• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Przystanek kolejowy Warkocz

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
#1
Przystanek kolejowy Warkocz znajduje się na 32. kilometrze linii kolejowej nr 276 z Wrocławia przez Kłodzko do granicy z Czechami i pomimo, iż położony jest wśród pól, znajduje się tu m.in. okazały kolejowy budynek mieszkalny. Przechodzący przez Warkocz odcinek linii kolejowej z Wrocławia do Strzelina otwarto 1.10.1871 roku, a zelektryfikowano dopiero 120 lat później. Szlak, pierwotnie jednotorowy, został przebudowany na dwutorowy w latach 1943-45. Na marginesie chciałbym dodać, iż dwa tory prowadzą tylko od Wrocławia do Strzelina, skąd dalej na południe jest tylko jeden tor (pomimo przygotowania terenu przez Niemców do położenia drugiego toru, nie zdążyli oni tego zrobić). Przebudowa szlaku na dwutorowy jest planowana w przyszłości.

Historia

W tym momencie należałoby się cofnąć aż do przełomu V i IV wieku p.n.e., ponieważ na tutejszych polach odkryto prawdopodobnie najstarsze celtyckie piece hutnicze na terenie współczesnej Polski. Przy okazji mamy dowód istniejącego tutaj osadnictwa z tego okresu, ponieważ odkryte piece były obiektami wielokrotnego użytku (w przeciwieństwie do stosowanych kilkaset lat później dymarek).[1]
Pierwsza wzmianka o wsi pochodzi z 1301 roku. Dla protoplastów rodu, którzy prawdopodobnie przybyli tutaj z Węgier, zbudowano założenie obronne (zamek) składające się z, jak się podejrzewa, wieży mieszkalno-obronnej otoczonej fosą wypełniona wodą (fosa oraz kopiec, na którym stała wieża, nadal istnieją). Ród przyjął nazwisko od miejsca osiedlenia się, przy czym nazwisko przyjmowało różne formy (Warkotsch, Warkotzsch, Varkocz, Varkuch, Warkosch); zmieniała się również nazwa wsi, kolejno Warchus, Warkncz, Warkotsch, w latach 1937–1945 Friedfelde oraz po wojnie – Warkocz. Zamek został zniszczony w 1441 r. w trakcie wojen husyckich. W XVI wieku nieopodal ruin zamku zbudowano renesansowy dwór, później trzykrotnie prze- i rozbudowywany oraz folwark. Zabudowania dworskie i folwarczne zachowały się w większości do dziś.

Stacja-mijanka-przystanek

Przed budową drugiego toru Warkocz był stacją kolejową/mijanką/przystankiem osobowym z ładownią. Widać to dokładnie na poniższej mapie. Po prawej zbliżenie współczesnego terenu stacji.

Wa1-mapst.jpg


Obecnie funkcjonuje wyłącznie jako przystanek kolejowy. Od strony południowej z peronami graniczy przecinająca tor lokalna droga, z wyjątkiem przejazdu kolejowego brukowana. Przejazd kolejowy jest niestrzeżony. Widok na północ.

Wa2.jpg


W tym ciasnym kadrze widać kolejno od lewej: dawny budynek obsługi pasażerów, budynek mieszkalny i wiatę na peronie nr 1, a po prawej stronie toru niedawno urządzony parking P&R.

Zacznijmy od najokazalszego istniejącego tu budynku, z czerwonej cegły. Znajdują się w nim mieszkania.

Wa3.jpg


Jest to interesujący budynek, ponieważ wszystko wskazuje na to, że został rozbudowany o symetryczną drugą połowę; sugeruje to podział budynku w połowie długości elewacji: albo jest tam podwójna ściana nośna, albo stropy są kotwione do pierwotnej, zewnętrznej ściany szczytowej, ale tu należałoby się zastanowić nad techniczną możliwością realizacji takiego rozwiązania ze względu na obciążalność statyczną pojedynczej ściany nośnej). Budynek w tej formie istniał już w 1907 roku. Do obu jego części wchodzi się z niezależnych klatek schodowych, od strony peronu.

