• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja - Ził 130 w skali Z

OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.208 110 1
#24
Ja osobiście nie pamiętam takich z napisem MLEKO, ale Ziły 130 i Gazy 52 wydaje mi się że jeździły w mleczarniach. Pewnie chłopaki z działu samochodowego będą wiedzieli lepiej.

A ja póki co zamieszczam fotki tego co mam w nadchodzących planach.

- Sanitarka/Łaźnia dezynfekcyjna
ził130 s.jpg


- zabudowa specjalna - wóz dowodzenia lub łączności - w mojej jednostce tak wyglądały radiostacje dalekiego zasięgu.
ził130 ra.JPG


-Reflektor lotniskowy (mój przyjaciel miła taki na stanie na lotnisku w Szymanach)
ził130 l.jpg

- Skrzynia krótka z plandeką wysoką
ził130 sk.jpg


- skrzynia długa z plandeką niską
ził130 sd.jpg
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
5.329 39 0
#25
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.208 110 1
#26
Natrafiłem jeszcze na zdjęcia cysterny wojskowej
Mogę taką cysternę z jednym wlewem wydrukować

A może dałbyś radę zrobić też skrzyniowego otwartego załadowanego załogą
Mogę spróbować, choć Ziły skrzyniowe najczęściej były używane w służbach technicznych - uzbrojenia (np na lotniskach), łączności, radiolokacji itp. Czyli działały raczej w komfortowych warunkach. Nie służyły jako transportery wojska bo miały zbyt słabe własności jezdne w terenie (napęd na jedną oś je w zasadzie dyskwalifikował).

Acha, jeszcze jedna ważna rzecz. Przy projektowaniu kalek wojskowych pamiętaj, że każdy typ samochodu miał określone numery rejestracyjne. Np nie znajdziesz Kraza z rejestracją UEL... ale UAK... już tak. Dlatego trzeba się opierać na zdjęciach z epoki, lub pojazdów z demobilu z zachowanymi numerami rejestacyjnymi.

Jak byłem pisarzem w służbie samochodowej mieliśmy specjalne instrukcje gdzie to wszystko było dokładnie opisane. Niestety dziś już niewiele z tego pamiętam:(
 
Ostatnio edytowane:

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
5.329 39 0
#27
Jeśli info z Internetu prawdziwe:

1976

AKpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
AXpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
FKpojazd osobowy
FRprzyczepa
HOpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
KApojazd opancerzony
KOpojazd cieżarowy specjalistyczny
LAprzyczepa
LMprzyczepa
NUpojazd terenowy
OLpojazd osobowy
TOprzyczepa
WRpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
YLtraktor lub ciągnik
WZpojazd osobowy


Obecnie:
Na tablicach wojskowych wyróżnik miejsca jest zastąpiony wyróżnikiem przeznaczenia pojazdu. Pierwszą literą jest zawsze U, następna określa przeznaczenie pojazdu. Jako druga litera nie mogą być użyte litery O i U. Numer wojskowych pojazdów gąsienicowych, transporterów kołowych oraz samochodów opancerzonych może być wykonany bezpośrednio na pojeździe (namalowany lub wykonany jako naklejka).

Istnieją dwa zasoby, z których tworzone są numery pojazdów wojskowych:

  • I zasób – dla pojazdów kołowych
    • samochodowy – 2 litery (pierwsza U) + 5 cyfr (99 999 kombinacji);
    • motocyklowy – 2 litery (pierwsza U) + 4 cyfry, obowiązuje od 1 kwietnia 2005 r. (9 999 kombinacji);
  • II zasób – 2 litery (pierwsza U) + 4 cyfry + litera T – dla pojazdów gąsienicowych.
Podział pomiędzy rodzaje pojazdów na tablicach wojskowych (w latach 2000–2011):

  • Zasób I:
    • UA – samochody osobowe, osobowo-terenowe oraz specjalne na podwoziu osobowym (osobowo-terenowym);
    • UB – pojazdy bojowe;
    • UC – samochody osobowo-ciężarowe (dostawcze);
    • UD – autobusy;
    • UE – samochody ciężarowe i ciężarowo-terenowe o przeznaczeniu transportowym;
    • UG – pojazdy specjalne na podwoziu ciężarowym (ciężarowo-terenowym);
    • UI – przyczepy transportowe;
    • UJ – przyczepy specjalne;
    • UK – motocykle;
    • UL – pojazdy przyjmowane z gospodarki narodowej podczas mobilizacji (pojazdy posiadające obecnie „cywilne” numery rejestracyjne).
  • Zasób II:
    • UA ....T – czołgi;
    • UC ....T – bojowe wozy piechoty;
    • UE ....T – wozy zabezpieczenia technicznego;
    • UF ....T – wyrzutnie rakiet;
    • UG ....T – mosty czołgowe;
    • UH ....T – działa samobieżne;
    • UI ....T – wozy inżynieryjne;
    • UJ ....T – wozy ewakuacji medycznej;
    • UL ....T – wozy dowodzenia;
    • UN ....T – samobieżne działa przeciwlotnicze;
    • UR ....T – wozy rozpoznawcze.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
5.329 39 0
#28
No to mam swoje ZIŁy od Adama - na razie pozują wywrotki i to w towarzystwie. Na tle krajobrazu myślę, że jednak lekkiej patynki im będzie warto dodać. No i na bank muszą dostać malowane numery rejestracyjne na tylną klapę.

IMG_2885.JPG


IMG_2884.JPG


IMG_2883.JPG


IMG_2879.JPG
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.208 110 1
#31
Ziły w terenie prezentują się zdecydowanie lepiej niż u mnie na warsztacie. Teraz sobie tak myślę, że w przyszłości powinienem wydrukować jeszcze jednego z otwartą maską, żeby mógł w silniku grzebać jakiś kierowca na parku samochodowym. To by trochę zróżnicowało wizualnie tę niebieską watahę. No ale ogólnie jestem zadowolony z efektu końcowego.

A teraz drugi temat

1976
AKpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
AXpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
FKpojazd osobowy
FRprzyczepa
HOpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
KApojazd opancerzony
KOpojazd cieżarowy specjalistyczny
LAprzyczepa
LMprzyczepa
NUpojazd terenowy
OLpojazd osobowy
TOprzyczepa
WRpojazd cieżarowy ogólnego przeznaczenia
YLtraktor lub ciągnik
WZpojazd osobowy
Ten spis jest do bani Pawle
Na moich fotkach z wojska
http://forum.modelarstwo.info/threads/warsztat-adam66.38200/
Widać dwa Stary - ULM 1219 i UFK 4927 - które zgodnie ze spisem powinny być przyczepą i pojazdem osobowym. A Ził z reflektorem na zdjęciu powyżej ma rejestrację UHO i z pewnością nie jest pojazdem ogólnego przeznaczenia, tylko specjalistycznym. A rejestracji UEL w ogóle nie ma w spisie. Trzeba będzie jeszcze poszukać czegoś bardziej wiarygodnego.
 
Ostatnio edytowane:

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
5.329 39 0
#32
Ziły w terenie prezentują się zdecydowanie lepiej niż u mnie na warsztacie. Teraz sobie tak myślę, że w przyszłości powinienem wydrukować jeszcze jednego z otwartą maską, żeby mógł w silniku grzebać jakiś kierowca na parku samochodowym. To by trochę zróżnicowało wizualnie tę niebieską watahę. No ale ogólnie jestem zadowolony z efektu końcowego.

Widać dwa Stary - ULM 1219 i UFK 4927 - które zgodnie ze spisem powinny być przyczepą i pojazdem osobowym. A Ził z reflektorem na zdjęciu powyżej ma rejestrację UHO i z pewnością nie jest pojazdem ogólnego przeznaczenia, tylko specjalistycznym. A rejestracji UEL w ogóle nie ma w spisie. Trzeba będzie jeszcze poszukać czegoś bardziej wiarygodnego.
Otwarta maska - wyglądałoby super. Można na jednym zrobić jeszcze "amputacje" i wymieniać koło. Ja pewnie będę miał problem z takim podejściem na module bo ostatecznie zakładam, że pojazdy będą jedyni stać a nie będą przyklejone - tak by móc zmienić aranżację czasową ...

Co do rejestracji - fotki nie kłamią. Pytanie czy źródło internetowe było niedokładne czy po prostu zasady łamano (może zabrakło numerów ...). Pewnie jakieś rozporządzenie powinno to regulować.
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.208 110 1
#33
Co do rejestracji - fotki nie kłamią. Pytanie czy źródło internetowe było niedokładne czy po prostu zasady łamano (może zabrakło numerów ...). Pewnie jakieś rozporządzenie powinno to regulować.
LWP było instytucją biurokratyczną w najwyższym tego słowa znaczeniu. Szefostwo Służby Pancernej i Samochodowej LWP wydawało instrukcje dotyczące absolutnie WSZYSTKIEGO co leżało w ich gestii. Co roku przyznawało np. limity kilometrowe w poszczególnych grupach pojazdów KAŻDEJ jednostce wojskowej, regulowano zasady wymian opon, zasady rotacji materiałów z ZN (zapasów nienaruszalnych), sposobów garażowania i obsługi technicznej pojazdów. Wyobraź sobie, żeby nasze UAZy mogły przejechać 200km ponad limit roczny, musiałem siedzieć parę godzin by wypełnić odpowiednie kwity do Szefostwa.

