• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pt31-27

Rokstedi

Znany użytkownik
PGM
Reakcje
1.755 0 0
#1
Witam.
Proszę o pomoc w ustaleniu dwóch kwestii związanych z Pt 31 uchwyconej na poniższym zdjęciu /zdjęcie z czeluści sieci - autora nie znam/. Pytanie brzmi - jaki typ tendra podczepiono do widocznej na zdjęciu lokomotywy oraz jaki napis widnieje na budce maszynisty? /napis zaznaczyłem na czerwono/. Będę wdzięczny za pomoc. Moja wiedza jest niewystarczająca w przedmiotowym temacie, a dotychczasowe poszukiwania nie dały mi jednoznacznej odpowiedzi.
Piotrek
Pt31-27 forum.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
#7
No, jakoś mnie te fotki nie przekonują. W tym z Pt31 skrzynia wodna wydaje mi się za niska. Na ostatniej fotce jest typowy 2'2'T34, jakie zwykle były dołączane do Pm2, taki, jak na poniższym zdjęciu Gunnara Christensena. Mnie wciąż wydaje się, że ten z Pt31 to jest trochę przebudowany tender 2'2'T32, jak na znanym zdjęciu Pm2-1.

Pm2-29 (3) 750703.jpg

Pm2-1 (1).jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#8

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
#9
Przyznaję, że kolega Jarząbek ma rację. Przekonał mnie jeden szczegół: zaokrąglony fragment górnej ściany tendra, na tym zdjęciu widoczny jakby pod końcem dachu budki (w rzeczywistości jest za budką).
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.586 64 3
#10
Zgadza się to tender od Pm3 wyraźnie zdradzają to kontrbudka i charakterystyczne listwy na bokach skrzyni wodnej które pozostają po zdjęciu otuliny aerodynamicznej.
 
OP
OP
R

Rokstedi

Znany użytkownik
PGM
Reakcje
1.755 0 0
#11
Na wstępie chciałbym podziękować wszystkim za udzielone odpowiedzi. Mocno ukierunkowały moje poszukiwania. W związku z tym, że po głowie chodzi mi odwzorowanie w modelu tytułowego parowozu temat będę drążył dalej. Prośba więc o dalszą pomoc.

Zacznijmy od napisu na budce. Jak Waszym zdaniem, wedle największego prawdopodobieństwa, powinien on brzmieć? Widoczne są dwie linie tekstu.

MD Białystok

………………?

Domyślam się, że napis występował po obu stronach budki.


Uzyskane od Was informacje skłoniły mnie do poszukiwań odpowiednika tendra w produkowanych seryjnie modelach. Okazało się, że nie jest to takie proste.

Najbliższym tendrowi ze zdjęcia jest tender modelu Roco. Załączam zdjęcie. Wymaga on oczywiście przeróbek. Nie jest to problem. Nie jestem natomiast pewien czy wybrałem właściwie. Na zdjęciu oryginału widoczna jest drabinka wejściowa przy tendrze tuż obok drabinki parowozu. Widoczna jest też górna listwa do montażu otuliny, na którą zwraca uwagę Jarząbek. Nie znalazłem modelu seryjnego, w którym oba te elementy występują jednocześnie. Tzn. jeżeli listwa jest w analogicznym miejscu jak w oryginale to nie występuje drabinka. Jeżeli model ma drabinkę to listwa ma postać wzmocnienia krawędzi /taki układ jest na załączonym zdjęciu modelu Roco/. Spójną częścią modeli jest zbliżona do łuku przednia ścian tendra z okienkiem.

W żadnym modelu nie znalazłem wózków z łożyskami ślizgowymi. Domyślam się, iż należy poszukiwać wózków analogicznych do widocznych na zdjęciu niemieckiego parowozu, które znalazłem w sieci. Może Weinert ma w swojej ofercie takie wózki.

