• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Problem z semaforami

bartekmisiek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam serdecznie.
Kolejkami interesuję się od dawna jednak dwa tygodnie temu zdecydowałem zbudować swój kawałek świata w skali 1:87. Układ torów już mam :D Powoli zaczynam skręcać podstawę pod makitę za tydzień zacznie się kompletowanie torów.Makieta docelowo 3m x 1,25m
Torowisko ze względu na ceny Piko A Gleis.
Makieta ma mieć klimat I i II epoki więc zastosuję semafory kształtowe ale nie mogę znaleźć nic o miejscach ustawienia i rodzajach tych semaforów.Jeżeli byłby ktoś tak miły i wskazał na moim układzie gdzie i jakie semafory będę musiał postawić byłbym wdzięczny :) Nie pogardze również konkretnymi materiałami od forumowiczów na ten temat. Chętnie zgłębie swoją wiedzę :twisted:
 

Załączniki

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
191 0 0
#3
bartekmisiek napisał(a):
Nie pogardze również konkretnymi materiałami od forumowiczów na ten temat. Chętnie zgłębie swoją wiedzę :twisted:
W celu zabezpieczenia realizacji tak daleko posuniętej chęci zgłębiania proponuje poczytanie tego forum. :twisted:
 
Reakcje
0 0 0
#4
Słyszałem ze semafory ustawia się co jakiś określony czas i sygnalizują one czy dalej odcinek torów jest wolny, do sterowania semaforami i zasilaniem w torach możesz użyć przełącznika bistabilnego (dwustanowego).
 
OP
OP
bartekmisiek

bartekmisiek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Po wypowiedzi KuKu muszę się chyba zastanowić nad I i II epoką .
Doświadczenia w samym budowaniu makiety nie posiadam jednak rozmiarów makiety nie jestem w stanie zwiększyć.Forum czytauję jednak praca zabiera mi dużo czasu a i prace przy makiecie są czasochłonne więc wolę zapytać o pomoc żeby ktoś nakierował mnie na temat.
 
OP
OP
bartekmisiek

bartekmisiek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Już coś więcej wiem :D Dzięki milosz216 a czy ktoś mi odpowie co decyduje o postawieniu przy torze semaforu z jednym ramieniem a co z dwoma ramionami :?:
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
bartekmisiek napisał(a):
co decyduje o postawieniu przy torze semaforu z jednym ramieniem a co z dwoma ramionami :?:
Jednoramienny podaje Sr1 - "Stój" lub Sr2 - "wolna droga".
Dwuramienny może jeszcze podać sygnał Sr3 - "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością"

Np wjazd na stację na tor główny dodatkowy - z reguły jest to jazda ze zmniejszoną prędkością, z racji na jazdę po torze zwrotnym (łuku) przez rozjazd.
Przejazd przez stację bez zatrzymania torem głównym zasadniczym może odbyć się bez zmniejszenia prędkości, albo ze zmniejszoną.
Wyjazd ze stacji z toru głównego zasadniczego - jedno ramienny
Wyjazd z pozostałych torów - dwuramienne
 

brok

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
xendx napisał(a):
bartekmisiek napisał(a):
co decyduje o postawieniu przy torze semaforu z jednym ramieniem a co z dwoma ramionami :?:
Jednoramienny podaje Sr1 - "Stój" lub Sr2 - "wolna droga".
Dwuramienny może jeszcze podać sygnał Sr3 - "Wolna droga ze zmniejszoną prędkością"

Np wjazd na stację na tor główny dodatkowy - z reguły jest to jazda ze zmniejszoną prędkością, z racji na jazdę po torze zwrotnym (łuku) przez rozjazd.
Przejazd przez stację bez zatrzymania torem głównym zasadniczym może odbyć się bez zmniejszenia prędkości, albo ze zmniejszoną.
Wyjazd ze stacji z toru głównego zasadniczego - jedno ramienny
Wyjazd z pozostałych torów - dwuramienne
Jako, że ostatnio również jestem zainteresowany tematem dziękuję za odpowiedź.
Myślę, że sprawę sygnalizatorów wjazdowych/wyjazdowych najłatwiej prześledzić na przykładach stacji wokół węzła Wolsztyn. Większość z nas ma niezliczone zdjęcia tych obiektów w swoich albumach, a jeśli nawet nie, bardzo dużo fotografii i planów znajdziemy w internecie .

Mam jeszcze pytanie „od siebie”, co jeśli mamy dwie bocznice: jedną w obrębie stacji do ładowni ogólnej, magazynów etc., drugą do pobliskich zakładów przemysłowych? Czy wówczas sygnalizacja jest niezbędna? (z teoretycznego punktu widzenia).
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.461 552 30
#12
brok napisał(a):
Mam jeszcze pytanie „od siebie”, co jeśli mamy dwie bocznice: jedną w obrębie stacji do ładowni ogólnej, magazynów etc., drugą do pobliskich zakładów przemysłowych? Czy wówczas sygnalizacja jest niezbędna? (z teoretycznego punktu widzenia).
Na takie pytanie nie ma, niestety, uniwersalnej odpowiedzi. Zależy to od układu torowego danej stacji, jej wielkości (i związanej z tym intensywności jazd manewrowych), typu zainstalowanych urządzeń sterowania itd. Tory ładunkowe w obrębie małej stacji stacji z urządzeniami mechanicznymi zwykle nie mają sygnalizatorów (ale muszą być zabezpieczone wykolejnicami lub żeberkami ochronnymi). Wjazd z bocznicy zakładowej najczęściej będzie miał sygnalizator(zabezpieczenie j.w. też obowiązuje), ale to, jak też i sposób osygnalizowania, zależy od sposobu włączenia toru bocznicowego do torów PKP.
 
OP
OP
bartekmisiek

bartekmisiek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Nie chcąc zakładać nowego tematu pozwolę się zapytać tutaj.
Czy to prawda że starszy trabor będzie miał problemy z przejazdem po torach modelowych o wysokości szyny 2,1mm :?:
 

Podobne wątki