Wa4.jpg


Po północnej stronie znajdują się komórki/chlewiki,

Wa5.jpg


od strony torów częściowo przysłonięte altanką, przed którą stoi osobliwa rzeźba.

Wa6.jpg


Budynek od strony podjazdu pokazuje poniższe zdjęcie. Widać tutaj naprawę uszkodzeń ściany szczytowej; ze względu na ich kształt można przypuszczać, że powstały podczas wojny.

Wa7.jpg


Przejdźmy teraz do drugiego budynku, powstałego po 1907 roku, a przed 1932. To datowanie bierze się z porównaniu dwóch dostępnych map.

Wa8-mappor.jpg


(1) to komórki/chlewiki, (2) duży budynek ceglany, (3) to „nowy” budynek. Mankament polega na jego lokalizacji na mapie niezgodnej z istniejącym obecnie budynkiem; ale musi to być błąd kartografa, zważywszy, że jednocześnie budynek (2) przez lata na mapie nieco się skrócił. Korzystając z okazji, numerem (4) zaznaczyłem piaskownię, której eksploatacja się zmniejszyła ze względu na wyczerpywanie się złoża.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
#2
Wspomniany „nowy” budynek to miejsce obsługi podróżnych, w którym znajdowała się m.in. kasa biletowa.

Wa8.jpg


Wa9.jpg


Wa10.jpg


W budynku mieści się obecnie mieszkanie, a dostępu do ogrodzonej, tylnej części bronią dwa agresywne psy.
Resztę architektury kolejowej dopełniają oczywiste dodatki. Na peronie nr 1, od strony budynków, stoi niewielka przeszklona wiata.

Wa11.jpg


Natomiast na peronie 2 są dwie wiaty: umieszczona dalej od budynków wiata z blachy trapezowej

Wa12.jpg


oraz przeszklona (bliżej budynków i przejazdu kolejowego).

Wa13.jpg


Nieopodal niej znajduje się parking dla samochodów pasażerów,

Wa14.jpg


a w północnej części peronu stoi transformator do zasilania oświetlenia.

Wa15.jpg


Do dziś można oglądać brukowaną drogę, a właściwie chyba jest to część placu ładunkowego.

Wa16.jpg


Oba perony są bardzo wąskie (na szerokość dwóch płyt chodnikowych, czyli około 1 m). Zdjęcie na północ (w kierunku Wrocławia).

Wa17.jpg


Podobnie jak od strony Wrocławia, szlak na południe prowadzi w linii prostej.

Wa18.jpg


Obecnie czas przejazdu trakcją elektryczną z Wrocławia Głównego do Warkocza wynosi od 31 do 33 minut, natomiast pod koniec wojny (rozkład jazdy 1943/44), trakcją parową oczywiście, wynosił od 44 do 49 minut. Zważywszy, że doszło jedno zatrzymanie, jest to oczywisty dowód zalet trakcji elektrycznej w stosunku do parowej – z całym szacunkiem dla tej ostatniej.

Wa21tab.jpg


Aktualność zdjęć: wrzesień 2023
Przypisy
 
Reakcje
3.602 30 0
#5
Przejdźmy teraz do drugiego budynku, powstałego po 1907 roku, a przed 1932. To datowanie bierze się z porównaniu dwóch dostępnych map. (1) to komórki/chlewiki, (2) duży budynek ceglany, (3) to „nowy” budynek. Mankament polega na jego lokalizacji na mapie niezgodnej z istniejącym obecnie budynkiem; ale musi to być błąd kartografa, zważywszy, że jednocześnie budynek (2) przez lata na mapie nieco się skrócił. Korzystając z okazji, numerem (4) zaznaczyłem piaskownię, której eksploatacja się zmniejszyła ze względu na wyczerpywanie się złoża.
Nie pierwszy raz Kolega serwuje Nam bardzo interesującą podróż w czasie i opowieść o historii kolejnej stacyjki, leżącej na Dolnym Śląsku, "nieistniejącej" i kompletnie zapomnianej dla mnie (jako mieszkańca Warmii), ale dzięki Twojemu opisowi, jakże bliższej i bardziej znanej (y)

