• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Prośba o wyjaśnienie przeznaczenia metalowych elementów pod buforami starszych wagonów

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#1
Czy ktoś z forumowiczów mógłby mi wyjaśnić przeznaczenia metalowych elementów montowanych pod nasadą buforów starszych wagonów towarowych, które miały kształt litery C zaczepionej końcówkami do ramy wagonu? Czy to jakiś uchwyt, podpora? Jaką ma dokładną nazwę w języku kolejarskim?
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
137 1 0
#3
Nie wkładali a wkładają cały czas bo wagony same się nie sprzęgną.
Uchwyty te nie są tylko na starszych wagonach. Jeżeli by ich nie miał nie zostanie dopuszczony do ruchu.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#7
Kwestię sprzęgania i rozprzęgania taboru kolejowego w pierwszej kolejności reguluje instrukcja o technice pracy manewrowej Ir-9(R-34), która dopuszcza ręczne sprzęganie taboru tylko wtedy, gdy tabor nie jest w ruchu, natomiast rozprzęganie taboru drążkiem jest możliwe również w ruchu, gdy tabor porusza się z jednostajną prędkością nie większą od 5 km/h, a dopiero w następnej kolejności przepisy BHP. Warto też przypomnieć, że jeszcze w latach siedemdziesiątych ówczesne przepisy R-1 dopuszczały możliwość ręcznego sprzęgania taboru w czasie ruchu, gdy tabor poruszał się z jednostajną prędkością nie większą od 3 km/h. Dotyczyło to tylko przypadku sprzęgania wagonów. Sprzęganie i rozprzęganie wagonów z lokomotywą zawsze było dozwolone tylko w czasie całkowitego zatrzymania obydwu sprzęganych pojazdów. Jedyny dopuszczal;ny ruch w czasie sprzęgania lokomotywy z taborem to tzw. dociśnięcie, gdy lokomotywa - na odpowiedni sygnał - naciska na sprzęgany tabor w celu dokładnego i tzw. krótkiego sprzęgnięcia, które jest stosowane w pociągach pasażerskich.
Odpowiedni przepis mówi nawet o sposobie wchodzenia pomiedzy zderzaki taboru, który nakazuje chwycić się odpowiedniego uchwytu pod zderzakiem na czołownicy pojazdu.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#8
Dzięki Panowie za odpowiedź. Czy te uchwyty miały służyć wygodzie spinaczy taboru, czy kwestiom BHP? Czy pojawiły się na taborze jeszcze pod koniec XIX w. w Niemczech?
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
37 0 0
#11
Dzięki! To ciekawe źródła danych historycznych. W kontekście pracy spinaczy wagonów, czy ktoś dysponuje miarodajnymi statystykami wypadków: ilu zginęło przy pracy w PKP przed II wojną światową i po (1945-1989) oraz ilu zostało ciężko rannych skutkując niezdolnością do pracy?[DOUBLEPOST=1382867875][/DOUBLEPOST]I jeszcze jedno: czy ktoś dysponuje rysunkami technicznymi uchwytów spinaczy taboru (tych pod buforami) z okresu sprzed II wojny światowej? Chodzi mi o dokładne wymiary.
 

Podobne wątki