• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Racławice Śląskie

feymo

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
475 3 0
#1
Cześć
Zakładam nowy wątek bo taki projekcik chodzi mi po głowie.
Stacja Racławice Śląskie na linii podsudeckiej.

W zwiazku z tym mam prośbę.
Poszukuje starych fotografii stacji Racławice Śląskie w szczególności głowicy wyjazdowej w kierunku Glubczyc. Próbuje rozwikłać w jaki sposób były sterowane rozjazdy i semafory kształtowe w czasach kiedy jeszcze tam były. Czy była tam dodatkowa nastawnia a jeżeli tak to gdzie i jak wyglądała
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.509 31 1
#2
Cześć
Zakładam nowy wątek bo taki projekcik chodzi mi po głowie.
Stacja Racławice Śląskie na linii podsudeckiej.

W zwiazku z tym mam prośbę.
Poszukuje starych fotografii stacji Racławice Śląskie w szczególności głowicy wyjazdowej w kierunku Glubczyc. Próbuje rozwikłać w jaki sposób były sterowane rozjazdy i semafory kształtowe w czasach kiedy jeszcze tam były. Czy była tam dodatkowa nastawnia a jeżeli tak to gdzie i jak wyglądała
Przy głównej linii jest mały budynek - wygląda jak nastawnia: https://goo.gl/maps/xwVgyridvh39qRk17

zdjęcie: http://kolejpodsudecka.pl/portal-galeria-zdjecie-58.html

Może tego budynku obsługiwana była głowica w kierunku Głubczyc (?)
 
OP
OP
F

feymo

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
475 3 0
#4
Może tego budynku obsługiwana była głowica w kierunku Głubczyc (?)
niestety nie bo pomiędzy tymi głowicami jest droga na która schodzi w dół do wiaduktów. Pędnie by nie dały rady.
Przy torze wyjazdowym w stronę Głubczyć jest ślad po jakimś budynku (widac fundamenty) ale nie wiem czy to była nastawnia.
Wg mnie ma to sens ale chciałbym sie upewnić.
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.509 31 1
#5
Info ze strony : https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Racławice_Śląskie

"Stacja w Racławicach Śląskich jest lokalnym węzłem kolejowym. Tutejszy dworzec jest wyspowy - część północna obsługuje tory na głównej linii z Kędzierzyna do Nysy, zaś południowa służy obsłudze pociągów, jadących w kierunku Głubczyc. Łączą się one na głowicy rozjazdowej od strony Nysy - dawniej istniało również połączenie od strony Kędzierzyna, jednak zostało zlikwidowane. Obecnie w ruchu pasażerskim używana jest jedynie ta pierwsza część. Ruchem na stacji steruje się z trzech nastawni - dyżurny ruchu urzęduje w budynku dworca, zaś nastawnie wykonawcze znajdują się na głowicach rozjazdowych od strony Prudnika i Kędzierzyna. Z nastawni wykonawczej "RŚ1" obsługuje się także rogatki na przejeździe kolejowym. Dla obsługi podróżnych służą dwa perony, zaś kolejne dwa istniały dla obsługi ruchu pasażerskiego w kierunku Głubczyc."




Prawdę mówiąc trochę się to kupy nie trzyma w zestawieniu z mapą współczesną. Gdzie niby jest ten przejazd z rogatkami?
Przecież ulica droga (ul.Kolejowa) biegnie dołem, pod wiaduktami. Chyba, że kiedyś, było tak, że droga biegła prosto w poziomie 0.
Wtedy też możliwe było połączenie od strony Kędzierzyna, jednak zostało zlikwidowane.
rs1 2.png


Pytanie tylko kiedy nastąpiła przebudowa drogi, likwidacja połączenia i jak od tego momentu sterowano głowicą w kierunku Głubczyc?

