• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Problem z lokomotywą

Korniszony

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam posiadam lokomotywę parową BR55 w skali h0. Po położeniu jej na torach zaczyna jeździć, po czym staje i już żadna siła nie może jej ruszyć. Tylko z torów od czasu do czasu sypią się iskry. Po kilku dniach, po ponownym uruchomieniu sytuacja się powtarza. Nie posiadam innych modeli, więc niestety nie mogę sprawdzić czy to wina lokomotywy. Dodam że nie jestem pierwszym właścicielem.
Pozdrawiam
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
364 98 10
#9
Ps.
Po umyciu torów najpierw sprawdziłbym przewodność jednego odcinka potem drugiego itd...W ten sposób wyeliminujesz lub potwierdzisz sprawność samych torów.;)
"Od czegoś trzeba zacząć szukać usterki"Zacznij eliminować najprostsze (najłatwiejsze przyczyny,do modelu dobierzesz się wtedy,gdy będziesz pewny że w torach nie ma problemy.Powodzenia.;)
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
364 98 10
#5
Wyjmij silnik i sprawdź poprawność jego działania "na sucho",tzn.podłącz go bezpośrednio pod zasilacz lub tor.Jeżeli będzie działał poprawnie to usterki musisz szukać w "układzie przeniesienia napędu"tzn od wału kardana po koła jezdne oraz całą elektrykę (cewka przeciwzakóceniowa,kondensator)modelu (być może gdzieś istnieje zwarcie) stąd te iskrzenia.Sprawdź też koniecznie same koła i osie,być może właśnie tam dochodzi do zwarć?Wcześniej dokładnie wyczyść powierzchnie toczne kół,no i oczywiście główki szyn.Powodzenia.:p:cool:
 

Adam Kobyliński

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
1.258 69 6
#2
Napisz coś więcej, bo tak to można tylko zgadywać. Jakie sterowanie, cyfrowe czy analogowe, jaki zasilacz? Iskry wskazywałyby na zwarcie, ale powinno zadziałać zabezpieczenie przeciwzwarciowe.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.427 552 30
#4
Mnie to wygląda na jakiś problem mechaniczny z lokomotywą, może uszkodzona przekładnia, albo po prostu brud, powodujący zbyt duże opory ruchu. Inna możliwość, to uszkodzony silnik - może komutator albo szczotki.
 
OP
OP
K

Korniszony

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Wyjmij silnik i sprawdź poprawność jego działania "na sucho",tzn.podłącz go bezpośrednio pod zasilacz lub tor.Jeżeli będzie działał poprawnie to usterki musisz szukać w "układzie przeniesienia napędu"tzn od wału kardana po koła jezdne oraz całą elektrykę (cewka przeciwzakóceniowa,kondensator)modelu (być może gdzieś istnieje zwarcie) stąd te iskrzenia.Sprawdź też koniecznie same koła i osie,być może właśnie tam dochodzi do zwarć?Wcześniej dokładnie wyczyść powierzchnie toczne kół,no i oczywiście główki szyn.Powodzenia.:p:cool:
Po przetarciu szyny chusteczką, zostaje na niej żółty i czarny osad. Czy możliwe że jest to przyczyna? Dodam jeszcze że nie posiadam oryginalnego klipsa podłączeniowego, iskry występują w miejscach przytknięcia kabli. Dziwne jest jeszcze to że jak lokomotywa trochę poleży w pudełku, znowu zaczyna jeździć po czym się zatrzymuje i koniec :confused:
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
364 98 10
#7
Po przetarciu szyny chusteczką, zostaje na niej żółty i czarny osad. Czy możliwe że jest to przyczyna? Dodam jeszcze że nie posiadam oryginalnego klipsa podłączeniowego, iskry występują w miejscach przytknięcia kabli. Dziwne jest jeszcze to że jak lokomotywa trochę poleży w pudełku, znowu zaczyna jeździć po czym się zatrzymuje i koniec :confused:
Wychodzi na to że główki szyn mocno już zaśniedziały i nie wiadomo czy po umyciu dalej będziesz mógł z nich korzystać?
Co do iskrzenia to spróbój zdjąć model z torów na niewielkiej mocy zasilacza dotknij przewodami do szyn i zobacz czy iskrzenie będzie widoczne?Bo może to świadczyć o zwarciu w samych tokach samych torów?
 
OP
OP
K

Korniszony

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Izopropanol, czyli alkohol izopropylowy. Jak nie masz, to może na szybko być choćby denaturat.

To mnie zastanawia... sprawdź dokładnie to miejsce. Może jakiś drucik się odgiął i robi spinę...
Faktycznie iskry powodował odgięty drucik, niestety lokomotywa dalej nie chce jeździć. Jeszcze nie próbowałem myć torów, dopiero dzisiaj wróciłem do domu. Po przyłożeniu kabli do torów słuchać takie lekkie "pyknięcie". :rolleyes:
 

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
364 98 10
#18
Może wrzuć fotki tych torów (od strony główek szyn)?Wstępnie ocenimy czy jeszcze się do czegoś nadają.:niepewny:
Wspólczesne modele nie bardzo chcą się płynnie po tych starych torach poruszać.Chodzi tutaj m.innymi o inny profil główki szyny.
Jak się dokładnie przyjrzysz staremu i nowemu torowisku,to z łatwością zobaczysz różnicę.
Stare Piko miało profil odwróconej litery "U"
Nowe Piko,to profil "dwuteownika" czyli taki jaki występuje na kolejach w realu.
Do tego dochodzi rdza,zaśniedzenie i nie dziwota że model nie chce płynnie jeździć?:niepewny::cry:
Wrzuć może jeszcze wyraźne fotki powierzchni tocznych zestawów kołowych lokomotywy.
Przyjrzymy się i ocenimy.;)
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
37 24 8
#19
Odpowiedź masz w piereszym zdaniu. Mam starą br55piko. To lokomotywa o wyjątkowo zawodnym napędzie z tendencją do blokowania kół zębatych szczególnie po zużyciu łożysk ślizgowych kół. Wszystkie porady kolegów są cenne i trzeba dbać o czystość. Tylko zmień loka.
Mam kilka takich starych i służą za pomniki. Można też skutecznie ćwiczyć na nich spolszczanie taboru. Tylko unikaj jeżdżenia. i będzie ok.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.960 41 1
#20
Witam posiadam lokomotywę parową BR55 w skali h0
Wspólczesne modele nie bardzo chcą się płynnie po tych starych torach poruszać.
To na bank stare Piko.
Ooo, spóźniłem się...:)
Po przyłożeniu kabli do torów słuchać takie lekkie "pyknięcie".
A gdzie to "pyknięcie" słychać? W loku, czy w zasilaczu, czy gdzie? Opisuj wszystko szeroko i dokładnie wówczas jest większa szansa na dobrą diagnozę.
Ja po opisach myślę, że to lok jadąc robi gdzieś spinę. Czy zawsze staje w tym samym miejscu, czy w przypadkowym? Sprawdź połączenia prądowe loka (styki, szczotki silnika, koła). A zasilacz i sterownik jaki masz? Może to on wysiada? Kiedyś tak miałem z pikowskim F2. Przegrzewał się i rozłączał. Po jakiejś chwili załączał znów.
Dawaj zdjęcia!!!
 
Ostatnio edytowane: