• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Przeróbka zasilania w BR 24 Roco

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
357 4 2
#2
Tylko pytanie czy ma izolowane koła, czy nie? Jak nie izolowane to trzeba wymieniać zestawy kołowe bo będą zwierać...
Kiedyś przerabiałem jakieś loki ROCO i niektóre miały izolowane koła(zwieranie było przez kabelek), a nie które nie.... Nie wiem od czego to zależało...
 

Aci

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Obecność płozy świadczy o tym że lokomotywa jest przeznaczona do systemu 3-szynowego. Przerabiałem kiedyś na system 2-szynowy lokomotywę Maerklina, u którego to standard: koła metalowe były osadzone wprost na metalowych osiach i w systemie 2-szynowym dawały totalne zwarcie; konieczne było rozwiercenie otworów w kołach aby zrobić miejsce na tulejki izolacyjne. Lokomotywa ma metalową "karoserię" więc i więzary trzeba było odizolować od niej bo dawały zwarcie od kół. Masa roboty, zwłaszcza że rozwiercanie trzeba było robić bardzo starannie, wiertłami stopniowo co 0,1 mm, tak aby koła siedziały ciasno na osiach i nie "biły" na boki. Oczywiście jeśli w ROCO koła są odizolowane od osi to ten problem jest "z głowy". Dodatkowo z opisu aukcji wynika że lokomotywa jest na prąd zmienny (AC) - proszę sprawdzić silnik bo może mieć uzwojenia na stojanie zamiast magnesu stałego. Nie wiem czy da się taki silnik wymienić na nowy zasilany prądem stałym (DC). W moim Maerklinie korpus silnika był częścią metalowego odlewu podwozia, więc poradziłem sobie tak że po usunięciu uzwojeń stojana wyciąłem w nim przerwę w którą wkleiłem klejem chemoutwardzalnym (epidian lub podobny) silny magnes neodymowy kupiony na Allegro. Oczywiście trzeba jeszcze znaleźć miejsce na odbierak prądu z kół - płytkę z laminatu ze sprężynkami z brązu fosforowego i dolutować kabelki idące do silnika i oświetlenia lokomotywy. Generalnie - masa kombinowania i roboty z tym była, ale teraz lokomotywa ładnie jeździ w systemie 2-szynowym.
 
OP
OP
Andrzej Px48

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
#4
Dziękuję Ci za wyczerpującą odpowiedż. Czyli strzeliłem sobie w stopę. Tak to jest jak się kupuje po nocy. Skala przeróbek ogromna. Raczej sprzedam ten model i poszukam takiego bez płozy. Trochę mnie dziwi że Roco robiło modele a,la Marklin. Przecież oni nie mają zasilania z płozy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#5
Czyli strzeliłem sobie w stopę
Niekoniecznie. Kolega @Aci przerabiał model Märklina, z osiami nieizolowanymi, metalową obudową i silnikiem, którego korpus był częścią ramy modelu - to wskazuje na dość stary model. Ale modele w wersji do systemu Märklina (z płozą do trzeciej szyny) produkują też inne firmy, również Roco i nie ma w tym niczego niezwykłego. Współcześnie produkowane takie modele zwykle nie różnią się aż tak bardzo od wersji 2-szynowej na prąd stary i ich przeróbka z systemu Märklina na zwykłe zasilanie z dwóch szyn prądem stałym nie zawsze musi być bardzo trudna. Kluczową sprawą są koła: czy są izolowane od siebie, czy nie, a także czy mają wysokie obrzeża, czy standardowe, jak inne modele. W systemie Märklina koła muszą mieć połączenie elektryczne, ale w wielu modelach innych firm jest to zrealizowane połączeniem przewodem zbieraczy prądu po obu stronach i takie połączenie łatwo jest usunąć. Przed decyzją sprzedaży warto dokładnie sprawdzić, jak sprawa wygląda w konkretnym modelu. Nie znam pod tym względem BR 24 Roco w wersji 3-szynowej, ale warto to sprawdzić. Drugą sprawą jest silnik: w starych modelach Märklina stosowano silnik na prąd zmienny. Nie wiem jak Märklin, ale inne firmy w modelach w wersji 3-szynowej często stosują zwykły silnik na prąd stały i zasilają go przez dekoder cyfrowy - wersja 3-szynowa AC jest dostępna wyłącznie jako model cyfrowy (który oczywiście można eksploatować także w systemie analogowym). Jeżeli tak jest w omawianym modelu, to kolega @Andrzej Px48 miałby od razu model w wersji DCC. Tak że przed decyzją sprzedaży modelu warto sprawdzić te wszystkie zagadnienia, żeby potem nie żałować pochopnej decyzji.
 

Podobne wątki