• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Problem z zasilaniem przy "domykaniu" układu

rochzkacka

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Drodzy,
Jako nowy forumowicz i początkujący makietowicz (analog) spotkałem się z następującym problemem. W załączeniu schemat mojej makiety. Po tygodniach czytania, tygodniach, rysowania i tygodniach ściułania potrzebnych torów mam wszystko, czego potrzeba. Położyłem tory, podłączyłem zasilanie, lok pięknie śmiga... do czasu!
Do czasu, gdy z 99% gotowego układu domykam górny przejazd "S" mniej więcej na środku schematu. Gdy jest rozłączone - wszystko hula. Gdy zamykam to ostatnie ogniwo - lok prawie staje w miejscu, na pełnej mocy tylko drga do przodu o milimetry.
Początkowo zakładałem problem z przewodzeniem - testowałem inne tory, nowe złączki, etc. Nic z tego. Okazało się, że w którymkolwiek miejscu nie rozłączę tej górnej pętli - działa. Jak tylko połączę w całość - nie działa.
Z powodu, którego nie rozumiem - ten układ nie dźwiga nawet jednego loka, gdy jest połączony jak na schemacie.
Zasilanie jest podłączone w jednym miejscu.
Proszę o porady i sugestie.
Pozdrawiam!
 

Załączniki

Pawelec

Aktywny użytkownik
Reakcje
347 0 1
#5
Troszkę edukacji i kolega ogarnie;)
Może kolega "rozpisać się" na temat przyszłej makiety?
Co będzie przedstawiać... itd.?
Układ z pewnością trzeba poprawić;)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.906 527 30
#6
łooo Panie, bez inżyniera da się ogarnąć?
Da się przede wszystkim zrozumieć, na czym polega problem. Wystarczy pojechać palcem po jednej szynie dookoła pętli i wrócić w to samo miejsce, żeby stwierdzić, że wyląduje się na przeciwległej szynie w stosunku do tej, na której się zaczęło. :p
 
OP
OP
R

rochzkacka

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Da się przede wszystkim zrozumieć, na czym polega problem. Wystarczy pojechać palcem po jednej szynie dookoła pętli i wrócić w to samo miejsce, żeby stwierdzić, że wyląduje się na przeciwległej szynie w stosunku do tej, na której się zaczęło. :p
No tak, w takim razie małą pętla „zamknięta” w dużej to może nie najlepszy pomysł :)
 
OP
OP
R

rochzkacka

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Troszkę edukacji i kolega ogarnie;)
Może kolega "rozpisać się" na temat przyszłej makiety?
Co będzie przedstawiać... itd.?
Układ z pewnością trzeba poprawić;)
Cóż, sam nie wiem co napisać. Umyśliłem sobie dwa „miasteczka” (M1) - większe w dolinie w ramach lewej pętli, tej problematycznej. Po prawej stronie, na wzniesieniu - mniejsza „miejscowość” (M2). Stąd pętla, żeby coś pasażerskiego mogło między nimi jeździć. Rozważam „odślepienie” tej dolnej stacji, żeby dalej dołączała do pętli głównej bez konieczności wycofania.
Drugi zamysł to przestrzeń „towarowa” - prawy kraniec makiety to terminal kontenerowy z nabrzeżem i suwnicami (C1), który ma drugi koniec koło miasta w dolinie - rozładunek do tirów i centrum spedycji (C2).
Załączam zdjęcie jak to obecnie wygląda, może coś bardziej wyjaśni niż sam schemat.
No i najważniejsze: za wszelkie uwagi i rady w dobrej wierze - najszczersze dziękuję. Za niekonstruktywną krytykę - nie dziękuję.
 

Załączniki

OP
OP
R

rochzkacka

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Może lepiej przemyśleć jeszcze raz projekt na chłodno i zrobić coś "przyziemnego" ciasno na tym torcie trochę.
Ile kolega ma miejsca aby poświęcić na makietę?
ciasno, to fakt. Warto dodać, że poszukuję głównie frajdy z tworzenia makiety, a nie realizmu. Mógłbym tego miejsca mieć trochę więcej. Teraz stół ma 2500x1250. Pewnie dałbym radę wydłużyć do 3000 + ewentualnie pójść w delikatny L- albo U-shape. Warto?
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.892 57 5
#14
Jeżeli przerobisz to tak aby nie było potrzeby stosowania modułu pętli zwrotnej to masz taniej i bezproblemowo. Możesz tą eskę wyprowadzić w drugą stronę ku górze i będzie git czyli nie do dołu tylko w górę.
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
359 17 0
#18
Tyle, że kolega @rochzkacka w pierwszym poście napisał:
Generalnie opcje są trzy:

1. Przejście na cyfrę i faktycznie zastosowanie modułu pętli zwrotnej - najbardziej eleganckie i przyszłościowe rozwiązanie, niestety najbardziej kosztowne.
2. Zastosowanie odcinka izolowanego i podłączenie układu przełączników zasilania lub dwóch niezależnych zasilaczy - dość upierdliwe w eksploatacji.
3. Zmiana układu makiety poprzez likwidację pętli nawrotnej.

Moim zdaniem nic więcej się nie wymyśli.
 

Podobne wątki