• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

rozjazdy - skos i promień (o co chodzi?)

mzeberek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,
Staram się ogarnąć pojęcia skosu i promienia w rozjazdach.
Pojęcie promienia i skosu mi jest jak najbardziej znane, ale jakoś nie mogę ich połączyć razem przy rozjazdach.
Z definicji skosu wynika, że w przejeździe o skosie 1:9 tor odgałęziający się oddali się o 1m na długości 9m toru zasadniczego.
Na rysunku wykonanym w autocad widać że promień okręgu sporządzony w oparciu o te dane wynosi 41.

I ni jak nie mogę odnieść tego do promieni np: 150, 190, 300.
Przecież w taki trójkąt można opisać tylko koło o jednej długości promienia.(przy założeniu że okrąg styka się z prostą o długości 9 nie przecinając jej).
Czy ktoś łopatologicznie może to wyjaśnić.
 

Załączniki

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
273 10 2
#2
S49-1:9-300 ma długość 33,230 m
Styczne łuku mają po 16,615 m
skos to wartość tangensa kąta zwrotu rozjazdu
1:9 odpowiada kątowi rozjazdu 6st 20`24``

może to Ci coś wyjaśni.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#3
Skos jest to tangens kąta zwrotu rozjazdu ( pomiędzy osią toru zasadniczego a osią toru zwrotnego) wyrażony ułamkiem zwyczajnym z "1" w liczniku :p
Tzw. geometrię rozjazdu masz na obrazku:


A tutaj stosowne cyferki i inne liczby:
 

Załączniki

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.325 467 107
#4
Zgłębiam właśnie podobny temat jak autor wątku.

Mam wrażenie, że udzielone odpowiedzi nie do końca są w punkt.

Dlatego ponowię pytanie. Jak to jest możliwe, że skos jest taki sam a w jednym przypadku promień toru zwrotnego będzie miał 190m a w innym przypadku 300m ? Bardzo proszę o graficzne wyjaśnienie ;)
 

mateusz1234

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.665 0 0
#5
Popatrz raz jeszcze na definicję skosu. Skos to tak naprawdę kąt. Następnie przesuń w myślach początek łuku w lewo/prawo, co się dzieje z promieniem łuku osi toru zwrotnego? Dla ułatwienia rysunki:

Skos i promień.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.972 495 33
#6
Jak to jest możliwe, że skos jest taki sam a w jednym przypadku promień toru zwrotnego będzie miał 190m a w innym przypadku 300m ?
Tak, jak napisał już kolega @mateusz1234, skos jest miarą kąta mierzonego w krzyżownicy. Przy określonym kącie krzyżownicy istnieje maksymalny promień łuku toru zwrotnego, przy którym łuk skończy się we właściwym miejscu opornicy (szyny prostej) - łuk o większym promieniu wyjdzie poza szynę prostą. Nie sprawdzałem tego dokładnie, ale przypuszczam, że promień 300 m łuku toru zwrotnego jest maksymalnym (lub zbliżonym do maksymalnego), przy którym łuk szyny łączącej, zaczynający się w krzyżownicy, "zmieści się" z torze. Ale łuk ten może być mniejszy, np. właśnie 190 m, tylko że wtedy szyna łącząca od krzyżownicy w kierunku iglicy idzie początkowo po prostej i dopiero dalej robi mniejszy łuk (o mniejszym promieniu) tak, by iglica łagodnie (idąc dalej tym samym łukiem) doszła do opornicy - dobrze to widać na rysunku kolegi @mateusz1234.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.428 19 9
#7
Tak, jak napisał już kolega @mateusz1234, skos jest miarą kąta mierzonego w krzyżownicy..
Tak, ale z zastrzeżeniem, że chodzi tu o kąt mierzony na końcu krzyżownicy rozjazdu, czyli już pomiędzy osiami torów zasadniczego i zwrotnego, a nie na początku krzyżownicy. Akurat rozjazd Rz-190-1:9 jest szczególnym wyjątkiem, w którym łuk toru zwrotnego kończy się dokładnie w początku krzyżownicy, przez co szyny krzyżownicy są już proste. Upraszcza to budowę rozjazdu, bo konstrukcja krzyżownicy 190-1:9 jest uniwersalna, taka sama dla rozjazdu prawego i lewego.
Ale już rozjazdy o promieniu 190m, ale o większych skosach, np. Rz-190-1:7,5 lub Rz-190-1:6,6 charakteryzują się krzyżownicami łukowymi, w których łuk toru zwrotnego kończy się dopiero za dziobem krzyżownicy.
Analogicznie rozjazd Rz-300-1:9 jest rozjazdem z krzyżownicą łukową, gdzie łuk toru zwrotnego kończy się dopiero na końcu krzyżownicy, daleko za jej dziobem.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 6
Koleje w Polsce 83

Podobne wątki