Podstawowe informacje o modelu
Nr boczny: 51 80 81-80 000-6
Seria: ABDomsbd
Przydział: Chemnitz Hbf (Bww Chemnitz)
Data naprawy: Główna 27.09.1992 (Dessau), Rewizyjna 24.08.1994
Ilość osi: 4
Długość ze zderzakami: 303 mm (prawidłowa skala 1:87)
Opis pierwowzoru
Wagon ten pierwotnie został zbudowany w latach 80-tych przez zakłady RAW Halberstadt dla kolei Deutsche Reichsbahn. Był to wagon półbagażowy serii 'BDmsb', tj. posiadający przestrzeń bagażową, 4 przedziały 2 klasy oraz przedział dla kierownika pociągu. Cechą charakterystyczną jest położenie przedziału WC pośrodku wagonu, zamiast w okolicy przedsionków wejściowych. Wagon został wyposażony w wózek typu GP200 pozwalający na eksploatację z prędkością do 160 km/h. Po upadku NRD wagon został przebudowany w 1992 roku (a więc będąc na stanie jeszcze DR) w AW Dessau na wagon do przewozu rowerów - przedział bagażowy zyskał siedzenia dla pasażerów transportujących swoje jednoślady, zlikwidowano przedział dla kierownika pociągu, a przedziały pasażerskie przerobiono na 1 klasę. Po modernizacji zyskał odwzorowane w modelu malowanie "Mintturkis", stosowane w latach 90-tych jako barwy pociągów regionalnych. Ciekawostką jest to, że wagony te do końca eksploatacji posiadały sprawną instalację ogrzewania parowego, najpewniej ze względu na obsługę lokomotywami spalinowymi serii 201/202 (ex-DR 110/112). Wagony tego typu z eksploatacji zostały wycofane w okolicach 2002-2003 roku, można było je spotkać także przy granicy z Polską (Kostrzyn n/Odrą).
Numer wagonu odpowiada pierwszej zmodernizowanej w ten sposób sztuce.
Opis modelu
Model posiada długość ze zderzakami zgodną ze skalą (tj. 303 mm). Natomiast niezgodne z pierwowzorem jest wnętrze - przedziały 1 klasy mają ewidentnie kanapy 2 klasy, a przedział bagażowy nie posiada wspomnianych siedzeń dla podróżnych z rowerami. Nie jestem natomiast pewien, czy drzwi w tym egzemplarzu zgadzają się z oryginałem, późniejsze wagony zmodernizowane posiadały szerokie, automatyczne drzwi załadunkowe. Ten model natomiast ma klasyczne drzwi składane. Zauważyłem też, że wózki GP200 w modelach SaMo/Tillig nie mają odwzorowanych listew elastycznych w prowadzeniu maźnicy zestawu kołowego, ale cała reszta się zgadza. Mimo wszystko, dość ciekawy model, który można spokojnie zestawić z "miętowymi" Halberstadtami z epoki i lokomotywą spalinową serii 201/202 lub elektrowozem 143.
Plusy
-mechanizm krótkiego sprzęgu z gniazdem NEM
-odwzorowanie napisów zgodnie z oryginałem, bardzo czytelne (co nie dziwi w modelach SaMo/Tillig)
Minusy
-brak pewnych elementów wózka GP200
-typowy dla wagonów "długich" tego producenta dach, będący oddzielnym elementem, co wyraźnie widać
-nie do końca zgodne wnętrze z pierwowzorem
-namalowane światła końcowe (trzeba wiercić, jeśli ktoś chce mieć świecące)
Nr boczny: 51 80 81-80 000-6
Seria: ABDomsbd
Przydział: Chemnitz Hbf (Bww Chemnitz)
Data naprawy: Główna 27.09.1992 (Dessau), Rewizyjna 24.08.1994
Ilość osi: 4
Długość ze zderzakami: 303 mm (prawidłowa skala 1:87)
Opis pierwowzoru
Wagon ten pierwotnie został zbudowany w latach 80-tych przez zakłady RAW Halberstadt dla kolei Deutsche Reichsbahn. Był to wagon półbagażowy serii 'BDmsb', tj. posiadający przestrzeń bagażową, 4 przedziały 2 klasy oraz przedział dla kierownika pociągu. Cechą charakterystyczną jest położenie przedziału WC pośrodku wagonu, zamiast w okolicy przedsionków wejściowych. Wagon został wyposażony w wózek typu GP200 pozwalający na eksploatację z prędkością do 160 km/h. Po upadku NRD wagon został przebudowany w 1992 roku (a więc będąc na stanie jeszcze DR) w AW Dessau na wagon do przewozu rowerów - przedział bagażowy zyskał siedzenia dla pasażerów transportujących swoje jednoślady, zlikwidowano przedział dla kierownika pociągu, a przedziały pasażerskie przerobiono na 1 klasę. Po modernizacji zyskał odwzorowane w modelu malowanie "Mintturkis", stosowane w latach 90-tych jako barwy pociągów regionalnych. Ciekawostką jest to, że wagony te do końca eksploatacji posiadały sprawną instalację ogrzewania parowego, najpewniej ze względu na obsługę lokomotywami spalinowymi serii 201/202 (ex-DR 110/112). Wagony tego typu z eksploatacji zostały wycofane w okolicach 2002-2003 roku, można było je spotkać także przy granicy z Polską (Kostrzyn n/Odrą).
Numer wagonu odpowiada pierwszej zmodernizowanej w ten sposób sztuce.
Opis modelu
Model posiada długość ze zderzakami zgodną ze skalą (tj. 303 mm). Natomiast niezgodne z pierwowzorem jest wnętrze - przedziały 1 klasy mają ewidentnie kanapy 2 klasy, a przedział bagażowy nie posiada wspomnianych siedzeń dla podróżnych z rowerami. Nie jestem natomiast pewien, czy drzwi w tym egzemplarzu zgadzają się z oryginałem, późniejsze wagony zmodernizowane posiadały szerokie, automatyczne drzwi załadunkowe. Ten model natomiast ma klasyczne drzwi składane. Zauważyłem też, że wózki GP200 w modelach SaMo/Tillig nie mają odwzorowanych listew elastycznych w prowadzeniu maźnicy zestawu kołowego, ale cała reszta się zgadza. Mimo wszystko, dość ciekawy model, który można spokojnie zestawić z "miętowymi" Halberstadtami z epoki i lokomotywą spalinową serii 201/202 lub elektrowozem 143.
Plusy
-mechanizm krótkiego sprzęgu z gniazdem NEM
-odwzorowanie napisów zgodnie z oryginałem, bardzo czytelne (co nie dziwi w modelach SaMo/Tillig)
Minusy
-brak pewnych elementów wózka GP200
-typowy dla wagonów "długich" tego producenta dach, będący oddzielnym elementem, co wyraźnie widać
-nie do końca zgodne wnętrze z pierwowzorem
-namalowane światła końcowe (trzeba wiercić, jeśli ktoś chce mieć świecące)