Wygląda na to, ze przed wojną. Na mapie z 1921 można się dopatrzeć, że Kolejowa jest pod wiaduktami.
rs1 3.png
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
F

feymo

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
475 3 0
#8
ten przejazd kolejowy jest w okolicach semaforów wjazdowych od strony Kędzierzyna zaznaczyłem na ż
racławice.JPG
ółto
 
OP
OP
F

feymo

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
475 3 0
#9
natomiast wg mnie nastawnia
racławice 2.jpg
musiała być gdzieś tutaj ( na niebiesko zaznaczyłem mniej więcej fundamenty które znalazłem w trakcie wizji lokalnej)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#10
ten przejazd kolejowy jest w okolicach semaforów wjazdowych od strony Kędzierzyna zaznaczyłem na ż
ółto
natomiast wg mnie nastawnia
musiała być gdzieś tutaj ( na niebiesko zaznaczyłem mniej więcej fundamenty które znalazłem w trakcie wizji lokalnej)
A nastawnia to nie jest ten budynek na górze zdjęcia, za torami? Tak czy tak, przejazd wskazany przez kolegę @feymo jest za daleko, żeby mógł być obsługiwany z tej nastawni, zwłaszcza dawniej, pędniami i bez telewizji przemysłowej - to jest ponad 1,3 km.
 
OP
OP
F

feymo

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
475 3 0
#12
a ta nastawnia o której pisze Andrzej nie mogła obsługiwać głowicy wyjazdowej do Głubcyc z tego powodu
zdjęcie wykonane z drogi dojazdowej do dworca
na szczycie tych schodów są tory wyjazdowe w kierunku Kędzierzyna

1654191936302.png
 
OP
OP
F

feymo

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
475 3 0
#13
mam jeszcze takie plany
jak widać była kiedyś łącznica pomiędzy głowicą wyjazdową w stronę Głubczyc w kierunku na Kędzierzyn.
Wg mnie w tamtym okresie musiał być jakiś mini okręg nastawczy, który obsługiwał semafory wjazdowe i tą pierwszą część głowicy wjazdowej (mini posterunek rozgałęźny) od strony Kędzierzyna.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#14
mam jeszcze takie plany
jak widać była kiedyś łącznica pomiędzy głowicą wyjazdową w stronę Głubczyc w kierunku na Kędzierzyn.
I ten plan wszystko wyjaśnia. Po pierwsze, potwierdza, że koleżanka @Alana prawidłowo rozpoznała przebieg tej łącznicy. Wprawdzie na mapie kartograficznej z 1940 roku, jaką zamieścił kolega @tomekkor, ta łącznica też jest, ale mam ograniczone zaufanie do wierności odwzorowania układów torowych na takich mapach, zwykle jest ono bardzo schematyczne i często nie do końca zgodne z rzeczywistością. A po drugie, na planie tym są zaznaczone trzy nastawnie: dysponująca Rse w budynku stacyjnym, wykonawcza Rse-2 w osobnym budynku tuż obok i wykonawcza Rse-1 na zewnątrz torów, w pobliżu pierwszego wiaduktu. Czy Kolega @feymo ma może drugą część tego planu? Powinna na nim być jeszcze jedna nastawnia, na drugim końcu stacji.

Raclawice2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#16
Dziękuję. Oczywiście jest czwarta nastawnia, wykonawcza Rse-3, co ciekawe, jako jedyna na stacji jest (była?) piętrowa, pozostałe są parterowe - tak przynajmniej wynika z planu schematycznego.

Raclawice2a.jpg
 

tomekkor

Znany użytkownik
Reakcje
5.509 31 1
#18
natomiast wg mnie nastawnia Zobacz załącznik 899056 musiała być gdzieś tutaj ( na niebiesko zaznaczyłem mniej więcej fundamenty które znalazłem w trakcie wizji lokalnej)
Szukana nastawnia Rse2 stała poniżej pierwszego od lewej napisu "Kolejowa" - ze zdjęcia satelitarnego z Twojego postu powyżej. Tak mi to wychodzi z analizy historycznego planu. Na wysokości 2 małych budynków stojacych do dziś na prawo od budynku stacji, a jednocześnie na wysokości bocznicy prowadzacej do rampy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 11

Podobne wątki