Mam jednak małą uwagę. Proszę zwróć uwagę, że prawdopodobnie z opisem numerycznym budynków jest na odwrót. Wg mnie, na mapie z 1932, nowym budynkiem jest (1), wybudowana bardziej na północ, mniej więcej na wysokości początku pierwszego rozjazdu stacyjnego (patrząc na mapy), a budynek zaznaczony przez Ciebie jako (3), to (2) na mapie z 1907 r. Znajduje się on mniej więcej na wysokości przecięcia się drogi z torem (patrząc na mapy). Mam też wrażenie, że w 1907 budynki stały w nieco dalszej odległości od torów, była przed nimi droga dojazdowa (plac), a w 1932 zmienił się nie tylko ich kształt np. chlewik: (1) w 1907, czyli, wg mnie, "Twoja" (2) z 1932, wydłużył się, główny budynek też wydaje się krótszy. W 1932 nie ma zaznaczonej drogi dojazdowej do budynków, ale z tym akurat różnie bywało (na Meßtischblatt-ach, różnica mogła powstać w trakcie wykreślania mapy), tym niemniej proszę zauważ, że na mapie z 1932 jest charakterystyczny "zaułek" na płd.-zach., pozostałość jakby po placu (zaznaczyłem go kolorem żółtym), na którym w 1907 stał duży budynek ceglany. Może to wskazywać na to, że wszystkie trzy budynki na mapie z 1932 są nowymi, w stosunku do tych z 1907, które mogły ulec wyburzeniu.

Poniżej analiza porównawcza map jakie zamieściłeś, z zaznaczonymi - wg. mnie - szczegółami mapy, pozwalającymi ustalić lokalizację budynków w terenie, oraz zmieniona numeracja budynków, wg tego, o czym napisałem wyżej.

Analiza.png
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
3.602 30 0
#6
Jest to interesujący budynek, ponieważ wszystko wskazuje na to, że został rozbudowany o symetryczną drugą połowę; sugeruje to podział budynku w połowie długości elewacji: albo jest tam podwójna ściana nośna, albo stropy są kotwione do pierwotnej, zewnętrznej ściany szczytowej, ale tu należałoby się zastanowić nad techniczną możliwością realizacji takiego rozwiązania ze względu na obciążalność statyczną pojedynczej ściany nośnej). Budynek w tej formie istniał już w 1907 roku. Do obu jego części wchodzi się z niezależnych klatek schodowych, od strony peronu.
Analiza przeprowadzona przeze mnie wyżej, może być też odpowiedzią na Twoją uwagę o rozbudowie obiektu zaznaczonego przez Ciebie nr 1 na mapie z 1907. To ten sam obiekt (lub zupełnie nowy w miejscu starego), zaznaczony jednak przez Ciebie nr 2 na mapie z 1932. Natomiast patrząc na wspólną oś dla budynków 1 i 2 (z 1907), i brak jej na mapie z 1932 (tym razem pomiędzy "Twoimi" 2 i 3), można wysnuć teorię, że pierwotna (2), z mapy z 1907, została wyburzona, a w jej miejsce wybudowano nowy budynek, tym razem bliżej toru ("Twój" nr 3). Tak jak pisałem wyżej, nowym budynkiem (w stosunku do 1907) wydaje się też budynek gospodarczy (chlewik), wybudowany na północ, czyli "Mój" nr 3 na mapie z 1932. Może to wskazywać na to, że najstarszą częścią zabudowy stacji Warkocz, zachowaną do dziś, prawdopodobnie jest północna część (połowa) budynku nr 1 (z mapy 1907), a właściwie jego wybrane elementy, bo sam budynek mógł ulec znacznemu przekształceniu po 1907 (pierwotnie mógł być budynkiem gospodarczym) do obecnej formy + dobudowa drugiej połowy. Myślę jednak, tak jak napisałem w ostatnim zdaniu w poprzednim wpisie, że wszystkie budynki na mapie z 1932 są prawdopodobnie nowe, a "Twój" nr 2, powstał w miejscu nr 1 z 1907.
 
