową, tylko na planie ucięto semafory wjazdowe.
Semafor wyjazdowy z toru głównego zasadniczego nr 1 Wyświetla sygnały S1, S2, Sz i ew. Ms2 . Stąd 3 komory, po co więcej? Innych sygnałów nie musi wyświetlać, ponieważ nie ma żadnych ograniczeń, pociąg jest po prostu wypuszczany na szlak lub nie.
Semafory wyjazdowe z torów głównych dodatkowych wyświetlają sygnały S1, S10, Sz i ew. Ms2. Stąd 4 komory. Innych sygnałów nie musi wyświetlać, ponieważ jedyne ograniczenie wynika z wyjazdu ze stacji "na bok". Też wypuszcza pociąg lub nie.
Oczywiście inna sprawa tyczy się semaforów wjazdowych, które też nie koniecznie muszą być 5 komorowe. :D

P.S. Zdublowaliśmy się z Michałem ;)
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
a czy sygnały jakie może pokazywać semafor 5 komorowy przenosie się wprost na 4 komorowe i 3 komorowe, oczywiście w okrojonym zakresie?
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
#10
Na kolei nie ma znaczenia ile komór ma semafor. W instrukcji sygnalizacji jest podany tylko układ, kolor świateł. A to czy są wyświetlana na 3,4, 5-komorowym semaforze nie ma znaczenia.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
349 2 0
#11
Sygnały są uniwersalne, stosowane dla każdych semaforów. Z reguły liczba komór semafora jest dostosowywana do sygnałów jakie będą na nim wyświetlane.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#12
Dzięki Panowie. Narazie zaspokoiliście moją potrzebę wiedzy na temat semaforów świetlnych. Na razie....;)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#14
natomiast tory główne boczne
Po pierwsze: na stacji wyróżnia się tory główne zasadnicze (będące najczęściej przedłużeniem torów szlakowych), tory główne dodatkowe, tory boczne i tory specjalnego przeznaczenia.
Po drugie: zaprezentowany rysunek posiada niewłaściwą numerację torów stacyjnych. Przy rysowaniu planów schematycznych i sytuacyjnych posterunków ruchu (ogólnie) przyjmuje się zasadę, że kilometrowanie linii biegnie od strony lewej do strony prawej i zgodnie z tym numeruje się tory stacyjne w taki sposób, że na prawo od toru głównego zasadniczego nr 1 (stojąc twarzą w kierunku rosnącego kilometrowania) znajdują się kolejno tory z numerami nieparzystymi (3, 5, 7...) natomiast po jego lewej stronie tory z kolejnymi numerami parzystymi (2, 4, 6...). W przypadku stacji na linii dwutorowej, w stacji będą dwa tory główne zasadnicze: nr 1 i nr 2 - reszta pozostaje bez zmian.
Po trzecie: liczba komór sygnałowych na semaforach wynika z ilości i jakości sygnałów, jakie na danym semaforze mają być wyświetlane.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#15
Czyli nic nie stoi na przeszkodzie / w zasadzie / aby wszystkie semafory w obrębie stacji były 5 komorowe. Nie ma to jedynie uzasadnienia praktycznego, tak?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#16
Oczywiście, że stoi na przeszkodzie - bo nikt nie będzie inwestował w urządzenia, które nie będą w pełni wykorzystane. Jeśli zatem z analizy potrzebnych wskazań sygnałowych w danym miejscu wyniknie, że powinien stać semafor trzykomorowy, to projektant postawi semafor trzykomorowy. Rachunek ekonomiczny jest równie istotnym elementem projektowania i realizacji inwestycji, jak pozostałe elementy.
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#17
Tak, dlatego napisałem, że może to nie mieć praktycznego uzasadnienia. Ale możliwe jest, tak przynajmniej myślę. To gdzie najczęściej można spotkać semafory wyjazdowe 5 komorowe. I kiedy one naprawdę sprawdzą się w tej roli?
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
144 1 0
#18
5-komorowe semafory wyjazdowe będą np. przy wyjeździe na szlak z SBL, gdzie semafor musi pokazywać czy przez głowicę wyjazdową jedziemy z boku czy na wprost oraz pokazywać stan następnego semafora (w tym przypadku semafora SBL).
 
P

Paweł Piotr

Gość
#19
Semafor pięciokomorowy o układzie komór (od góry): zielony, pomarańczowy, czerwony, pomarańczowy, biały, jako semafor wyjazdowy znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie wymagane są co najmniej następujące wskazania sygnałowe: S1, S2, S13, Sz. W określonych sytuacjach torowych wskazania te mogą być uzupełnione kolejnymi wskazaniami sygnałowymi: S3, S4, S5, S10, S11, S12, Ms2, możliwymi do wyświetlenia na takim semaforze. Zatem mogą to być sytuacje, gdy ze stacji sygnalizuje się wyjazd na szlak z samoczynną blokadą liniową dwukierunkową (banalizacja torów szlakowych szlaku dwutorowego), z torów głównych dodatkowych na wyjazd na szlak z samoczynną blokadą liniową jednokierunkową lub dwukierunkową, lub w przypadkach, gdy pełni rolę tarczy ostrzegawczej do następnego semafora.
 

Podobne wątki