• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Przeróbka analoga na cyfrę-napięcie

Herbat

Użytkownik
Reakcje
10 0 0
#1
Witam, mimo usilnych prób znaleziona odpowiedzi nie udało mi się, może nie umiem. Problem jest następujący w analogu lokomotywa pracuje na max 12 voltach (lokomotywa od Limy). Jednak w dcc centralka podaje na tory napięcie 18v i czy po wykonaniu przeróbki (wlutowanie dekodera), nie będzie podawane zbyt dużo napięcie na silnik. Z góry dziękuję za pomoc.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.196 601 30
#2
czy po wykonaniu przeróbki (wlutowanie dekodera), nie będzie podawane zbyt dużo napięcie na silnik
Nie będzie, bo przy sterowaniu cyfrowym silnik nie jest zasilany bezpośrednio z toru, tylko za pośrednictwem dekodera. Dekoder, na polecenie przesyłane z manipulatora (np. myszy Roco) podaje na silnik odpowiednie napięcie. Silnikowi nic nie grozi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
14.196 601 30
#4
Czyli dekoder jest tak zaprogramowany że poda na silnik maksymalne 12v.
Można tak powiedzieć. Dla zwykłego użytkownika nie ma znaczenia, co dokładnie podaje dekoder na silnik. Ważne jest to, że każdy model przeznaczony do tradycyjnego systemu analogowego prądu stałego 12 V może zostać wyposażony w dekoder i jeździć w systemie cyfrowym. Należy jednak pamiętać, że przy przerabianiu modelu lokomotywy na sterowanie cyfrowe należy również światła podłączyć do odpowiednich wyjść dekodera, a nie zostawiać ich zasilanych bezpośrednio z szyn. Powody tego są dwa: 1) światła w nieprzerobionym modelu analogowym, zasilane bezpośrednio z szyn, będą świecić się zawsze, niezależnie do kierunku jazdy, 2) właśnie tu wystąpi problem za dużego napięcia - żarówki będą miały skróconą żywotność, najprawdopodobniej nie spalą się od razu, ale mogą się szybko przepalić. Dotyczy to także oświetlenia wagonów, jeżeli oświetlenie nie jest przystosowane do pracy w systemie cyfrowym, może szybciej ulec uszkodzeniu. Dlatego warto upewnić się, że instalacja oświetlenia wagonów jest dostosowana do wyższego napięcia, ok. 16-18 V, a nie tylko 12 V, jak przy tradycyjnym zasilaniu analogowym.