Ostatnio edytowane:

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
278 35 1
#7
@WrocT

ale bocznicy normalnotorowej tu raczej nie było.
Nie będę sie spierał, dokumentacji nie mam z tej stacji. Jeśli była wąskotorowa rampa, to na co tam przeładowywano wagony wąskotorowe? Jeszcze taka uwaga, na mapie ta linia jest jednotorowa a dziś tam są dwa tory. Co do budynku numer 3 to wygląda, że stoi na starej drodze dojazdowej. Gdyby te dwie mapy połaczyć na jednym rysunku, dopiero wstedy by było widać zmiany. Budynki chyba wędrują biorąc pod uwagę koniec toru bocznego na tych mapach.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
#8
Kolego @Stanisław1972 , dziękuję za miłe słowo, a przede wszystkim za krytykę mojego domniemania. Porównałem obie mapy, co wskazało, że masz rację w kwestii rozbudowy stacji, a jednocześnie otworzyło pole do kolejnych badań.

Najpierw porównanie map (czerwony podkład to lata wcześniejsze niż czarny).

War-pormap.jpg


Oznaczenia:

(1) skarpa. W przypadku obu map jej lokalizacja jest ta sama.

(2) budynek dawnej stacji? W takim razie chyba drewniany, ponieważ trudno założyć, że zburzono budynek murowany po to, żeby zbudować podobny, przesunięty raptem o kilkanaście metrów. Ten nowy budynek murowany to istniejący obecnie (2')

(3) i (3') tutaj pojawiła się kluczowa wątpliwość. Albo mamy do czynienia z niedokładnością odwzorowania - i wówczas do starszej części budynku
3 dobudowano od strony północnej symetryczną kopię, tworząc obecnie istniejący budynek 3' - albo też budynek 3' powstał po likwidacji budynku 3. Patrząc na jego konstrukcję, byłoby to bardzo ciekawe odkrycie.

(4) chlewiki. W kontekście powyższego, powstały po 1907 roku.

(5) @WrocT - to właśnie fragment wąskotorówki. Nie była styczna ze stacją normalnotorową; była to kolejka folwarczna.

Proszę o ew. uwagi a propos powyższego.
 
Reakcje
3.602 30 0
#9
Kolego @Stanisław1972 , dziękuję za miłe słowo, a przede wszystkim za krytykę mojego domniemania. Porównałem obie mapy, co wskazało, że masz rację w kwestii rozbudowy stacji, a jednocześnie otworzyło pole do kolejnych badań.
Oj tam zaraz krytykę :LOL: to była tylko mała uwaga, a z tymi mapami to zazwyczaj jest tak, że nim człowiek dłużej się wpatruje, tym coraz mniej szczegółów dostrzega.

Co do drewnianej zabudowy stacji w 1907, to wszystko jest możliwe. Oceniając po dawnych Prusach Wschodnich (bo akurat one leżą w gestii moich szczegółowszych zainteresowań), jest wiele przykładów, że dopiero w drugiej dekadzie XX w., a nawet po 1918, już w czasach DR, zabudowa taka (niekiedy z tzw. muru pruskiego) była dopiero likwidowana, a w jej miejsce powstawały budynki murowane. Stacja Warkocz została ukończona w 1871 więc po 40-50 latach mogło dojść do przebudowy zabudowy stacyjnej.