No uwierz mi o pomyłce czy dowolności nie było mowy w LWP. Dlatego mogę stwierdzić, że zasad nie łamano - ja przynajmniej nie wyobrażam sobie takiej sytuacji. Jeśli kilka pierwszych z brzega fotek, przeczy powyższemu wykazowi, to moim zdaniem po prostu źródło internetowe jest niewiarygodne. No przynajmniej ja je jako takie uznaję.
 
Ostatnio edytowane:

Paweł.W-wa

Aktywny użytkownik
Reakcje
814 17 0
#34
Ten przestawiony wyżej spis/zasady oznaczania to system wprowadzony z początkiem 2000 r. Natomiast fotki Adama i APy (APM90) to system poprzedni. Tak więc i fotki nie kłamią, i itd... ;)

Wyobraź sobie, żeby nasz UAZy mogły przejechać 200km ponad limit roczny, musiałem siedzieć parę godzin by wypełnić odpowiedznie kwity do Szefostwa
No i jeszcze było "przesuwanie" kilometrów z samochodu na samochód. U mnie w jednostce trzymany był specjalnie "lekko" sfatygowany Star 660 tylko po to, żeby był na niego przydział kilometrów :)
 
OP
OP
Adam66

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.208 110 1
#35
No i jeszcze było "przesuwanie" kilometrów z samochodu na samochód. U mnie w jednostce trzymany był specjalnie "lekko" sfatygowany Star 660 tylko po to, żeby był na niego przydział kilometrów
Dokładnie.
W moim batalionie (na tak zwanej górce - czyli w podziemnym schronie do dziś stojącym w lesie na Bemowie) stało kilkadziesiąt samochodów specjalnych (Radiolokacja i Łaczność) które przez 15 lat swego żywota miały przejechane po 30 kilometrów (tyle co na rampę i z rampy kolejowej). Dostawaliśmy na nie roczny przydział kilometrów, które w grudniu przerzucaliśmy na Uazy, Stary czy Fiata dowódcy (bo straasznie lubił sobie d*** wozić po mieście). Kilometraż się zgadzał, Tatry stały pod dachem wypastowane na wysoki połysk, a dowódca był z roku na rok grubszy - jednym słowem wszyscy byli zadowoleni:)

Kicha się zrobiła, jak w lecie 89tego wpadła do naszej jednostki "panika" z GISZu (czyli kompleksowa kontrola Generalnego Inspektoratu Sił Zbrojnych). Nie tylko myśmy dostali w kość, bo i dowódca musiał pobiegać na sprawdzianie WF, ale także musieliśmy dokonać tak zwanego manewru stacjami - czyli wykonać rozśrodkowanie jak w przypadku wojny. I okazało się, że połowa samochodów nie może wyjechać ze schronu, bo silniki nie bardzo chcą odpalić a kierowcy z kompanii dowodzenia, którzy mieli te samochody na stanie nigdy nimi nie jeździli. Po cichu przerzucono mechaników i kierowców z plutonu zaopatrzenia na miejsce i wtedy dopiero cała kolumna ruszyła w teren. Tak to dzielnie broniliśmy Socjalistycznej Ojczyzny:cool:
 
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
17.269 415 29
#36
Przepraszam za OT, ale Wasze wspomnienia budzą moje, jak to podczas tzw, przejsć wiosennych i jesiennych sprawdzało się gotowość sprzętu, większość było rozkradzione przez kadrę w różnych zbożnych celach, musiał wtedy jeden kompletny zestaw saperski oblecieć cztery kompanie, jedna sprawdzona, komisja udaje się do jej dowódcy na poczęstunek;) w tym czasie my dokonujemy teleportacji naszego zestawu do innej komapnii, tak się broniło Socjalistycznej Ojczyzny.:oops:
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
17.269 415 29
#38
I tak się pewnie jeszcze dalej jej broni.
Z wieści docierających z tego frontu wynika że morale jest całkiem niskie, a zdolność bojowa nie wiele większa, nie mówiąc o przestarzałym sprzęcie i kadrze napiętnowanej poprawnością polityczną i religijną.
Podczas ewentualnego konfliktu nie mamy żadnych szans, a co na to Nato, Nato na to nic.
 

Adamzalesie

Aktywny użytkownik
Reakcje
268 45 10
#39
Z wieści docierających z tego frontu wynika że morale jest całkiem niskie, a zdolność bojowa nie wiele większa, nie mówiąc o przestarzałym sprzęcie i kadrze napiętnowanej poprawnością polityczną i religijną.
Podczas ewentualnego konfliktu nie mamy żadnych szans, a co na to Nato, Nato na to nic.
1576949998591.png
1576949998591.png
Może tak trzeba być poprawnym politycznie?