Liczę na Wasze sugestie w wyżej opisanych kwestiach. Być może okaże się, że tender wymagać będzie budowy od podstaw.
Roco.jpg

Model Roco

b01-22T32 wózki.jpg
 

Luck

Użytkownik
Reakcje
17 0 0
#12
Pamiętaj przyjacielu abyś ładnie przetarł tabliczki…
przynajmniej te na budzie ;)
ten egz.Pt31 tylko nie całe 2 lata gościł w twoich stronach a dokładnie
pod koniec 1966 r. znalazł się w MD Białystok, skąd po dwóch latach (w listopadzie 1968 r.) został przeniesiony do DOKP Lublin,
a dokładnie wylądował w MD Skarżysko.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
#15
Nie wiem, czy ten tender Roco występuje w modelu w wersji węglowej, która byłaby chyba lepsza. Ja mam dwa modele Roco z takim tendrem węglowym, ale bez drabinki. Te tendry były zasadniczo przeznaczone do parowozów BR 03.10, które miały zamkniętą budkę z drzwiami i drabinka była częścią parowozu. Ten model Roco odwzorowuje parowóz 03 0058 z otwartą budką, dlatego tender musiał być wyposażony w drabinki. Wydaje mi się, że w oryginale drabinki zamontowano już przy powojennej przebudowie. Taki sam tender olejowy jest w modelu parowozu BR44, ale już wersja węglowa BR44 ma tender bez zaokrąglonej przedniej ściany z okienkami. Tak więc, pomijając kwestię listew, mamy chyba do wyboru: 1) tender do BR44, węglowy z drabinką, ale bez ścianki z oknami, 2) tender do BR 44 olejowy z drabinką i ścianką, lub 3) tender węglowy do BR03.10, jak na poniższych zdjęciach, ze ścianką, ale bez drabinki. Kwestię listew pomijam.

Jeżeli chodzi o wózki, to trzeba chyba poszukać maskownic z łożyskami ślizgowymi do "normalnej" wersji tendra 2'2'T32 lub 2'2'T34. Nie wiem, czy ma takie Roco, z pewnością są takie Fleischmanna, który produkował modele tych tendrów zarówno z łożyskami tocznymi, jak i ślizgowymi. Modele obu firm mają napęd w tendrze, więc wózki Weinerta chyba trudno byłoby dostosować, pomijając cenę.

IMG_2947c.JPG
IMG_2950c.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.586 64 3
#16
Myślę że do wykonania tendra najlepiej wykorzystać obudowę od tendra 03.10 Roco . Jest tam listwa i kontrbudka . Kilka lat temu Roco wypuściło 01 z tendrem nitowanym nie wiem czy do tej wersji były też maskownice wózków z lozyskami slizgowymi ale warto to sprawdzić . Drabinki zawsze można dopasować od innego modelu.
Tender olejowy DR niebardzo się nadaje wymaga zbyt wielu przeróbek .
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.018 6 0
#17
- atrapy ( czy jak kto woli - maskownice) ram wózków tego typu wg mnie wykonanych perfekt dla oka i oczywiście z łożyskami ślizgowymi są w modelu do sklejania BR 43 firmy Revell
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.586 64 3
#18
Też o tym myślałem ale warto sprawdzić czy Roco tego też nie zrobiło . Wtedy można by złożyć tender z części jednej firmy .
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.124 503 30
#19
Pisałem wyżej, że takie tendry z łożyskami ślizgowymi robił Fleischmann. Warto byłoby sprawdzić, czy są dostępne części zamienne. W wykazie części do BR03 jest tylko cała rama tendra, łącznie z imitacjami atrap (maskownic) wózków. Pytanie, czy byłoby to tańsze i łatwiej dostępne, niż cały model Revel (bo nie sądzę, by dało się kupić same kawałki wózków).
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 1
Koleje w Polsce 13
Koleje w Polsce 9
Koleje w Polsce 2
Koleje w Polsce 0

Podobne wątki