• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rozbieranie i oświetlanie wagonów PIKO

skorek11xn

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. Z góry piszę że szukałem podobnego tematu i nie znalazłem. Jak ktoś ma link to zamiast prawić mi polemikę na ten temat niech poda uprzejmie link. Dzięki. Jak nie było to tak..:
A więc chciałbym zrobić oświetlenie do wagonów PIKO Hobby. Np. Te z zestawów startowych. Sprzedawca mi powiedział że są klejone i nie ma szans ale ktoś tu miał wagony Alexa oświetlone. Hmm..może moje się też da? Jak tak to będę wdzięczny. Z elektryki za dużo nie umiem więc jakby ktoś mi podał schematy jakieś czy coś..

z góry dzięki
 
OP
OP
S

skorek11xn

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Najs. Dzięki. No to skoro 50% tematu za nami to dalej. Chodzi o oświetlenie. Nie jestem Bossem z elektryki. Chciałbym te wagony oświetlić. Mam 9 wagonów z PIKO. 3 IC, 3 Z-ety i 3 DB. Poczytałem tam trochę. Miałbym taką prośbę. Mógłby mi ktoś wytłumaczyć jak owe oświetlenie poskładać(co kupić, jak zrobić)? No i pewne wzory fizyczne też się przydadzą. Chyba na rezystancję się przyda. Dzięki
 
OP
OP
S

skorek11xn

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Ten wątek z PKP IC za bardzo mi nie spasował. Takie niebieskawe to oświetlenie. Za to to w Alexach było gitne. Nie wiem za bardzo gdzie te części pozdobywać. Szukałem na allegro i nic. A wydawać za jeden wagon 80 zł za PIKO'wskie światełka to dzięki. Nie mam pojęcia czy kondensator ma być, jaki kondensator, jaki rezystor...jakie diody..itd. Wogóle to mam sterowanie cyfrowe i zastanawia mnie fakt czy gdy zatrzymam pociąg to czy oświetlenie zgaśnie. Wydaje mi się że nie..ale tylko mi się wydaje. Ogólnie poprosiłbym o tutorial z czego zrobić, gdzie kupić, jakie kupić i jak zmontować. Okey. Tam mi dużo to nie powiedziało. Po prostu się na tym nie znam :???: ..bywa.. Jakby mógł mi ktoś jak małemu dziecku...tak krok po kroku :grin:
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
70 1 0
#6
Jesli masz sterowanie cyfrowe i chciałbyś móc sterowac oświetleniem w wagonach niezależnie (tzn np wyłączac, kiedy pociąg stoi) musisz zainstalowac w wagonie dekoder DCC.
Jesli się nie znasz na elektronice (a z postu wyżej wnioskuję, że nie) to możesz miec problem z instalacją tego oświetlenia.
 
OP
OP
S

skorek11xn

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Nie no..na elektronice to się trochę znam. Mam dopiero 16 lat..jestem na kierunku informatyki..w programowaniu jestem dobry. Co do bebechów czy innych to mamy to wszystko. Pies pogrzebany jest w tym że ja nie wiem jak co połączyć, co kupić i czy to mi nie zepsuje(a dokładnie nie złuszczy albo spali wagonu od środka)wagonu. Po prostu nigdy się elektryką nie bawiłem na tyle żeby coś samemu zbudować. Ja tylko proszę żeby mi krok po kroku wyjaśnił ktoś z czego to zrobić i jak. Wnioskuję że przyda się wiedzieć że mam sterowanie piko. Wiem. Nie najlepsze ale uważam że jak na początek styknie. Lecz nie o tym mowa. To czy chce mieć kompletną władzę na tym co tam świeci to uważam że jak na start nie. Później dokupię sobie ten dekoder o którym kolega wspomniał. Po prostu chciałbym dostać tutorial. Instrukcję - Zrób to sam. Jakie części. Jakie diody. Jakie przewody i jak to do "kupy"... :sad:

PS. Jeszcze jedno. Dla mnie elektronika to to co zw. z przesyłem informacji itd a elektryka to diody, przeodziki, oświetlenie do wagonu..etc.
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
70 1 0
#8
Mylisz elektronikę z teletransmisją, czy tam innymi podobnymi dziedzinami.

Elektronika to właśnie diody, kondensatory, rezystory itd.

Schemacik oświetlenia działającego pod DCC masz np tutaj:

KLIK
 
OP
OP
S

skorek11xn

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Dobrze wiedzieć ;]
Okey. No to gitara. Czyli mogę robić według tego schematu. Najs.
Interesuje jeszcze mnie ta płytka. W elektroniku mogę dostać bądź zamówić na wymiar ową płytkę i do niej dolutywać diody czy trzeba wymyślić coś bardziej oryginalnego? ;)
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#10
To, co jest na tym schemacie w zasadzie nie ma prawa działać - kondensatory stanowią zwarcie. Przy zasilaniu analogowym będzie działać tylko przy jeździe w jedną stronę.
Na forum była cała masa schematów oświetlenia z mostkami prostowniczymi - te jako tako działają. Polecam też przyklejony wątek nt. świateł lokomotywy.
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
Reakcje
0 0 0
#11
Blue napisał(a):
To, co jest na tym schemacie w zasadzie nie ma prawa działać - kondensatory stanowią zwarcie.
Niezupełnie.
W tym przypadku mamy do czynienia z prostownikiem jednopołówkowym w czystej postaci.
:arrow: http://pl.wikipedia.org/wiki/Prostownik
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Half-wave_rectifier.png
Kondensatory będą wygładzały wyprostowane napięcie, ale nie będą powodowały zwarcia.

Zamiast tego po zbudowaniu tego układu zgodnie z rysunkiem zapewne po pewnym czasie nastąpi małe bum.
Kondensatory elektrolityczne na rysunku są wstawione z odwrotną polaryzacją co niechybnie doprowadzi do ich uszkodzenia.... :sad:
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
70 1 0
#12
Ten schemat podałem tak na szybko. Faktycznie na forum było wiele różnych rozwiązań i sam też użyłbym mostka albo jeszcze lepiej źródła prądowego.

Niech kolega jeszcze trochę poszuka, a na pewno znajdzie ciekawe rozwiązania.

Co do płytki, to oczywiście można LEDy przylutowac do płytki, niektórzy też podwieszają je na sztywnych drucikach rozciągniętych pod dachem.

Pamietaj też o wykonaniu jakiegoś sensownego odbioru prądu z kół wagonu.
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
Reakcje
0 0 0
#14
karol_mar napisał(a):
Tylko czy przy tej częstotliwości ta dioda prostownicza jeszcze będzie prawidłowo działac ?
W papierach stoi, że 1N4001 przy 1MHz ma standardowo 15pF - powinna sobie raczej poradzić.
Aczkolwiek 1N4001 nie jest diodą najlepszą do tego zadania.
Lepsza by była dioda prostownicza tzw. "szybka" np. BYD77B (stosowana przez kolegów z MERG w dekoderach DCC), albo np. BYV13.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#15
Kondensator elektrolityczny w podłączony odwrotnie (czyli tak, jak na schemacie) zwykle stanowi zwarcie i odpala. Czasem wysycha. Ponadto dwa kondensatory tak połączone nie mają sensu.

Z diodami problem nie polega na częstotliwości, ale na kształcie przebiegu - klasyczne prostownicze prostokąta nie zniosą. Ja w oświetleniu wagonów używam BAT54S, a do innych celów SS14. Jeśli ma być nie-SMD, to najprościej dać 1N5818.
 
OP
OP
S

skorek11xn

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Nadal jestem pełen obaw że coś spiep(...)..ale z drugiej strony nie chce bulić nie wiadomo ile za oświetlenie PIKOwskie...o0
Najbardziej odpowiada mi ten pomysł z Alexami. Mam jeszcze do tego 2 pytania. Czy to że mam DCC to co ten kolega zrobił z tymi wagonami będzie trybić i u mnie no i 2 to to co do tego mostka prostowniczego. Wchodze na allegro i jest ich setka. Każdy inny. Skąd mam wiedzieć który wziąść? Ten kondensator i rezystor to mam podane parametry więc gitara ale z tym mostkiem zonk - Jakie parametry?.

PS.
Znalazło się i trzecie pytanie ;)
Oczywiście można dostać tą listwę z Diodami SMD na wymiar xD? Albo na zamówienie. Jak mi panowie to podacie to jutro idę na zakupy do elektronika niedaleko. ;]

Ok. to może link.
z Allegro.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
31 1 0
#19
Łatwiej byłoby odpowiadać na pytania zadawane po polsku i z sensem, to po pierwsze. Po drugie, nic nie masz podanego - rezystor dobiera się do diod, w zależności od ich typu, liczby i sposobu połączenia. Póki co nie wiesz, jak połączone będą diody w Twoim oświetleniu, jakie będą ani ile ich będzie. Mostka możesz użyć dowolnego, najtańszego i najmniejszego jaki znajdziesz (pewnie do 50 groszy), może on jednak wprowadzać chwilowe zwarcia i silnie się grzać - dlatego lepiej zbudować mostek z czterech dowolnych diod Schottkyego, np. 1N5817 lub 1N5818.
Kondensator dowolny, byle na 25 V - im większa pojemność tym lepszy, ale 1) musi zmieścić się w wagonie - prawdopodobnie dobry będzie 470uF; 2) - kondensator bez obwodu, o którym pisałem wiele razy, będzie wprowadzał zwarcie, które może wyłączać booster podczas włczania systemu.
 

A_Tox

Użytkownik
SKMK
Reakcje
0 0 0
#20
Blue napisał(a):
Kondensator dowolny, byle na 25 V - im większa pojemność tym lepszy, ale 1) musi zmieścić się w wagonie - prawdopodobnie dobry będzie 470uF; 2) - kondensator bez obwodu, o którym pisałem wiele razy, będzie wprowadzał zwarcie, które może wyłączać booster podczas włczania systemu.
W opisanym :arrow:układzie takie zwarcie nie wystąpi ponieważ szeregowo z diodami i kondensatorami połączone są dwa rezystory 1k, które skutecznie ograniczą prąd "zwarcia".
Opisane wyżej połączenie kondensatorów faktycznie nie ma sensu...w tym konkretnym przypadku lepiej by było połączyć je równolegle.
Można wtedy zastosować kondensatory mniejsze gabarytowo.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 6

Podobne wątki