• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama Przystanek Stare Polichno

OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#61
Witam Wszystkich tradycyjnie po dłuższej przerwie!!! :)
Największą rzeczą, która powstała od czasu ostatniego wpisu, jest segment z niewielkim łukiem, o którego budowie wcześniej wspominałem. Łączy on najstarszy fragment makiety z segmentem, na którym znajduje się przystanek. Zatem diorama składa się obecnie z trzech segmentów, zawierających miniaturę przystanku Stare Polichno i fragment szlaku w kierunku Lipek Wielkich. Pojawiły się także słupy telegraficzne. Niestety jak na złość, na odcinku, który odtwarzam, nie zachowały się w realu ich pozostałości :/ Da się je jednak odnaleźć kawałek dalej, udając się w kierunku dawnej ładowni i Murzynowa. Ustawienie słupów ustaliłem zatem biorąc pod uwagę odległości między nimi właśnie na tamtym odcinku. Ich miniatury to oczywiście piękne modele produkcji Pana Zbigniewa Kluby. Tabliczki oraz strzałki zostały zaprojektowane przeze mnie według oryginału, wydrukowane na zwykłej kartce, a przed przyklejeniem zabezpieczone lakierem. Szczudła to wycinany laserowo produkt firmy Kotebi, zaimpregnowany klejem CA i pomalowany. Obejmy powstały z odpowiednich drucików, nakrętki z koszulek od nich, a podkładki z cienkiego tworzywa. Słupki hektometryczne powstały taką samą techniką, jak ten wcześniejszy. Jedynie liczby na tym poniemieckim są wzięte ze zdjęć oryginalnych słupków z linii nr 430, a po wyskalowaniu wydrukowane w formie kalkomanii. Aby było ciekawiej, słupek z polskim kilometrażem – wzorem oryginału – postanowiłęm wykonać jako uszkodzony, z ukruszoną górną częścią ;) Wskaźnik W13, odnoszący się do przejazdu, którego w obecnej chwili diorama nie obejmuje to pomalowana blaszka firmy Ostbahn. Imitacja drewnianego słupka (takowy pamiętam z tej linii, ale z innego odcinka) powstała ze sztywnego drutu oblanego klejem Kropelka w żelu i pomalowanego farbami Humbrol. Obecnie pracuję nad drzwiami, które będą znajdowały się w ścianie wiaty od strony Skwierzyny, gdyż nie daje mi spokoju ta dziwnie wyglądająca pusta przestrzeń :D Niestety jak widać, w dalszym ciągu brakuje jednego z najważniejszych elementów, czyli sosen ;) Pracę nad zielenią dopiero powoli rozpoczynam :)
 

Załączniki

OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#62
Dawno niczego nowego tu nie było, zatem pragnę odświeżyć temat ;) Jakiś czas temu wykonałem drzwi do wiaty. Zostały one wyposażone w zamek zewnętrzny wzorowany na tym, który mam w piwnicy w rodzinnym domu :) Wykonałem też kilka krzaczków i dwa większe krzewy z komosy. Przede mną ciągle jedna z zapewne najtrudniejszych rzeczy, czyli wykonanie sosen. Jednak muszę się pochwalić - udało mi się wykonać jeden egzemplarz. To pierwsza sosna mojego autorstwa, która nie trafiła do kosza i zostanie wykorzystana. Wcześniej, od 2003 roku wykonałem chyba kilkadziesiąt modeli drzew tego gatunku i z żadnego nie byłem zadowolony. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że do ideału daleko, ale wg mnie to drzewko już "może być" ;)
 

Załączniki

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#63
Pięknie kolego, ale zmień czcionkę na tablicy z nazwą stacji. W necie znajdziesz 'font PKP', polecam. Poza tym świetny klimat, a oznaczenie słupa z kierunkiem najbliższego telefonu - poezja : )
 
OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#64
Pięknie kolego, ale zmień czcionkę na tablicy z nazwą stacji. W necie znajdziesz 'font PKP', polecam. Poza tym świetny klimat, a oznaczenie słupa z kierunkiem najbliższego telefonu - poezja : )
Musiałbym usunąć całą tablicę i zrobić ją na nowo, a tego robić nie chcę. Jeśli chodzi o font, to korzystałem z generatora na stronie pkprepo.net w odpowiedniej epoce. Ponadto na całej linii 430 był trochę inny krój liter użyty... Tak mi się przynajmniej wydaje. Przystanek, który odtwarzam przestał funkcjonować w 1961 roku, żadna tablica się nie zachowała. Na makiecie jest ona po prostu pewną fantazją stworzoną na potrzeby rekonstrukcji. W końcu gdzieś nazwę trzeba było umieścić :)
 
OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#65
Pięknie kolego, ale zmień czcionkę na tablicy z nazwą stacji. W necie znajdziesz 'font PKP', polecam. Poza tym świetny klimat, a oznaczenie słupa z kierunkiem najbliższego telefonu - poezja : )
Zdecydowałem, że jednak zmienię czcionkę na tablicy. Znalazłem font, który dość dobrze odzwierciedla ten z linii Stare Bielice - Skwierzyna. Pytanie tylko, czy tablicę zrobić z czarną obwódką - jak wcześniej, czy bez niej - całą białą. Posiada ktoś może wiedzę pozwalającą na rozstrzygnięcie tego dylematu? ;) Diorama przedstawia początek lat 60 tych ;) Zdjęcia oryginalnych tablic pochodzą ze strony sentymentalny.com oraz bazakolejowa.pl.
 

Załączniki

OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#66
Tablica z poprawionym fontem gotowa :) Przy okazji zmieniłem nazwę na samo Polichno, gdyż była to pierwsza polska powojenna nazwa tego przystanku i pod nią występował on do końca swojego funkcjonowania w rozkładach jazdy. Kolego @Kylogram jeszcze raz dzięki za zwrócenie uwagi na to :) Dodatkowo wrzucam jeszcze nowe zdjęcie porównawcze słupków hektometrycznych ;)
 

Załączniki

OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#67
Witam po prawie rocznej przerwie :) Jak pisałem w jednym z poprzednich postów, przede mną chyba najbardziej wymagający etap budowy makiety, czyli wykonanie modeli sosen. Dotychczas zrobiłem ich dziewięć. Tutaj ciekawostka - osiem było inspirowanych własnymi zdjęciami, natomiast jedna obrazem Ivana Shishkina :) Pozostało jeszcze wiele pracy przy kolejnych egzemplarzach :eek::devil:
 

Załączniki

  • 662,9 KB Wyświetleń: 97
  • 204,5 KB Wyświetleń: 92
  • 486,4 KB Wyświetleń: 80
  • 650,6 KB Wyświetleń: 70

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#68
Pięknie kolego, ale zmień czcionkę na tablicy z nazwą stacji. W necie znajdziesz 'font PKP', polecam. Poza tym świetny klimat, a oznaczenie słupa z kierunkiem najbliższego telefonu - poezja : )
Przy okazji nadmienię, że nie zawsze tak jest, że na każdej stacji czy przystanku w czasach PRL na tablicach z nazwą była tzw. przyjęta za standard "czcionka PKP". Nigdy do końca nie brałbym tego za pewnik, gdy nie ma się pewności (zdjęć) jak było naprawdę. A różnie to czasem bywało. Ja pamiętam tą tak zwaną "czcionkę PKP" na stacjach z lat 80-tych XX w. ale nie koniecznie wcześniej była taka. Autor wspomina o latach 60-tych... i pięknie to zobrazował dowodem w postaci zdjęć ze strony Miłosza Telesińskiego. Czy to jest czcionka PKP? Nie...

zzz.jpg


@Yaku ... super podejście, super praca. Tak trzymaj.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Yaku

Yaku

Aktywny użytkownik
Reakcje
109 0 0
#69
Przy okazji nadmienię, że nie zawsze tak jest, że na każdej stacji czy przystanku w czasach PRL na tablicach z nazwą była tzw. przyjęta za standard "czcionka PKP". Nigdy do końca nie brałbym tego za pewnik, gdy nie ma się pewności (zdjęć) jak było naprawdę. A różnie to czasem bywało. Ja pamiętam tą tak zwaną "czcionkę PKP" na stacjach z lat 80-tych XX w. ale nie koniecznie wcześniej była taka. Autor wspomina o latach 60-tych... i pięknie to zobrazował dowodem w postaci zdjęć ze strony Miłosza Telesińskiego. Czy to jest czcionka PKP? Nie...

Zobacz załącznik 988796

@Yaku ... super podejście, super praca. Tak trzymaj.
@J1974H0 dzięki za miłe słowa! Oczywiście wiem, że nie jest to czcionka PKP. Niestety nie udało mi się znaleźć żadnych fotografii przystanku z czasów jego funkcjonowania. Sama tablica jest wymysłem stworzonym na potrzeby rekonstrukcji (wszak gdzieś trzeba było umieścić nazwę). Wobec tego najważniejszym kryterium przy wyborze fonta były zachowane napisy na pozostałych stacjach linii Stare Bielice - Skwierzyna, aby oddać jej klimat :)
 

Podobne wątki