• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Problem z lokomotywą ROCO

Olekcz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,
Od jakiegoś czasu mam problem z lokomotywą Roco, mianowicie kiedyś próbowałem zaprogramować ją na jednym adresie (CV1) z inną lokomotywą firmy Piko. Po tej próbie lokomotywa Roco zaczęła dziwnie się zachowywać, zmniejszyła się jej maksymalna prędkość i znacznie wydłużył się czas hamowania. Pamiętam, że miałem wątpliwości czy z loko piko nie dzieje się to samo, ale to nie była (jeżeli w ogóle) jakaś ogromna różnica, więc stwierdziłem, że mogło mi się wydawać.
Czy jest jakaś możliwość żeby przez taki eksperyment wpłynął negatywnie na tę lokomotywę?
Jeżeli nie, to co może być przyczyną i jak mogę się jej pozbyć?
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
301 8 1
#2
Cześć. A czy możesz wyjaśnić w jakim celu tak zrobiłeś (czy chciałeś mieć np. Pociąg z dwoma lokomotywami, coś w stylu pusch-pull?), co chciałeś osiągnąć?
Z moich doświadczeń tego tak zrobić się nie da, dekodery zupełnie wariuja. Podaj tez proszę jakie masz dekodery w tych lokomotywach, coś poradzimy. Niektóre dekodery są przygotowane na takie funkcje - pociągi z dwoma lokomotywami.
Najprościej jest zresetować dekoder do ustawień fabrycznych i nadać nowe CV1 lub zmieniać wartości w CV odpowiedzialnych za przyspieszanie i hamowanie.
 
B

bobby74

Gość
#4
A w jaki sposób wprowadzałeś zmiany w CV1? A nie było tak, że obie lokomotywy stały na torze do programowania? I wrzuciłeś obu lokom ustawienia dekodera jednej z nich?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.432 552 30
#5
Z moich doświadczeń tego tak zrobić się nie da, dekodery zupełnie wariuja.
Nic nie wariuje. Po pierwsze pytanie: w lokomotywie Roco został zmieniony jedynie adres - czy sama zmiana adresu spowodowała różnicę w jeździe? Zakładam, że lokomotywa Piko była odstawiona na bok. Sama zmiana adresu niczego nie powinna spowodować. Jeżeli teraz postawi się na tory obie lokomotywy, to przy podaniu komendy jazdy obie ruszą. Problem w tym, że mogą mieć w dekoderach zakodowane różne parametry jazdy (powtarzam, to nie zależy od adresu), co może (ale nie musi) skutkować różnym przyspieszeniem i opóźnieniem, jak też różną Vmax. Sam mam wiele modeli z tym samym adresem (wszystkie dekodery mają fabrycznie ustawiony adres 3 i w wielu moich jeszcze tego nie zmieniłem) i choć zwykle nie puszczam ich razem, to jednak zachowują się normalnie.
A w jaki sposób wprowadzałeś zmiany w CV1? A nie było tak, że obie lokomotywy stały na torze do programowania? I wruciłeś obu lokom ustawienia dekodera jednej z nich?
Nawet jeśli tak było, to ustawienie w obu tego samego adresu (zmiana wartości CV1 na tę samą) nie powinna niczego innego zmienić. Najlepiej byłoby, gdyby kolega Olekcz opisał dokładnie po kolei, co zrobił.
 
B

bobby74

Gość
#6
Nawet jeśli tak było, to ustawienie w obu tego samego adresu (zmiana wartości CV1 na tę samą) nie powinna niczego innego zmienić. Najlepiej byłoby, gdyby kolega Olekcz opisał dokładnie po kolei, co zrobił.
Dokładnie - za mało danych.
Są takie centralki, w których można wprowadzić kilka zmian na raz, choć wątpię, żeby tutaj o taką chodziło. Zmiany musiałyby być jednak większe, niż tylko CV1...
A czy Z21 Roco ma możliwość złożenia sobie w prosty sposób trakcji wielokrotnej z dwóch dowolnych zapisanych w centralce lokomotyw?
 
OP
OP
O

Olekcz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
Programowałem 2 lokomotywy na jednym torze w tym samym czasie. Używałem wtedy podstawowej centralki jaka jest w każdym zestawie startowym roco (teraz mam z21). Po zmienieniu adresu obie lokomotywy jeździły chwilę razem,
może ze względu na różne prędkości doszło do jakiegoś spalenia silnika albo coś w tym stylu? Warto zauważyć, że husarz jeździ znacznie szybciej niż druga lokomotywa.
Podejrzewam, że sama zmiana adresu nie spowodowała takiej usterki, przynajmniej nie powinna.
Wiem też, że za czas hamowania odpowiada jedno z ustawień CV (chyba 8). Resetowałem ustawienia dekodera kilka razy, ale niestety bez efektów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.432 552 30
#8
może ze względu na różne prędkości doszło do jakiegoś spalenia silnika albo coś w tym stylu?
Jak to rozumieć? Co się stało, jakie były objawy? Sama jednoczesna jazda dwóch lokomotyw nie może spowodować uszkodzeń, chyba, że jedna była hamowana przez drugą.
CV8 służy do resetowania ustawień do wartości fabrycznych.
 