Natomiast budynek (3) i (3'), tak jak piszesz, może być najbardziej ciekawy, bo może np. zawierać elementy (np. fundamenty ?) wcześniejszego budynku. Podział budynku w połowie długości elewacji o którym pisałeś i który widać na zdjęciach, może wskazywać, że np. południowa część jest wcześniejsza, a północna późniejsza (lub na odwrót :niepewny:). Może były więc dwa etapy rozbudowy zabudowań stacyjnych po 1907, tym bardziej, że wygląd obecnego budynku dworca (2'), może wskazywać na to, że on sam też uległ mniejszej czy większej przebudowie (np. po 1945, nie licząc bardziej współczesnych ingerencji), bo mam wrażenie, że w czasach DR był np. nieco wyższy (po 1945 położono nowe dachy), a dwie przybudówki niekoniecznie mogły być wybudowane w tym samym czasie co główna bryła budynku.
https://polska-org.pl/4585082,foto.html?idEntity=524196
Interesujący jest np. kamienny murek, właściwie nie wiadomo do końca dlaczego stojący tuż przy ścianie dobudówki północnej, od strony torów, co dobrze widać na poniższej fotografii. Dlaczego nie zakończono go tuż przy ścianie szczytowej, tworząc wąskie przejście (?) pomiędzy budynkiem, a murkiem.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Warkocz_stacja_kolejowa.jpg

Niestety historycznych zdjęć stacji Warkocz (z czasów niemieckich) raczej nie ma w sieci. Przy okazji w weekend, poszukam jeszcze w literaturze, dotyczącej linii Wrocław - Kamieniec Ząbkowicki - Miedzylesie (- Lichkov), może tam coś znajdę.
 
Reakcje
3.602 30 0
#11
Nie wiem czy tylko mi, ale klikając na podane linki wyskakuje okienko "Ostrzeżenie: potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa"
"Firefox wykrył potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa i nie wczytał „www.jelenia.rail.pl”. Jeśli otworzysz tę stronę, atakujący będą mogli przechwycić informacje, takie jak hasła, adresy e-mail czy dane kart płatniczych"
 

WrocT

Znany użytkownik
Reakcje
278 35 1
#12
Nie wiem czy tylko mi, ale klikając na podane linki wyskakuje okienko "Ostrzeżenie: potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa"
"Firefox wykrył potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa i nie wczytał „www.jelenia.rail.pl”. Jeśli otworzysz tę stronę, atakujący będą mogli przechwycić informacje, takie jak hasła, adresy e-mail czy dane kart płatniczych"
Mi też coś takiego wyskoczyło.
 

projectps

Użytkownik
H0e
Reakcje
72 0 1
#13
....

Zacznijmy od najokazalszego istniejącego tu budynku, z czerwonej cegły. Znajdują się w nim mieszkania.
... [foto]
Jest to interesujący budynek, ponieważ wszystko wskazuje na to, że został rozbudowany o symetryczną drugą połowę; sugeruje to podział budynku w połowie długości elewacji: albo jest tam podwójna ściana nośna, albo stropy są kotwione do pierwotnej, zewnętrznej ściany szczytowej, ale tu należałoby się zastanowić nad techniczną możliwością realizacji takiego rozwiązania ze względu na obciążalność statyczną pojedynczej ściany nośnej). Budynek w tej formie istniał już w 1907 roku. Do obu jego części wchodzi się z niezależnych klatek schodowych, od strony peronu. ....
.
Na zdjęciach widać, że obydwie części budynku dzieli coś na kształt szczeliny dylatacyjnej, ale pokrycie dachu pokazuje raczej wspólną więźbę.
Gdyby dostępne były jakieś plany albo szkice podziałów wnętrz łatwiejsze by było wnioskowanie ...

