• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Roznica pomiedzy HO a N

uncel

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam

Posiadam ze swojego dziecinstwa kolejke Piko 1:160/9mm. Niedawno moj synek znalazl ta kolejke i calkiem fajnie sie nia bawi. Wspolnie budujemy stacje (narazie takie z klockow) mimo wszystko swietna zabawa. Chce dodatkowo dokupic jeszcze jeden zestaw. Jako ze 1:160 wyszlo z mody a raczej maly wybor. To czy przy zakupie zestawu kolejki w skali N bede moglo to laczyc ze stara kolejka? Tz czy roztaw torowisk wagonikow jest taki sam ??
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.524 556 30
#2
Witamy na Forum! Tytuł wątku jest chyba nieco mylący: Różnica pomiędzy H0 (ha-zero, nie ha-o) a N", natomiast pytanie, o ile dobrze rozumiem, dotyczy starych i nowych modeli N. Jeżeli o to chodzi, to odpowiedź jest pozytywna. Modele wielkości N trochę wracają u nas do łask, pojawiają się nawet modele taboru w oznaczeniach PKP), ale faktycznie, wybór jest dużo mniejszy niż H0. Szerokość toru (9 mm) oczywiście się nie zmieniła, sprzęgi są te same, więc można stare i nowe wagony i lokomotywy łączyć. Tak przy okazji, określenie "rozstaw torowisk wagoników" jest całkowicie niepoprawne. Szerokość toru to, można powiedzieć, rozstaw szyn w torze, torowisko to co innego (jest o tym w innym wątku), a pojęcie "torowiska wagoników" to już zupełnie nie wiem, co ma znaczyć. Rzecz jasna, koła wagonów muszą być dostosowane do szerokości toru i tak jest, zarówno w starszych, jak i w nowszych modelach.

Zwracam uwagę na jedną sprawę: stare tory Piko są innego typu i nie da się ich bezpośrednio łączyć z obecnie produkowanymi i dostępnymi w sklepach torami - potrzebny jest odcinek toru przejściowy (raczej trzeba sobie to zrobić samemu, bo chyba nie ma tego w sklepach). Różnica w konstrukcji toru jest w zasadzie taka sama, jak między starymi torami H0 firmy Piko a współczesnymi torami w tej wielkości - ten temat też był już na Forum wałkowany.

Oczywiście różnica w jakości dawnych modeli Piko i wyrobów współczesnych jest duża, choć niektóre modele Piko były całkiem udane.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.965 122 22
#3
Słuchaj, no jak kupisz kolejkę w tej samej skali, to czemu niby wagony miałyby nie pasować?
Problem łączenia może dotyczyć zaś szyn. Ty możesz mieć jakieś starszego typu, zaś w zestawie jaki kupisz mogą być nowego typu, niekompatybilne z posiadanymi.

Ogólnie, to musiałby się wypowiedzieć ktoś znający się na tej konkretnie skali, zaś ja ze swej strony radzę Ci weź do sklepu na wszelki wypadek wagon oraz z jeden tor, i wtedy będziesz mógł już w sklepie ze sprzedawcą zweryfikować jak sytuacja wygląda.
 

ALA

Znany użytkownik
Reakcje
1.477 23 0
#4
Zasadniczo tabor Piko daje się łączyć z obecnie dostępnym, gdyż standardowe sprzęgi w wielkości N pozostają niezmienione, jednak z torami jest już gorzej. Prócz problemów z ich łączeniem, może być jeszcze jeden: większość taboru Piko, ma koła o zbyt dużych obrzeżach, co na współcześnie dostępnych torach będzie powodowało nieprzyjemny rupot i może prowadzić do częstych wykolejeń lub rozprzęgania.
Generalnie zalecałbym podjęcie męskiej decyzji i radykalne przestawienie się na nowy tabor i tory (a może też inną wielkość?)!
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.355 145 0
#5
Stare tory można wyrzucić, prawdopodobnie są zaśniedziałe, zardzewiałe itp.

W kwestii wagoników - zasadniczo bez problemu można używać starych i nowych na tych samych torach, ale... kółeczka w starych mogą mieć znaczne opory. Silne lokomotywy pewnie to pociągną, tylko nie wiadomo, czy kółka będą się kręcić ;)

Lokomotywy...
Jak zaczynałem z N kilka lat temu to kupiłem sobie lokomotywę Piko. Potem jakiś Arnold z allegro...
Niestety... na lokomotywach nie warto (zbytnio) oszczędzać. Na pewno odradzam używanie Piko i innych "staroci" z czasów PRL, RWPG i zachodniemieckiego imperializmu.

p.s. Link w podpisie ;)
 
Reakcje
0 0 0
#6
Dodam od siebie, że obecnie skala N jest bardzo popularna za zachodnią granicą. Druga, co do popularności po H0, potem jest skala TT (rośnie w siłę). W sklepach modelarskich można dostać wiele wagonów i lokomotyw do skali N, torów modelowych, akcesoriów, modeli budynków, itd...:

:arrow: http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... cb5ae1893a

Makieta w skali N zajmuje 4 x mniej miejsca niż taka sama w skali H0.

A co do łączenia starego z nowym. Sprawa wygląda tak, że od czasów PRL wiele się zmieniło. Pojawiły się o wiele lepsze modele i tory do skali N. Więcej znajdziesz tutaj:

:arrow: http://www.entraker.pl/
:arrow: http://www.entraker.pl/intro.htm
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.355 145 0
#7
Strona eNtrakera zasadniczo nie jest aktualizowana od dłuższego czasu.
Piotrek "zniknął w niebycie" -a szkoda, bo jego moduł "Mars" należy do najpiękniejszych.
W kilku przypadkach informacje zawarte na stronie należy traktować jako stan eNki przed popularyzacją sterowania cyfrowego ;)
 
OP
OP
U

uncel

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Dziekuje wszystkim bardzo za wyczerpujące informacje. Troche rozjaśniło to moje pojęcie na temat współczesnego modelarstwa kolejowego :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 3

Podobne wątki