Zobacz załącznik 187072
Tutaj prawdopodobnie jedno z pierwszych zdjęć po rewizji / 29.06.2006r. /. Dokładnie 2 miesiące wcześniej miała jeszcze żółte czoło. Swoją drogą czy ktoś wie kto i przede wszystkim dlaczego wpadł na taki schemat malowania?
Przepraszam że odgrzewam takiego kotleta, ale wobec zadanych tu pytań, i braku odpowiedzi na nie, należy się parę słów wyjaśnienia. Otóż na 895 nie ma prawa być w tym malowaniu naniesionej daty rewizji, bowiem powyższe malowanie... nie było efektem naprawy rewizyjnej! W owym czasie w przypływie zwiększonych przewozów, wyciągano pewne maszyny z niebytu, inne poddawano zabiegom kosmetyki. Działo się tak ponieważ przebiegi maszyn towarowych były dużo niższe od pasażerskich, a "wyjeżdżenie kilometrów" do naprawy trwało w przypadku niektórych maszyn nawet kilkanaście lat. Było to przeciwieństwem maszyn pracujących w turnusach pasażerskich mających konkretne przebiegi dobowe. Starczy porównać średnie przebiegi maszyn serii SU45 (ok 2,5 mln km, rekordzistka SU45- 116 w momencie odstawiania jej w 2014 mogła mieć ok 4 mln km),i złomowanych ST44 które nierzadko kasowano z przebiegami nieprzekraczającymi 1 mln km (max 1,5-2 mln, niektóre nawet po ok 500 000). Maszyna SU45 wyjeżdżała przebieg międzynaprawczy w okresie 4-6 lat, gagarinom zajmowało to nieraz lat naście (np ST44-992 rewizja 1998 jeździła do 2012) Odświeżano więc maszyny, bo w tym czasie powłoka malarska zaczynała obłazić. Podobny proces odświerzenia co 895 dostała także 495 oraz 910. Malowanie powyższe ZTCP jak mówili mi Chojniccy pracownicy, było typowym malowaniem bodaj Zajączkowskich czy też Chojnickich gagarinów w latach 70, tak by odróżniały się one w całej masie innych ST44. Zresztą dlatego na zrewidowaną w PESIE 1103 naniesiono wkrótce ten sam wzór zółtego V na czole. Ogółem na ile mi wiadomo, w latach 1999/2000-2007, napraw lokomotyw ST43 i ST44 nie wykonywano ze względu na nadwyżkę maszyn, i zastój w przewozach. Po poprawieniu się koniunktury, wysłano pewną partię maszyn z obu serii do rewizji, ale wkrótce zaprzestano tego już na dobre z powodu podjęcia decyzji o wycofywaniu ST43, oraz modernizacji ST44 do standardu "kołomna". Maszyny wychodzące wtedy z rewziji otrzymywały typowe dla tamtego okresu odcienie zieleni.
Co do daty rewizji na pudle- proces odmalowania bez naprawy rewizyjnej przeszło wiele maszyn, np SU45-010, 023, 074, 136, 168, 187, 115, 089 czy 240. Część z zółtego czoła na zielone z rewizjami pamiętającymi okolice 2000 roku (074, 010, 136), inne jak 115, 168 czy 089 miały rewizje jako ostatnie z serii (2007/2008), a z powodu małych przebiegów oblazły z farby i były ostatnio odmalowywane w ten sam schemat co przy rewizji. Poza jednym takim przypadkiem SU45-090 gdzie przepisano datę rewizji z 2000 roku, nie przypominam sobie, by takie daty nanoszono. Dlatego 895 jest jak najbardziej słusznie bez daty rewizji na pudle