No i czy w tamtejszych okolicach tak niewielki budynek (budowany w jednym czasie) wymagał dylatacji ?? chyba nie więc - dwie oddzielne części w różnym czasie wydają się mocno prawdopodobne
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.476 19 9
#15
Wg mnie, na mapie z 1932, nowym budynkiem jest (1), wybudowana bardziej na północ, mniej więcej na wysokości początku pierwszego rozjazdu stacyjnego (patrząc na mapy), a budynek zaznaczony przez Ciebie jako (3), to (2) na mapie z 1907 r. Znajduje się on mniej więcej na wysokości przecięcia się drogi z torem (patrząc na mapy). Mam też wrażenie, że w 1907 budynki stały w nieco dalszej odległości od torów,
Raczej koniec toru nie był zmieniany na mapie. Ciekawe, że raz budynek dotyka kreski a na wcześniejszej mapie nie.
Tak dla przypomnienia - w czasach, gdy powstawały te mapy nie było komputerów. Wszystkie te mapy były rysowane ręcznie, ewentualnie z wykorzystaniem pomocy technicznych takich jak np. podświetlane stoły do kopiowania ze starszych map.
Trzeba też pamiętać, że znaki na tego typu mapach miały znaczenie symboliczne. Symbole dróg, linii kolejowych, skarp czy nasypów były istotnie przeskalowane, aby były czytelne dla człowieka. Nie odzwierciedlały rzeczywistych wymiarów tych obiektów.

Dlatego osobiście byłbym ostrożny w wyciąganiu daleko idących wniosków tylko na podstawie tego, czy ówczesny grafik pociągnął kreskę trochę bardziej w lewo lub prawo, albo narysował nieco większy prostokącik symbolizujący budynek.
 
Reakcje
3.602 30 0
#16
Tak dla przypomnienia - w czasach, gdy powstawały te mapy nie było komputerów. Wszystkie te mapy były rysowane ręcznie, ewentualnie z wykorzystaniem pomocy technicznych takich jak np. podświetlane stoły do kopiowania ze starszych map. Trzeba też pamiętać, że znaki na tego typu mapach miały znaczenie symboliczne. Symbole dróg, linii kolejowych, skarp czy nasypów były istotnie przeskalowane, aby były czytelne dla człowieka. Nie odzwierciedlały rzeczywistych wymiarów tych obiektów. Dlatego osobiście byłbym ostrożny w wyciąganiu daleko idących wniosków tylko na podstawie tego, czy ówczesny grafik pociągnął kreskę trochę bardziej w lewo lub prawo, albo narysował nieco większy prostokącik symbolizujący budynek.
Myślę, że to wiedzą wszyscy, którzy choć trochę dłużej mają do czynienia z niemieckimi mapami Meßtischblatt (MB) i „bawią” się nimi w związku ze swoimi eksploracjami w terenie. Powiem więcej, na MB zdarzają się też błędy i nie nanoszenie zmian, np. tam gdzie w pewnym momencie (np. II połowa lat 30-tych) pojawił się wiadukt drogowy nad torami, a na MB z 1944 jest jeszcze przecięcie drogi z torami w jednym poziomie itp. Tym niemniej w przypadku stacji Warkocz widać na mapach, że budynki: główny, dworcowy (2') i chlewiki (4) z 1932, to z dużym prawdopodobieństwem inna lokalizacja w stosunku do 1907 (nr 4 w 1907 jeszcze nie ma), i raczej nie chodzi tu o to, że grafik pociągnął kreskę trochę bardziej w lewo lub prawo, albo narysował nieco większy prostokącik symbolizujący budynek. Niemcy byli skrupulatni co do swoich map w skali 1 : 25 000, a lekkie odstępstwa od wcześniejszych wersji, owszem zdarzają się, ale wydaje mi się, nie oznaczają dostrzegalnych różnic podczas porównania 1907 vs 1932 (wg podziałki mapy budynki 2 i 2' to ok. 20 m. różnicy).

Warkocz - analiza2.png


Swoje uwagi napisałem na podstawie wieloletniego interesowania się historią różnych stacji, głównie w warmińsko-mazurskim, gdzie „badania terenowe” i historyczna dokumentacja (fotograficzna i plany stacji z czasów KPVE i DR), przekładają się również na zmiany zachodzące na MB (nie od razu, z tym jest większy kłopot, bo niekiedy zmiany wprowadzano po kilku latach). Np. na linii nr 221 (Gutkowo – Braniewo, przez Ornetę), na podstawie MB (+ następnym krokiem były zazwyczaj historyczne mapy satelitarne z Google Earth, gdzie można w niektórych lokalizacjach cofnąć się do roku 2004), odszukałem w terenie (i udokumentowałem fotograficznie), ukryte w trawie i ziemi, fundamenty wszystkich nieistniejących budynków, oznaczanych na MB z 1944 jako B.W. (Bahnwarter), czyli strażnic przejazdowych, które nie istnieją od co najmniej 30 lat (niektóre, może już w 1945 przestały istnieć).

