• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Rozjazd Peco. Problem z polaryzacją krzyżownicy.

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
887 79 5
#1
Witam. Potrzebuję pomocy jak podłączyć krzyżownicę w rozjeździe ręcznym Peco. Rozjazdy będą sterowane ręcznie bez żadnego napędu. Jak rozwiązać to elektrycznie? 20240511_190323.jpg
Do czego służy ta blaszka pomiędzy iglicami?
Czy tam można podłączyć krzyżownicę?
20240511_190325.jpg
 

Wojtek`61

Aktywny użytkownik
Reakcje
49 7 3
#7
@Wojtek`61
Czyli PL13 lub PL15 to jakiś dodatkowy element który muszę dokupić?
Jeżeli chcesz przestawiać ręcznie iglice, to nie musisz dodatkowo kupować PL13 i PL15. W sklepie z elektroniką potrzebujesz kupić przełącznik, który będzie przełączał polaryzację. Musisz go połączeć jak na schemacie wyżej.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zbyszek

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
887 79 5
#14
Ten schemat to rozrysowałby taki elektryczny analfabeta jak ja.
Co z tego wykazu się nadaje do polaryzacji krzyżownicy przy ręcznej obsłudze rozjazdu?
20240515_144123.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.698 124 86
#15
Tam gdzie jest "Power Roting Swich" zrób sobie blaszki związane z wajhą przerzucającą zwrotnice i będzie działało ręcznie.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.527 19 9
#18
@Misiek pokażesz całość Twojego rozwiązania?
Kolega Misiek się nie odzywa, ale mogę pokazać podobne rozwiązanie z mojego projektu.
Zasada jest banalnie prosta - poprzeczny pręt zakończony gałkami (jak w grze "piłkarzyki") wyposażony jest w pionowy drucik, który od spodu przestawia zwrotnicę. Za ogranicznik skoku pręta, a jednocześnie za polaryzację krzyżownicy, odpowiada dwupozycyjny przełącznik hebelkowy lub dźwigienkowy, którego dźwigienka jest połączona z prętem.
Mój projekt jest trochę bardziej skomplikowany, bo przewiduje montaż zamków imitujących kluczowe zamki zwrotnicowe. Ale tym nie należy się sugerować.

Zrzut ekranu z 2024-04-07 12-33-09.png


Na makietach, gdzie wygląd nie jest tak istotny (np. stacje techniczne) stosuje się jeszcze prostsze rozwiązania. Obok rozjazdu montuje się przełącznik hebelkowy. W dźwigience przełącznika wierci się otwór, przez który przewleka się drucik, poruszający bezpośrednio ściągiem iglicowym zwrotnicy. Przełącznik ten odpowiada jednocześnie za polaryzację krzyżownicy.
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
5.974 144 0
#19
pokażesz całość Twojego rozwiązania?
Ops, sorki, nie zauważyłem :)

Zdjęcia wersji H0 (górne zdjęcie w powyższym poście, dolne to Zet, nie mam już tego zestawu)

Góra:
Drucik, w moim przypadku igła krawiecka, jest z boku rozjazdu - to jest w tym przypadku zaleta. W modułach eNkowych mam w środku, miedzy torami i czasem sprzęg się o to zahacza.
20240617_232404.jpg


Bok, żadna filozofia, nawet nie wiem czy kiedyś wstawie gałkę ;)
20240617_232410.jpg



Obok rozjazdu montuje się przełącznik hebelkowy.
Tadeusz ma na myśli takie ustrojstwo :)
Untitled 2.jpg
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.825 79 12
#20
Z tymi przełącznikami dźwigienkowymi to kiedyś Zvolack pokazywał swoje rozwiazanie, tylko zamiast podkładek i nakrętek zasosował kostki instalacyjne i zwykły pręt.
Myk polegał na tym, że jedna kostka odpowiadała za przełączanie przełącznika, a druga za przestawienie iglic. Dodatkowym plusem było to, że z regulacją nie bylo (także) wielkiego problemu...

Pozdr,...

ps. nawet jakieś fikuśne gałki tam były...
 

Podobne wątki