OP
OP
O

Olekcz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
Właśnie, druga lokomotywa hamowała husarza, a husarz ją ciągnął/pchał. Po tym wydawało mi się, że husarz zaczął wolniej jeździć, ale to nie była znaczna różnica, a druga lokomotywa zaczęła bardzo długo hamować, po rozpędzeniu jej do najwyższej prędkości, ZACZYNA hamować dopiero po ok. 2 m.
 
B

bobby74

Gość
#10
Trakcja wielokrotna z dwóch lokomotyw każda z dekoderem to z mojego doświadczenia udręka...
Nie łącz różnych lokomotyw, a nawet dwie takie same lokomotywy muszą mieć dokładnie takie same ustawienia dekodera. I nawet to nie zawsze gwarantuje płynną jazdę w podwójnej trakcji. Przyczyny są dwie - lokomotywy mają swoje tolerancje w produkcji i dwie teoretycznie takie same mogą się kręcić inaczej. Druga przyczyna to logika działania dekoderów - jeżeli loki będą się nawet tylko minimalnie różnić i jedna będzie siłą rzeczy hamować drugą, to dekoder hamowanej lokomotywy będzie ze zwiększonego obciążenia "dokładał do pieca", a dekoder lokomotywy hamującej jadącej troszkę wolniej będzie odpuszczał coraz bardziej i dalej zwalniał.
Mi fascynacja trakcją ukrotnioną już przeszła - chyba że z dummy :)
 
OP
OP
O

Olekcz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
A może orientuje się kolega jak można programować lokomotywy na z21, bo przyznam się, że potrafię zaprogramować tylko adres i odczytać bieżące ustawienia, ale nie potrafię ich zmieniać. I za co mogą być odpowiedzialne CV17 i 18? W instrukcji nie ma za dużo o programowaniu, a na multimausie nigdy nie spotkałem się z takimi CV.
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
301 8 1
#14
To jeszcze w tym temacie powiem że gdy chciałem zrobić pociąg z dwoma lokami za pomocą programu rocrail (zakładałem ze wszystkie ustawienia będą zaprogramowane automatycznie, lokomotywy będą ruszać przyspieszać i hamować równomiernie) efekt podobny jak powyżej, nic to nie daje.
Co do programowania w z21 to korzystając z tableta wchodzisz w zakładkę programing > programing track i wpisujesz numer CV który chcesz zmienić i wartość która chcesz przypisać. Tabele znajdziesz w sieci, w instrukcji lub pewnie znasz. Swoją drogą aplikacja obslugi Z21 i z21 chyba jest ta sama...różnice są w urządzeniach - na ipada wygląda lekko inaczej:)
[DOUBLEPOST=1467135894,1467135520][/DOUBLEPOST]A który z kolegów ma doświadczenia z trakcja wielokrotna w ustawieniach dekoderów? Co lepszy dekoder ma taką opcję (chyba moje zimo to obsluguje) ale nie korzystałem. Dwa loki, dwa dekodery z takimi opcjami - czy ktoś tak ma sparowane?
 
OP
OP
O

Olekcz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
No ja niestety nie mogę się pochwalić takim doświadczeniem.
Mam pytanie, czy może orientuje się kolega jak programować dekodery rozjazdów na z21?
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#18
A ja zgodzę się z Bobbym. Wariują. Ja na giełdę biorę tor i dodatkowo rolki. Steruję multimousem. Na rolki stawiam jedno loko, na tor drugie. I tak sobie jedzie/ kręci. Kiedyś zapomniałem, że mam to spięte i przeprogramowywałem adres loka na torach. Obie lokomotywy ( ta z rolek też) odpowiedziały na programowanie i zaczęły jeździć żółwim tempem. Że o wariactwie oświetlenia nie wspomnę. Po zdjęciu jednej z nich i ponownym ustawieniu adresu wszystko wróciło do normy. Nie wiem czemu się tak dzieje, ale mnie się zdarzyło.
 
B

bobby74

Gość
#19
Nie mam doświadczenia w z21, Multimausach i temu podobnych. Ale na CS2 po założeniu trakcji wielokrotnej na dwóch dowolnych lokomotywach obserwowałem, że regulowanie prędkością lokomotyw przechodziło w tryb 28 kroków, choć każda z nich zaprogramowana była na 126 kroków. Poza tym znikał dźwięk hamowania, mimo że w normalnym trybie każda lokomotywa piszczała w trakcie hamowania.
A mój najbardziej kuriozalny przykład na "zwariowanie" dekodera - po czyszczeniu torów, na których stała sobie w tym czasie lokomotywa, przestało działać oświetlenie :eek::)
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#20
Ja znajomemu ucyfrawiałem 3 parowozy. Zabrał je do domu, coś z adresem programował i dzwoni, że we wszystkich trzech nie działa przednie oświetlenie. Umówiliśmy się że przyjedzie z nimi nazajutrz. Ale po godzinie dzwoni, że nie świeci ( tylko przód) żadna z jego kilkunastu lokomotyw.
Pomógł reset centralki. Ja często po założeniu deka , programuję go klientom. Nigdy nie wprowadzam po sobie dwóch komend. Jedno cv i wyjście z trybu programowania i sprawdzenie czy działa. I następna cv. I przy prawie każdym loku, po 3-4 cv' kach zaczyna się wariactwo. Loki uciekają z szy nak z procy, światła działają jak chcą. Ściągam wtedy loko z szyn i zwieram na 5 s czymś metalowym koła obu stron. Stawiam na tory i już jest ok.
 

Podobne wątki