Względem stacji Warkocz, na podstawie własnych doświadczeń z Meßtischblatt-ami, jestem w dużym stopniu przekonany, że zabudowa odwzorowana na mapie z 1907, to nie to samo co w 1932 (ewentualnie 1907 jest bardziej wierna rzeczywistości (!), przy czym nr 3 został później rozbudowany o bliźniaczą część, a nr 4 nie ma na mapie z 1907). Proszę jeszcze raz porównać poniżej. Oczywiście wątpliwości pozostają, stąd wspominałem o historycznych fotografiach, bo tylko one mogłyby je rozwiać.

Warkocz - analiza3.png


Takie różnice (jak wyżej) spotykałem na MB w przypadku faktycznej (potwierdzonej historycznie) zmiany położenia budynków, nie tylko zresztą kolejowych, bo zabudowę przedwojenną wielu warmińskich miast analizowałem także pod względem historycznym, gdzie MB potwierdzają lokalizację (względem do dziś istniejących punktów odniesienia) nawet tak niewielkich budynków jak nieistniejące już domy pogrzebowe, na nieistniejących już cmentarzach. Oczywiście można (a wręcz trzeba) ostrożnie podchodzić do wielu kwestii, stąd t_domagalski ze wszech miar słuszna uwaga, tym niemniej nie negujmy też od razu pracy, jaką wykonywali przedwojenni, niemieccy kreślarze.

W odniesieniu do stacji Warkocz, kolejną zagadką może być to, że obecnie (oceniając po wyglądzie satelitarnym), wszystkie trzy budynki leżą w jednej osi, a na mapie z 1932 nr 2' względem 3' są przesunięte (temu napisałem wyżej, że ewentualnie 1907 jest bardziej wierna rzeczywistości :niepewny:). Co ciekawe, wg mnie, w 1932 na mapie jest też czwarty budyneczek, gospodarczy (chlewik ?, na frgm. mapy zamieszczonym poniżej, zaznaczyłem go kółkiem), stojący pod ukosem w stosunku do pozostałych budynków. Oczywiście to tylko gdybania, ale z doświadczenia wiem, że niekiedy nawet tego typu „maleństwa”, bardzo często nanoszono na MB. Kończąc, tylko dokumentacja fotograficzna lub plany stacji z czasów KPEV i DR, odpowiednio datowane, mogłyby jednoznacznie rozstrzygnąć kwestię "wędrujących" budynków stacji Warkocz. Myślę też, że dla Kylogram każde uwagi stanowią jakiś tam punkt do dalszych rozważań i "badań" oraz ocen sytuacji w terenie, bo na końcu może się okazać, że budynek, który uznał za "nowy" we wpisie nr 1, jest tym samym, co nr 2 na mapie z 1907, a mój przedmówca ma rację pisząc, że kreślarz popełnił błąd, nanosząc budynki na mapę z 1932 nie w jednej linii.

Warkocz - analiza4.png
 
Ostatnio edytowane:

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
#18
Gdzieś wcięło resztę w telefonie. Żony ojciec z rodziną stamtąd pochodzą, a babcia z dziadkiem od wojny w tym budynku mieszkali- prawa brama pierwsze piętro, a trochę opowiadali o tym.
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
#20
Wyjątkowo, informację o wypadku (uderzenie pociągu w samochód znajdujący się na torze) umieszczam tutaj z racji miejsca zdarzenia: niestrzeżony przejazd kolejowy tuż przy przystanku Warkocz. Na szczęście brak ofiar.
Opis zdarzenia tu
Zdjęcia tu
 

Podobne wątki