A tak pomyślałem, że by się przydał. Pomijam terminy stricte kolejowe, podając tylko te modelarskie.
Analog - patrz: DC
Bananki - wtyki bananowe 4mm, powszechnie używane na styku dwóch modułów do łączenia kabli zasilających tory
Booster - element systemu DCC, który podaje wzmocniony sygnał na tory. Zwykle jeden jest zabudowany w centralce DCC, dodatkowe boostery potrzebne są, gdy temu z centralki brakuje mocy (a właściwie to wydajności prądowej)
Centralka DCC - główny element systemu DCC, jest jedna na całą makietę
Cyfra - patrz: DCC
DC - z ang. "Direct Current" - "prąd stały", sposób sterowania pociągiem tak, że prawej szynie jest +, w lewej -, a w lokomotywie silnik na prąd stały. Im większe napięcie (tym większe natężenie, więc) tym szybciej obraca się silnik. Gdy zamienimy + i -, lokomotywa jedzie w drugą stronę.
DCC - z ang. "Digital Command Control" - "sterowanie poleceniami cyfrowymi" - sterowanie takie, że w torach jest sygnał cyfrowy, a na pokładzie lokomotywy jest dekoder, który interpretuje ten sygnał i steruje silnikiem, światłami itp. System DCC umożliwia precyzyjne sterowanie wieloma pociągami naraz i nie wymaga skomplikowanego układu kabli zasilających
Dekoder - układ elektroniczny, który odbiera sygnał z centralki DCC
Duch - pojazd szynowy, który w rzeczywistości napędu nie miał, ale jako model ma.
Epoka - umowny okres czasu, na jaki dzielimy historię rozwoju kolei. Zapisujemy je cyframi rzymskimi. Epoka I to początki kolei, epoka VI to współczesna kolej.
Fred - przenośny "pulpit maszynisty" używany na imprezach do sterowania pojedynczym pociągiem
Gumisie - tory RocoLine na nasypie gumowym, polecane do kolei podłogowej
Kolej podłogowa - tymczasowe układy budowane na podłodze.
Moduł - fragment makiety zrobiony tak, żeby dało się go włączyć w dużą makietę modułową na spotkaniu modelarzy
Moduł pętli - układ elektroniczny, który umożliwia zrobienie w torach pętli do zawracania, tak, żeby nie zrobić zwarcia. Potrzebny przy DCC
Patyna - zabrudzenia celowo nanoszone na model, aby upodobnić go do pierwowzoru
Przemalowanki - tabor w malowaniu niewystępującym w rzeczywistości, np. węglarki DB pomalowane w niebieskie barwy PKP Cargo
Skala - opisuje ile razy mniejszy jest model od pierwowzoru. Skale w modelarstwie kolejowym mają swoje oznaczenia, np. skala 1:87 to H0, skala 1:120 to TT, etc.
Skrzynka - baza makiety, najczęściej w kształcie skrzynki/ławy/stołu i najczęściej wykonana ze sklejki
Sterowanie analogowe - patrz: DC
Sterowanie cyfrowe - patrz: DCC
Szuflada - stacja techniczna, służąca przechowywaniu i wstawianiu/zdejmowaniu pociągów na tory
Śledzie - sprzęgi produkcji Roco, umożliwiają ciaśniejsze połączenie niż standardowe sprzęgi oczkowe
Torcik/Tort - makieta domowa, gdzie najczęściej pociąg jeździ w kółko
Ucyfrowienie - przerobienie lokomotywy tak, żeby działała na sterowaniu cyfrowym. We współczesnych modelach jest to plug-and-play
Wydmuszka - pojazd szynowy, który w rzeczywistości posiadał napęd ale jako model nie ma.
Analog - patrz: DC
Bananki - wtyki bananowe 4mm, powszechnie używane na styku dwóch modułów do łączenia kabli zasilających tory
Booster - element systemu DCC, który podaje wzmocniony sygnał na tory. Zwykle jeden jest zabudowany w centralce DCC, dodatkowe boostery potrzebne są, gdy temu z centralki brakuje mocy (a właściwie to wydajności prądowej)
Centralka DCC - główny element systemu DCC, jest jedna na całą makietę
Cyfra - patrz: DCC
DC - z ang. "Direct Current" - "prąd stały", sposób sterowania pociągiem tak, że prawej szynie jest +, w lewej -, a w lokomotywie silnik na prąd stały. Im większe napięcie (tym większe natężenie, więc) tym szybciej obraca się silnik. Gdy zamienimy + i -, lokomotywa jedzie w drugą stronę.
DCC - z ang. "Digital Command Control" - "sterowanie poleceniami cyfrowymi" - sterowanie takie, że w torach jest sygnał cyfrowy, a na pokładzie lokomotywy jest dekoder, który interpretuje ten sygnał i steruje silnikiem, światłami itp. System DCC umożliwia precyzyjne sterowanie wieloma pociągami naraz i nie wymaga skomplikowanego układu kabli zasilających
Dekoder - układ elektroniczny, który odbiera sygnał z centralki DCC
Duch - pojazd szynowy, który w rzeczywistości napędu nie miał, ale jako model ma.
Epoka - umowny okres czasu, na jaki dzielimy historię rozwoju kolei. Zapisujemy je cyframi rzymskimi. Epoka I to początki kolei, epoka VI to współczesna kolej.
Fred - przenośny "pulpit maszynisty" używany na imprezach do sterowania pojedynczym pociągiem
Gumisie - tory RocoLine na nasypie gumowym, polecane do kolei podłogowej
Kolej podłogowa - tymczasowe układy budowane na podłodze.
Moduł - fragment makiety zrobiony tak, żeby dało się go włączyć w dużą makietę modułową na spotkaniu modelarzy
Moduł pętli - układ elektroniczny, który umożliwia zrobienie w torach pętli do zawracania, tak, żeby nie zrobić zwarcia. Potrzebny przy DCC
Patyna - zabrudzenia celowo nanoszone na model, aby upodobnić go do pierwowzoru
Przemalowanki - tabor w malowaniu niewystępującym w rzeczywistości, np. węglarki DB pomalowane w niebieskie barwy PKP Cargo
Skala - opisuje ile razy mniejszy jest model od pierwowzoru. Skale w modelarstwie kolejowym mają swoje oznaczenia, np. skala 1:87 to H0, skala 1:120 to TT, etc.
Skrzynka - baza makiety, najczęściej w kształcie skrzynki/ławy/stołu i najczęściej wykonana ze sklejki
Sterowanie analogowe - patrz: DC
Sterowanie cyfrowe - patrz: DCC
Szuflada - stacja techniczna, służąca przechowywaniu i wstawianiu/zdejmowaniu pociągów na tory
Śledzie - sprzęgi produkcji Roco, umożliwiają ciaśniejsze połączenie niż standardowe sprzęgi oczkowe
Torcik/Tort - makieta domowa, gdzie najczęściej pociąg jeździ w kółko
Ucyfrowienie - przerobienie lokomotywy tak, żeby działała na sterowaniu cyfrowym. We współczesnych modelach jest to plug-and-play
Wydmuszka - pojazd szynowy, który w rzeczywistości posiadał napęd ale jako model nie ma.
-
1
-
2
- Pokaż wszystkie