• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? S-230 PIKO Wykonanie oświetlenia kabiny maszynisty.

OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.667 11 0
#21
Ja używam tylko Zimo DIGIKMK1, tak więc przy Roco niestety niewiele mogę pomóc, jeżeli chodzi o programowanie CV, trzeba poczytać w instrukcji.
Jeżeli chodzi o podłączenie elektryczne, to zarówno Zimo jak i Roco podłącza się bezpośrednio pod wolne wyjście dekodera. Niestety najlepiej dostępne wyjście już wykorzystałeś do kabiny, zostają nam dwie opcje:
1. Przylutowanie do dekodera, wygląda to tak:
Zobacz załącznik 906406
2. "Włożenie" przewodów w otwory gniazda, i przyciśnięcie ich pinami dekodera.
Który wariant wybierasz?
Chyba na razie ten drugi. Tylko ja tu widzę jeden przewód a z dwóch sprzęgów mam w sumie cztery. Domyślam się, że zarówno przód jak i tył ma się podnosić jednocześnie. Czy w przypadku sprzęgów polaryzacja jest obojętna?
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#26
No to wszystko już jest jasne, ponieważ masz jeszcze wolne wyjścia dekodera, proponuję podłączyć sprzęgi każdy pod osobne wyjście, i sterować nimi osobnymi przyciskami.
Na początek podłączymy jeden sprzęg, i zobaczymy czy wszystko jest ok. Sprzęgi mają polaryzację, i trzeba je odpowiednio podłączyć.
Czy przewody wychodzące ze sprzęgu są tak wykonane, że jeden ma na końcu zdjętą izolację, a drugi nie (tak jest w Zimo)?
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.667 11 0
#28
Ok, to jestem w domu. Ze sprzęgu wychodzą dwa czarne przewody. Na końcach izolacja ściągnięta i jeden jest pocynowany.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#29
Ze sprzęgu wychodzą 2 przewody, plus i minus, nie mam pojęcia który jest który, w Zimo ten bez izolacji to plus.
Podłączenie sprzęgów:
gniazdo.jpeg
gdzie 4 to wyjście FO4, 6 to wyjście FO6, a + to wspólny plus.
Na początek zaprogramujmy tryb automatycznego sprzęgu dla wyjść 4 i 6, dopiero potem będziemy podłączać fizycznie sprzęgi.
Pod jakimi przyciskami chcesz mieć sterowanie sprzęgami?
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#31
Ok, wydaje mi się, że można tak zrobić, że oba sprzęgi mogą być pod jednym przyciskiem, a ich działanie będzie zależne od kierunku jazdy, pomyślimy.
Sprzęgi Roco (w przeciwieństwie do Zimo) jak wyczytałem w instrukcji muszą mieć obniżone napięcie na wyjściu, nie mam pojęcia do jakiej wartości, masz może jakąś instrukcję do nich gdzie by to pisało?

Zacznijmy od ustawienia kilku CV:
CV130=48 - tryb rozprzęgania dla wyjścia FO4
CV132=48 - tryb rozprzęgania dla wyjścia FO6

Ustawienia samego rozprzęgania:
CV115=71 - tu m.im. obniżone jest napięcie na wyjściu, co jest wymagane przez Roco, w razie czego będziemy to napięcie zwiększać
CV116=195

Czy masz możliwość odczytania rzeczywistych wartości CV z dekodera?
 
OP
OP
Ty42-89

Ty42-89

Znany użytkownik
Reakcje
1.667 11 0
#32
Niestety nie mam żadnej instrukcji do tych sprzęgów. Udało mi się jedynie dowiedzieć, że ten pocynowany przewód to plus.

Tak, korzystam z aplikacji Z21 na smartfonie więc mogę odczytywać wartości. Jakie są potrzebne?
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#33
Ok, sprawdź wartości CV430, CV436, CV442, CV448 czy któreś z nich nie są zerem.
Przy okazji masz może jakąś żaróweczkę 16V? Ja tak na początku sprawdzałem działanie wpinając taką żaróweczkę zamiast sprzęgu.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#35
Sprawdź jeszcze kolejne CV co 6 od CV452 do CV496, aż znajdziesz takie 2 z wartością zero, nie wiem jak masz zaprogramowany dekoder a nie chciałbym czegoś namieszać.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#38
Ok, to teraz mapujemy wyjścia:
CV466=15
CV468=4
CV472=16
CV476=6
Kolejny krok to podłącz żaróweczkę do gniazda dekodera jeden przewód do plusa, drugi przewód do wyjścia 4. Jak masz 2 żaróweczki to możesz od razu podłączyć drugą do wspólnego plusa i do wyjścia 6, i wepnij dekoder. Oczywiście uważaj, żeby żaden drucik gdzieś bokiem nie wyszedł szczególnie do sąsiednich otworów w gnieździe.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#39
Kolejny krok to sprawdzenie połączeń i poprawności ustawień CV.
Umówmy się, że dłuższy przedział maszynowy to przód, a krótszy to tył.
Po naciśnięciu przycisku 15 przy wcześniejszej jeździe do przodu lokomotywa powinna pojechać minimalnie do tyłu, następnie powinna zapalić się żaróweczka podłączona do wyjścia 4, a następnie model powinien pojechać trochę do przodu, w czasie tego odjechania powinna zgasnąć żaróweczka. Przy wcześniejszej jeździe do tyłu żaróweczka nie powinna się zaświecić.
Po naciśnięciu przycisku 16 przy wcześniejszej jeździe do tyłu lokomotywa powinna pojechać minimalnie do przodu, następnie powinna zapalić się żaróweczka podłączona do wyjścia 6, a następnie model powinien pojechać trochę do tyłu, w czasie tego odjechania powinna zgasnąć żaróweczka. Przy wcześniejszej jeździe do przodu żaróweczka nie powinna się zaświecić.
Sprawdź na spokojnie czy tak jest, potem będziemy działać dalej.
 

Podobne wątki