• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Projekt 368

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Mam pytanko... to jest fragment z konkretnej rzeczywistości? interesuje mnie bowiem jak to wygląda w realu co zaznaczyłem niżej, tzn. to wejście wysokiego nasypu z torem w skarpę biegnącą pod kątem 90 stopni do tego nasypu, a równolegle do rzeczki widocznej poniżej. Myślałem bowiem o zamodelowaniu czegoś podobnego, ale nieprawdopodobna wydała mi się taka sytuacja na co szukam potwierdzenia w realu.
Z góry dzięki za odpowiedź.

zaz.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
A czy to zdjęcie nie ma zniekształconych proporcji? Wydaje się mocno zwężone, w porównaniu z poprzednim zdjęciem w cytowanym wpisie skarpy nasypu toru są za bardzo pionowe, na tej drugiej fotce wydają się z grubsza prawidłowe. A cała makieta jest wzorowana na wiadukcie w Chrzypsku, gdzie jest trochę podobnie, ale nasyp linii kolejowej jest sporo dłuższy i ta poprzeczna do toru i rzeczki skarpa jest łagodniejsza i jest dalej od wiaduktu - to właśnie jest kompromis makietowy. ;)
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Mam pytanko... to jest fragment z konkretnej rzeczywistości? interesuje mnie bowiem jak to wygląda w realu co zaznaczyłem niżej, tzn. to wejście wysokiego nasypu z torem w skarpę biegnącą pod kątem 90 stopni do tego nasypu, a równolegle do rzeczki widocznej poniżej. Myślałem bowiem o zamodelowaniu czegoś podobnego, ale nieprawdopodobna wydała mi się taka sytuacja na co szukam potwierdzenia w realu.
Z góry dzięki za odpowiedź.
Oczywiście mimo skali 1:220 kąty i proporcje podlegały zmianie (ograniczenie długości i szerokości modułu).
Skarpa równoległa do rzeki w realu - to miejsce nawiązuje do rzeżby terenu ale nie jest ona dokładnie taka sama - ta skarpa ma znacznie łagodniejszy przebieg (nachylenie) - choć jest trochę lepiej widoczna nie przy samym nasypie a trochę dalej. Poglądowo - pobrany obraz i przekształcony tak, że pokazuje cienie rzeźby terenu z Geoportalu (most jest tuż obok Chrzypska Małego). To że skarpa jest bardziej stroma widać kawałek dalej - tam gdzie strzałka a miejsce na module to to co w kółku. Widać zresztą, że dalej to idzie jeszcze na nasypie - u mnie musił się wyrównać z "0" modułu aby można było podpiąć kolejną skrzynkę. Generalnie jednak rzeźba terenu jest taka że jest wąskie i zagłębione koryto rzeki, a w każdą stronę w bok mniej lub bardziej stroma "pradolina" tej rzeczki.

mapaterenu.png


Dodaję też kilka własnych fotek - choć niezbyt pokazują to o co pytasz:
IMG_0257.JPG

IMG_2292.JPG
IMG_0258.JPG


IMG_0260.JPG


IMG_2285.JPG


IMG_2310.JPG
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Oczywiście mimo skali 1:220 kąty i proporcje podlegały zmianie (ograniczenie długości i szerokości modułu).
Skarpa równoległa do rzeki w realu - to miejsce nawiązuje do rzeżby terenu ale nie jest ona dokładnie taka sama - ta skarpa ma znacznie łagodniejszy przebieg (nachylenie) - choć jest trochę lepiej widoczna nie przy samym nasypie a trochę dalej.

Zobacz załącznik 935915
Serdeczne dzięki za wyjaśnienia (y).
No właśnie wydawało mi się to mało prawdopodobne i podejrzewałem "lekkie naciągnięcie" rzeczywistości :)
Super. Czyli miałem słuszne podejrzenia (choć po cichu miałem nadzieję, że to jest jota w jotę jak w realu). Jeszcze raz dzięki.

TOTU.jpg


Bardzo podobną sytuację jak na powyższym zdjęciu znam z reala i też jest podobne podwyższenie terenu - ale również (jak na zdjęciu) łagodne i o wiele dalej od koryta rzeki niwelacja wysokości następuje (i złagodnienie wysokości nasypu toru) --- stąd pytanie było.

Pozdrawiam.

makieta jest wzorowana na wiadukcie w Chrzypsku, gdzie jest trochę podobnie, ale nasyp linii kolejowej jest sporo dłuższy i ta poprzeczna do toru i rzeczki skarpa jest łagodniejsza i jest dalej od wiaduktu - to właśnie jest kompromis makietowy. ;)
Rozumiem, dzięki. Niestety ja jestem na tyle wykolejony w tym temacie, że kompromis - szczególnie w budowlach ziemnych - to bessenność ;) i że najlepiej robić tak, żeby nikt się - jak to się mówi - nie doczepił :p
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
Serdeczne dzięki za wyjaśnienia (y).
No właśnie wydawało mi się to mało prawdopodobne i podejrzewałem "lekkie naciągnięcie" rzeczywistości :)
Super. Czyli miałem słuszne podejrzenia (choć po cichu miałem nadzieję, że to jest jota w jotę jak w realu). Jeszcze raz dzięki. Pozdrawiam.

Rozumiem, dzięki. Niestety ja jestem na tyle wykolejony w tym temacie, że kompromis to bessenność ;)
Tak by było mocno realistycznie w odniesieniu do Chrzypska to całość zamiast na dwóch skrzynkach o długości 99 cm musiałaby by zostać rozpisana na 3 takie skrzynki.

Jeśli szukasz miejsca, w którym na niewielkiej odległości nasyp wejdzie na poziom skarpy rzecznej to do rozważenia jest nieczynny most przez Wartę w Stobnicy na nieczynnej linii Oborniki-Wronki. Różnica wysokości bazowego terenu to ok 7-8 metrów w odległości ok 100 metrów od przyczółka mostu (od strony Obrzycka) przy czym ta różnica "zbudowana" jest na dość krótkim odcinku z tego co pamiętam - bo początek to teren zalewowy. Jak nie masz możliwości zrobienia "badań terenowych" to na Geoportalu da się zbudować profile wysokościowe ale sam nie do końca to ogarniam.