• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Słowacja trasa nr 173 na odcinku Cervena Skala- Margecany.

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#1
Moim zdaniem jedna z najpiękniejszych tras kolejowych, koniecznie do zobaczenia przez miłośnika kolei. Ok. 170 kilometrów od Krakowa ,typowo górska , niezelektryfikowana, z mnóstwem wiaduktów i tuneli w tym wiadukt spiralny w Telgarcie. Pokonuje w Besnickym tunelu wysokość 957 metrów n.p.m.Powstała w latach 30-tych XX wieku.
000816-Pozdlzny-profil-1-stavebneho-oddielu-©.jpg
Tabor na niej zauważony to kultowe pojazdy spalinowe . Pośpiechy ciągną Okularniki(Brejlovce) a nierzadko można tu spotkać parowozy...
trasa 173 (2).JPG
000815-Situaci-1-stavebneho-oddielu-©-archiv-.jpg
trasa 173 (3).JPG



I moje filmiki z trasy:

 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#4
Bardzo ładna trasa, szkoda że po całości jeżdżą tylko dwa pociągi dziennie. W zeszłym roku z okazji majówki mieszkałem w hotelu koło pętli i prawie w ogóle nie zrobiłem zdjęć ani też nie przejechałem się pociągiem. Udało mi się to dopiero przy kolejnej wycieczce (tym razem bez auta :)
 
OP
OP
P

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#6
Pierwszego maja pociąg złożony z zabytkowych wagonów , cysterny , parowozu 477.013 i "okularnika" na popychu wystartował z Popradu, aby przez Margecany dojechać do Cervena Skala. Pociąg śledziłem od stacji Dobczyńska lodowa jaskinia przez Telgart (tunel spiralny) do Czerwonej skały. Okoliczności przyrody były znakomite lecz wiał silny wiatr. Nawiasem mówiąc w ten dzień w okolicy Popradu nie brakowało kolejowych atrakcji . Jeźdżił retro tramwaj tatrzański "Kometa", w Cernym balogu, stolicy wąskotorówek było otwarcie sezonu, a jeszcze na dodatek węgierski NOHAB wiózł turystów malowniczą trasą .


DSC_0602.JPG
DSC_0573.JPG
DSC_0623.JPG
DSC_0629.JPG
DSC_0629.JPG
DSC_0641.JPG
DSC_0651.JPG
P1320116.JPG
 

Załączniki

OP
OP
P

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#8
W tym roku (2021) , a dokładnie czwartego września , przy niesamowitej wprost frekwencji miłośników kolei , obchodzono na raz kilka jubileuszy: 85 lat trasy nr 173, 85 lat parowozu 486.007 i pierwsza premierowa jazda parowozu 477. 013. Miałem przyjemność aktywnie uczestniczyć w jubileuszu i jechać parowozem 477 na trasie Czerwona skała- Dobszyńska Lodowa Jaskinia. Parowozy dysponowały łącznie mocą około 5000 koni mechanicznych , na haku było siedem wagonów dlatego jazda była bardzo dynamiczna mimo podjazdów sięgających 17,5 promili. Na początek wylot Jarabskiego tunelu przed Dobszyńską Jaskinią.
1.jpg
2.jpg
3.jpg


Następne zdjęcie zrobione zostało przed Besnickim tunelem który jest najwyżej położonym punktem na trasie .

4.jpg


W Czerwonej skale parowozy miały wodowanie i powrót tym razem tendrem do przodu( oczywiście tylko Zeleny Anton)

5.JPG
6.JPG
7.jpg


Wyjazd z Czerwonej skały, prowadzi niebieski Papagaj z Popradu. Na następnym zdjęciu widać chłopaków szuflujących węgiel pod palacza na Antonie.
8.jpg


Ale jak nie szuflowali to mieli najlepsze miejsce widokowe na tendrze.

9.JPG


Nasz 477 jest wyposażony w stocker , dlatego palacz Daniel Antalik skupiony jest na obsłudze nie łopaty , ale zaworów sterujących...

10.jpg


Przed nami słynny tunel spiralny w Telgarcie. Wzdłuż torów było mnóstwo oglądających i miłośników, szacuję, że w sumie około tysiąca osób, sprzyjała też pogoda.

11.jpg


Po wyjeździe z tunelu widoki są przednie , a trasa nadal spina się pod górę. Nawiasem mówiąc przejazdy przez tunele są dość klaustrofobiczne , wydaje się, że ściany tunelu są na wyciągnięcie ręki i jest bardzo mokro.

12.jpg


Papagaj (477.013) jest prosto po generalnym remoncie który trwał prawie trzy lata . Maszynistą był starszy pan Antalik, a syn Daniel palaczem .

13.jpg


Na Antonie z Vrutek głównodowodzącym był Dominik

14.jpg


Kolejny z tuneli , tym razem Hronsky:
15.jpg


Przed nieczynną stacją Vernar takie były widoki :

16.JPG


Śliczna trasa, mocne lokomotywy , uradowani Słowacy. Czyli bardzo udana kolejowa impreza .
 
OP
OP
P

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#9
A w sobotę, 17 września 2022 roku przy pogodzie takiej sobie, para wróciła do Słowackiego Raju. Parowóz 477.013 i bardotka T478.2011 plus siedem wagonów w tym restauracyjny przejechały trasę do Cervenej Skaly . Jechałem na parowozie ostatnie 30 kilometrów , chyba najpiękniejszych kilometrów na trasie.

Mlynky:
2.JPG


Na postoju czasami trzeba użyć łopaty .

5.JPG


Wyjazd z Mlynky i widoczny podjazd pod górę w kierunku zapory w Dedinky.
6.jpg


Między jeziorem Palcmanska Masa , a jeziorem Stratenska Pila są dwa mosty i wąska grobla , następnie pociąg po łuku wjeżdża do tunelu. Jest to tak piękne, nawet przy tej kiepskiej pogodzie widocznej na zdjęciach, że zaraz pomyślałem o dronie i zdjęciach jak to mówią Słowacy " dronovkach" kolegi Kempola , oj puściłby tam drona...
12.JPG


Poza tym mosty i tunele...
31.JPG
35.JPG

W tunelach pięknie iskry z komina świecą, ale trzeba uważać na oczy, konieczne są okulary ochronne. Zapraszam na mój film z przejazdu.
 
OP
OP
P

prepik

Znany użytkownik
Reakcje
925 0 0
#10
Kolejna fantastyczna podróż linią nr 173 odbyła się 13 maja 2023 pod tym samym tytułem czyli "S Papagajom do Raja" . Z Popradu pociąg złożony z elektrowozu E499.047, lokomotywy parowej 477.013 , cysterny z wodą , sześciu wagonów osobowych w tym restauracyjny i salonka , lokomotywy spalinowej T478.3300 wyjechał o 7.30. W Margecany , gdzie zaczyna się odcinek niezelektryfikowany pociąg opuścił elektrowóz , a całą 92 kilometrową trasę prowadził parowóz. Do Cervenej skaly dotarliśmy o 13-tej , oczywiście były też i planowe długie przystanki na trasie. W powrotnej drodze na czele składu pojawił się okularnik. Frekwencja była bardzo duża , zwłaszcza było dużo dzieci . Cena przejazdu na na najatrakcyjniejszym odcinku trwającym prawie osiem godzin(Margecany 9:00 - powrót Margecany 16:50) to 10 euro dorośli, 5 euro dzieci. Zapraszam na mój film z przejazdu:
 

Podobne wątki