W wątku o modelu Pm2-21 Piko wspomniałem o prostym układzie świateł manewrowych, jaki wykonałem w innym modelu:
W modelu parowozu, w którym instalowałem dekoder z 8-pinowym złączem, postanowiłem, oprócz standardowych świateł białych zależnych od kierunku jazdy, zrobić także światła manewrowe. Układ, jaki zrobiłem, w zasadzie nadaje się głównie do parowozów i ew. małych lokomotyw spalinowych, w których maszynista nie zmienia pozycji przy zmianie kierunku. Dzięki temu nie ma potrzeby zmiany świateł przy zmianie kierunku i wystarczy podłączyć dodatkowe wyjście funkcyjne do reflektorów po stronie maszynisty z przodu i z tyłu. W gnieździe 8-pinowym pin 3 jest przeznaczony właśnie do wyjścia funkcyjnego AUX 1, ale nie w każdym modelu jest wykorzystany. W wielu modelach od otworu na pin 3 nie jest odprowadzona żadna ścieżka ani przewód, w takim wypadku należy tam dolutować dodatkowy przewód, który wykorzystamy do zasilania świateł manewrowych. Układ, jaki zastosowałem w swoim modelu, wygląda tak:
Aby włączyć światła manewrowe (na obu końcach światło białe po stronie maszynisty), należy przy wyłączonych światłach głównych, włączyć wyjście AUX 1. Zaświecą się światła PP (prawe przednie) i PT (prawe tylne). Diody prostownicze służą do zapobiegania zaświeceniu się jednego światła na drugim końcu lokomotywy przy włączeniu głównych świateł. Bez tych diod po włączeniu świateł (F0), przy jeździe do przodu oprócz dwóch świateł białych na czole, zaświeciłoby się też światło prawe z tyłu (PT). Po zmianie kierunku świeciłoby się światło prawe przednie (PP).
Światła manewrowe działają niezależnie od kierunku jazdy tak długo, dopóki włączony jest AUX 1. Oczywiście można do tego celu wykorzystać każde inne wyjście funkcyjne dekodera, niekoniecznie AUX 1, pod warunkiem, że będzie to wyjście fizyczne, a nie tylko logiczne.
W moim modelu w ogóle nie ma świateł czerwonych, ale wydaje mi się, że przy typowym dawniej układzie ze światłami czerwonymi zawsze włączającymi się z tyłu lokomotywy (zależnie od kierunku jazdy), mój układ także będzie działał.
W tym miejscu powtórzę pytanie, czy podobny układ dałoby się zrealizować w modelu Pm2-21 Piko?
Ja zrobiłem taki układ w innym modelu, gdzie mam dekoder 8-pinowy i poza wyjściami do świateł przednich i tylnych wykorzystałem tylko AUX 1 do oświetlenia manewrowego (w tym modelu w ogóle nie ma czerwonych świateł).
Aby włączyć światła manewrowe (na obu końcach światło białe po stronie maszynisty), należy przy wyłączonych światłach głównych, włączyć wyjście AUX 1. Zaświecą się światła PP (prawe przednie) i PT (prawe tylne). Diody prostownicze służą do zapobiegania zaświeceniu się jednego światła na drugim końcu lokomotywy przy włączeniu głównych świateł. Bez tych diod po włączeniu świateł (F0), przy jeździe do przodu oprócz dwóch świateł białych na czole, zaświeciłoby się też światło prawe z tyłu (PT). Po zmianie kierunku świeciłoby się światło prawe przednie (PP).
Światła manewrowe działają niezależnie od kierunku jazdy tak długo, dopóki włączony jest AUX 1. Oczywiście można do tego celu wykorzystać każde inne wyjście funkcyjne dekodera, niekoniecznie AUX 1, pod warunkiem, że będzie to wyjście fizyczne, a nie tylko logiczne.
W moim modelu w ogóle nie ma świateł czerwonych, ale wydaje mi się, że przy typowym dawniej układzie ze światłami czerwonymi zawsze włączającymi się z tyłu lokomotywy (zależnie od kierunku jazdy), mój układ także będzie działał.
W tym miejscu powtórzę pytanie, czy podobny układ dałoby się zrealizować w modelu Pm2-21 Piko?